Jump to content

effekt på 3" eksos


Recommended Posts

Guest Dre Racing@
Posted

hvor mye effekt kan man dra ut på 3" eksos tror dere?

 

det blir vel for lite for 500hk eller?

 

eksoshuset blei da værtfall for lite, kurven daler allerede på 5500rpm

Posted

trodde nå ett 3toms eksos annlegg holdt til mye mer enn 500 hk.har ikke noe fakta på det..men er da svært få som kjøre på så mye mer enn det.gjerne 3,5toms er og se rundt omkring.men har du problem med effektkurva der..så er det vel ikke akurat eksosen det står på.ville jeg trodd.

Guest cossy88
Posted

Jeg skal kjøre 3,5 toms mongoose på mye mer enn 500hk...

Guest Dre Racing@
Posted

det første han sa når vi skulle spenne opp bilen var værtfall at 3" holder nok ikke til 500hk..

 

skulle tro det gjorde det men...

får bare bytte å se da værtfall, og bytte eksoshus igjen...

får nesten ventilflyt på 5500 på baktrykk på 1.55 i turbotrykk.. effekten er da 415hk på hjula.

 

turbon er en turbonetics/its t60-1 (59mm inn 65mm ut) med ar58 på eksos, hadde 82 før, nå blir det vel ett 70hus.

Guest cossy88
Posted
det første han sa når vi skulle spenne opp bilen var værtfall at 3" holder nok ikke til 500hk..

 

skulle tro det gjorde det men...

får bare bytte å se da værtfall, og bytte eksoshus igjen...

får nesten ventilflyt på 5500 på baktrykk på 1.55 i turbotrykk.. effekten er da 415hk på hjula.

 

turbon er en turbonetics/its t60-1 (59mm inn 65mm ut) med ar58 på eksos, hadde 82 før, nå blir det vel ett 70hus.

Det er jo bare tull spør du meg...

Posted

hehe flere som har 3" på 600-700++hk biler, så det er nok bare tull

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Posted
det første han sa når vi skulle spenne opp bilen var værtfall at 3" holder nok ikke til 500hk..

 

skulle tro det gjorde det men...

får bare bytte å se da værtfall, og bytte eksoshus igjen...

får nesten ventilflyt på 5500 på baktrykk på 1.55 i turbotrykk.. effekten er da 415hk på hjula.

 

turbon er en turbonetics/its t60-1 (59mm inn 65mm ut) med ar58 på eksos, hadde 82 før, nå blir det vel ett 70hus.

 

Her var det mye rart synes jeg. Gidder du å fortelle litt mer utfyllende om hvem som sa hva hvor og om resten av oppsettet?

RS 500 tok vel 540 hk på 3" eksos og effekten ble da begrenset av turboen, ikke eksosanlegget selv om også dette vil avhenge av motoroppsettet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Jeg har bremset 595 hk på 3", satser på 650-700 hk nå forsatt med 3" eksos.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Posted

spar deg med og bytte /lage nytt eksos du dre. få på et nytt eksos hus på den turbon din så blir det krutt..

Tror 3 tom er mer enn godt nok til 500... selv om Trond var skeptiskt til det..

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Posted

Tror nok du kan ta ut 800hk, før 3" blir for lite! Men kommer selvfølgelig an på valg av potter, rørtrekking osv.. Er vel større sjanse for mottrykk i eksoshus. ;)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Guest Hovden Racing
Posted

Om jeg ikke husker helt totalt feil så har Rolf Klypen 3" og 840-850hk..

Guest Dre Racing@
Posted

Ja det blir ny bak potte værtfall...

er jo eksoshuset som gjør at jeg ikke får ut effekten her...

Posted

så må man huske 100db/3000rpm grensa for å få kjørt på bane kommer nok til å sjå meir av den regelen, også på gatebil treffa....... da det er driver av bane anlegget som bestemmer dette ikkje arrangør...

Posted
Ja det blir ny bak potte værtfall...

er jo eksoshuset som gjør at jeg ikke får ut effekten her...

 

Det sier seg selv at på en motor som gir hele 415 hk DIN hjul (antar jeg) på lave 5500 (minst 550 NM?) med 1,55 BAR ladetrykk så er dette en "high flow" motor og slike oppsett krever frie luftveier. A/R 0.58 er nok for lite da ja.

Lave trykk øker også eksosmengden (ikke massen) så da der det ikke usannsynlig at 3" downpipe kan bli litt lite også. Du skal tross alt opp minst 1500 o/min til. Glem bakpotten!, bare tull.

 

 

så må man huske 100db/3000rpm grensa for å få kjørt på bane kommer nok til å sjå meir av den regelen, også på gatebil treffa....... da det er driver av bane anlegget som bestemmer dette ikkje arrangør...

 

Det er vel helst forurensingstilsynet som bestemmer dette. Banene er kronisk lydovervåket via mikrofoner med registrering av lydnivå i Oslo (ble vi fortalt iallefall) og for mange overtredelser gjørt at baneanlegget kan miste konsesjonen til drive.

 

Unødvendig støy er lavmål.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest Dre Racing@
Posted
(minst 550 NM?)

 

540nm :)

Posted
540nm :)

 

Var det ikke 540 Nm på hjul da? Blir nok over 550 Nm i motor, eller?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest Dre Racing@
Posted

ja men det er vel hjul vi snakker om eller?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...