Jump to content

motstand varmeapparat

Recommended Posts

Guest jcinthehood
Posted

har trøbbel med at motstanden(noer sier at det er en diode) ryker. Første røyk etter 8 dager, hadde samtidig byttet til en ny gammel hastighetsbryter. Neste motstand røyk etter en dag. Noen som har prøvd å bytte kun motstanden/dioden? Mener den er på 1100 milliamp. Tenkte å lodde på en som var litt større. Har hatt nede vifta, og den går greit rundt. Kan det være en løsning å sette inn en større sikring til varmeapp?Noen tips?

Dette gjelder mondeo 95 mod

Posted (edited)

Har du mulighet til å prøve en annen vifte? Jeg syns det høres ut som om vifta ikke går lett nok og at den gjør at motstanden ryker. Selv om du har hatt nede vifta og kjent at den går greit rundt er det ikke sikkert det er nok..

Begynte problemet etter at du monterte ny gammel hastighetsbryter ville jeg sett på denne. I det minste målt at den gir strøm ut på kun en og en kabel etter hvert som du vrir på bryteren.

Er bare å bytte dioden ja, trenger ikke bytte hele saken. Tror ikke jeg ville byttet til en større diode, mener diodens størrelse vil forandre hastighten på viften i de forskjellige trinnene.

Edited by KooPa

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Guest jcinthehood
Posted
Har du mulighet til å prøve en annen vifte? Jeg syns det høres ut som om vifta ikke går lett nok og at den gjør at motstanden ryker. Selv om du har hatt nede vifta og kjent at den går greit rundt er det ikke sikkert det er nok..

Begynte problemet etter at du monterte ny gammel hastighetsbryter ville jeg sett på denne. I det minste målt at den gir strøm ut på kun en og en kabel etter hvert som du vrir på bryteren.

Er bare å bytte dioden ja, trenger ikke bytte hele saken. Tror ikke jeg ville byttet til en større diode, mener diodens størrelse vil forandre hastighten på viften i de forskjellige trinnene.

Skal prøve å bytte vifta. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe dioder som passer?

Guest Glesaaen Racing
Posted

Vifta mi virka heller ikke her for ei stund sea... Tok ut motstanden (koster rundt 300,- på Ford), men den var det ikke noe galt med. Plukka ned vifta, og den gikk litt tungt, så bestillte meg en ny fra Hella. Virka fortsatt ikke, så jeg sjekka ut bryteren (dritt å komme til!!), der var det brent hele kontakta til en diger klump. Bytta bryter, og vifta blåser som bare det! :D Supert!!

• 1 month later...
Posted

Til dere som lurer på om motstanden er defekt (dere som har den med 2 klips) så er det bare å plukke den ned. Hvis det ikke er brudd på spolen, så kan det være dioden (Den blanke dingsen som sitter fra det ene punktet, og over i serien med spoler/motstander. Hvis man kortslutter over denne, så skal vifta begyne å gå, hvis den IKKE gjør det da, så er det mest sansynlig enten vifta (Hvis den ikke går på full guffe da) eller en sikring. Hvis bryteren er defekt, skal den gå på laveste hastighet konstant, hvis motstanden er hel!!

Blei litt mye det her kanksjke, men konklusjon er som følge:

Hvis vifta går KUN på full guffe, så er det enten motstand,eller diode på motstand (Kan bytte med en ny som tåler mye strømm)

Hvis vifta går KUN på laveste hastighet (du må enten se på vifta, eller kjenne.. er nesten ingen lyd) så er det bryter.

Hvis vifta er 100% død, er det enten sikring, vifta selv, eller en kominasjon av alle feila....

PS: Hvis motstand/Bryter er defekt, er det som regel en grunn, som f.eks at vifta går tregt....Kjøp ny, eller pell den i småbiter, og bruk fint smergelpapir på akslinger og lagerskåler..... smør med tynn olje, og sett sammen igjen....

Guest mondeoGLX
Posted

Kanskje litt off topic..

Vifta mi fungerer helt fint utenom at det kommer svært lite varme.. Kjente forskjell med engang vinteren kom.

Hørt at vannpumpa kan ha skylda?!

Guest Glesaaen Racing
Posted
Kanskje litt off topic..

Vifta mi fungerer helt fint utenom at det kommer svært lite varme.. Kjente forskjell med engang vinteren kom.

Hørt at vannpumpa kan ha skylda?!

Er ikke bare lite kjølevæske da?? :rolleyes: For da blir den ihvertfall IKKE varm... :lol: