Jump to content

Spissing på Sierra Cosworth?


TomLewis

Recommended Posts

:rolleyes:

Har satt på 205 - 50 - 16 dekk på min standard 2,3l sierra. Er blitt endel sporing. Regner med at mye kan gjøres med riktig spissing.

Da det er en dekkdimensjon egentlig beregna på Cossie, så er det kanskje noen som vet hva spissinga bør være på de?

Noen som har tanker om de andre vinklene i forhold til standardoppsett, så er jeg takknemlig for det også :)

Link to comment
Share on other sites

Sierra Cosworth har 205/50-15 som org. dimensjon.

Det absolutt beste er å få tatt en firehjulskontroll på et verksted.

Koster rundt tusenlappen, og da er du sikker på at alt er på stell ;)

Sparer deg for mye bryderi, justeringer og dekkostnader ;)

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Har nye foringer, så camber og caster bør være ok. Spissinga er på 1 grad. Lurer bare på om spissinga på cossie har andre +/- verdier enn standard. På et verksted har de som regel ingen peiling på dette. De bare går etter standard sierra og vet ikke mer. I verste fall får jeg eksperimentere meg fram. Men takk for innspill :)

Link to comment
Share on other sites

På et verksted med et skikkelig forstillingsapparat ligger ALLE varianter inne, uansett om de er levert bare i f.eks. sør afrika eller i hele verden.

Er ingen problem å få den justert skikkelig selv om du har annen dimmensjon.

 

F.eks. det apparatet jeg bruker på jobben tar ikke utgangspunkt i dekkdim etc. Det har et "hode" montert på hvert hjul, med laser til de andre hjulene.

Slik at målingen blir 100% nøyaktig.

 

Er ingen problem å få dette fiksa på et verksted.

Men prøver du selv på gårdsplassen, kan det ta mange justeringer før du blir fornøyd. Og allikevel kan det være veldig feil ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Spissing er stort sett 2 mm på alle biler. Dette fordi forstillinga automatisk vil dra seg litt bakover når du kjører. (Ønsket spissing vil jo alltid være 0mm under kjøring)

Link to comment
Share on other sites

Sitert fra Bilteknikk - Understell:

 

Spissing

Spissing (toe-in) er den innoverstillingen hjulene har.

Den blir målt i millimeter, tommer eller minutter (Grader).

 

Det ideelle er at hjulene ruller parallelt. For å oppnå

dette blir de stilt litt innover mot hverandre. Under kjøring

virker rullemotstanden slik at hjulene blir presset bakover.

på grunn av de små klaringene som fins i hjullagre og styreledd,

kommer innoverstillingen da til å bli opphevet, og hjulene vil

rulle parallelt.

 

 

Det jeg fant av instillinger på en cosworth 2WD:

 

hjulinstcos.jpg

Edited by jstn
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...