Janna Posted August 11, 2007 Posted August 11, 2007 Kan noen som VET (ikke synsing) fortelle hva slags sensorer som er på en 2wd motor, hvor de er plassert, hva de gjør og om de kan bli litt defekt (virker fint/virker ikke eller kan virke litt), og konsekvensene /symptomene hvis de er defekt? Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Åshøgda-raceway Posted August 11, 2007 Posted August 11, 2007 kan såvidt byne her..halvgiveren (phase sensor) nede i fordeleren,om denne er def starter ikke motoren når den har blitt varm.motoren kan gå og gå,men når du stopper og skal starte igjen vil den ikke fyre før den har blitt litt kaldere.det er min erfaring med den sensoren.
Janna Posted August 14, 2007 Author Posted August 14, 2007 Ingen andre som kan fullføre denne? Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Guest Espen E Posted August 14, 2007 Posted August 14, 2007 Ingen andre som kan fullføre denne? Jeg kan jo, uten å ødelegge tråden din (tror jeg) fortelle om et problem med bilen min da, fordi det ganske sikkert er en sensor som kødder, så kan noen svare hvis de vet hva det kan være? Når jeg starter den når den er kald, så må den gå på tomgang til den er over det første feltet på tempmåleren før jeg kan bruke den.. gir jeg gass før det så er det akkurat som om den drukner i bensin, den er helt umulig..smeller og putrer!! plutselig går det over, akkurat når den passerer det blå feltet på måleren...
mr Costin Posted August 15, 2007 Posted August 15, 2007 (edited) De föler som finns på 2wd Cosworth motor er: Reimhjulsföler på vevaxel reimhjul, forteller hjerneboxen vilken cylinder som er oppe/nede samt vilken som ska ha spridar åpning sant når det ska bli gnista. Virker sammen med fas sensorn som sitter i fördelaren. Fas sensorns huvuduppgift är att tala om VILKEN cylinder som er i tändning. Reimhjulsföler sender signal om gnista og sprider åpning men utan fas sensor vet den ikke når cylinder ett er i kompression eller utblåsnings takt.Båda dessa kan virka fint når de er kalla men bjuda på fel når de blir varma, det er ett tegn på att de är på väg att gi opp. Ledningarna i fordeleren brukar torka sönder og da er det igång med fusking. Luft temp fölerPå plenum sitter en brun föler som måler luft temperaturen i plenum. Hvis den slutar virka så kan den dels få oändlig resistans og dels kortslutning. Motorn kommer gå magert som f-n eller fett som f-n. Vanntemp fölerSitter längst bak på toppstyckets vänsta sida og er blå, mäter vanntemp. Samma felsymptom som lufttempföler.Vanntemp föler lengst fram på toppens högra side er kun til temp måler i instrumentet. Map sensor sitter på venster inner skjerm jevlig att komma åt. Forteller hjerneboxen vilket lufttryck det er i plenum, MAP betyder Manifold Actual Pressure betyr Faktiskt Plenums Trykk. Hvis den dör så går bilen illa og magert på lade trykk, kan fuska på tomgång och vara svårt att få ner CO halt om den ikke er god. TPS, Throttle Position Sensor, Gasspjälls Läges Givare, forteller om gasspjället stängt eller hur mycket åpning der er. Hvis den ikke er god så svarar bilen dårligt på gass samt att tomgången kan vara åt skogen. Tomgångsventil (ikke föler men men) sitter i spjällhuset och styr luft förbi gasspjället så rätt tomgångsvarv hålles. Hvis den er död så er det dålig tomgång men ikke pendlande. Pendlar tomgången kan det bero på att stempeln inne i tomgångsventilen går trögt. Alle fölere går att mäta med ohmmeter, men jeg har ikke verdi i huvet. Edited August 15, 2007 by mr Costin
Recommended Posts