Jump to content

toppakningsbytte


xXx

Recommended Posts

hei da har eg satt i gang med bytte av topp pakningen. da den røk på vei hjem fra fly plassen etter ferien:( men da eg fikk av toppen begynte eg og lure litt for det var ein del koks på alle stemplene og pluggene var hvite på tuppen(den lille buen). bilen er ein orginal 4x4 cossy kun byttet eksos og luftfilter ikkje chipet eller noe sånn ... lurer litt på om dette er normalt med koks og hvite plugger liksom kan aldrig tenke meg det. og det skal også nevnes at bilen har brukt ein litt vann før dette skjedde...

så viss noen har noen for meninger så bare spytt ut

 

mvh raymond...

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

ja da har eg klart det eg aldrig trodde eg skulle klare. mista faktisk bitset til topp boltene ned i det store hullet i bak kant av blokka... så det eg lurer på er om det er der olja kommer opp eller er det retur ned til bunn panna????? trenger svar kjapt viss noen vet det... slik att eg kansje kan fiske den ut med magnet fra bunn panna viss det er retur...!!!!!!!

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

ja da har eg klart det eg aldrig trodde eg skulle klare. mista faktisk bitset til topp boltene ned i det store hullet i bak kant av blokka... så det eg lurer på er om det er der olja kommer opp eller er det retur ned til bunn panna????? trenger svar kjapt viss noen vet det... slik att eg kansje kan fiske den ut med magnet fra bunn panna viss det er retur...!!!!!!!

det er oljeretur.får nok tak det med en lang magnetstav

Link to comment
Share on other sites

Koksen kan jeg tenke meg er pga at pluggene er hvite, og pluggene kan jeg tenke meg er hvite pga at den har brukt en del vann i det siste...Fusket noe serlig?... Hvordan så pakningen ut?....hvor har den ryki?

 

Regner med at du prøver å fiske med en magnet FØR du skrur av bunnpanna?!...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

ja skal fiske litt først ;)

topp pakningen såg veldig gammel ut veldig gammel ut den datt nesten i fra hverandre når eg løfta den opp fra blokka. motoren har fjusket litt akkurat i det eg har startet den om morgenen, og litt skyting og smelling i eksosen på høye turtall men ingenting som har plaget meg liksom. er bare redd for att den kansje går magert. :unsure:

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

hvis du får vann i forbrenningskammeret så skal det normalt sett ikke være koks der da vannet vil "vaske" det vekk. vann er jo en måte som brukes for å rense motoren for koks. koks kommer også av uforbrent bensin/olje og kommer ofte av høy co. Hvite plugger kommer veldig ofte av høy forbrenningstemp noe du igjen ikke vil ha dersom du får vann inn i motoren. Høy forbrenningstemp kommer ofte av magerblanding og er kjempe bra så lenge det er ved vanlig kjøring. når jeg måtte bytte toppakning på min var det ikke noe koks og pluggene, ventilene og turboen var gråhvit. er du sikker på at toppakningen var gåen? slik du beskriver det så virker det som om det er orginal pakningen som stod på noe som er kjempe bra siden du da vet at motoren ikke er klådd for mye på. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

i følge service boka fra sveits så står det ingen ting om att det har vært byttet noe som helst, uten om olje og kjøleveske og reg reim da den passerte 105 t km. men om disse service bøkene er noe og stole på er vell ett anet kapittel. i følge eigeren i sveits så skulle den være gått 140 t km når eg henta den. men hva vet vell eg :)

nå er hvertfal motor på vei ut av bilen etter et eg klarte og miste ett bits ned i retur kanalen for olja:(dritt jobb av dimensjoner spør du meg. men viss noen har noen tips til meg eller noe som helst tar eg i mot med stor takk.første gang eg demonterer ein cosworth så greit med litt tips og hint langs veien :)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

jeg slapp min motor ned sammen med drivverket.. løser mellomakslingen bak og diverse skruer på travers og stabstag mot bil. bremserørene måtte også av, diverse ledninger og slanger. løser demperen oppe og så står motoren nesten på bakken. er vel en jobb som tar 5-6timer for en som har skrudd lite.. kjempe kurant jobb

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

er det noen som har bilde av hvor man fyller på olje på fordelings kassen. er så mangen sånne som ser ut som på fylling att eg ble litt forvirret.... og hvilken olje er det som skal på der???

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

er det noen som har bilde av hvor man fyller på olje på fordelings kassen. er så mangen sånne som ser ut som på fylling att eg ble litt forvirret.... og hvilken olje er det som skal på der???

 

HÆ? er da bare to brakoskruer der, ene er høyere enn den andre, er den øverste du skal fylle på i :rolleyes:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

kan være eg som ikkje har sett godt nok etter. men eg har funnet den som du tapper av olja med og etter det du så sitter den andre rett ovenfor eller????

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

den fremste øverste umbrakoskruen er påfylling girkasse, den andre øverste er påfylling senterdiff. Den umbrakoskruen som står på siden nede mellom de 2 påfyllingene er avtapping girkasse. avtapping senterdiff står bakpå diffen nede til høyre.

 

her inne finner du det meste du trenger: http://www.siipicossu.com/manuaaleja/Workshop%20Manual.pdf

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

er det noen som har bilde av hvor man fyller på olje på fordelings kassen. er så mangen sånne som ser ut som på fylling att eg ble litt forvirret.... og hvilken olje er det som skal på der???

på 4x4 kassa er det to forskellige "oljer" -- en på vanlige girkassa ( mener og huske 75/90 )og en på fordelings kassa (dextron III)..

mener senter diff må fylles og sjekkes via samme hull .

Link to comment
Share on other sites

er det ikkje atf olje som skal på gir kassen da det er det eg har funnet ut av men hva som skal være på senter diffen vet eg ikkje enda og det smøre kartet som ligger på teknisk info her på forumet er jo ikkje leselig for meg hvertfall.....

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker Castrol TAF-X på girkassen og helsyntetisk automat olje på senterdiffen. NB!! det skal være annen olje på fram og bak diff.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Tommy

Hva slags olje bruker du diffene?

 

Jeg finner bare smørekart hvor det skal være lik olje fremme og bak ....

 

jeg bruker castrol på alt.

530whp570nm E85 pure Ebb\Bsh power :)

2007 Shelby Cobra GT500

Link to comment
Share on other sites

foran og bak skal være lik og jeg brukte TAF-XO hvis jeg ikke husker feil

 

det jeg mente var at det skulle være annen olje på fram- og bakdiff iforhold til senterdiff

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...