xXx Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 hei da har eg satt i gang med bytte av topp pakningen. da den røk på vei hjem fra fly plassen etter ferien:( men da eg fikk av toppen begynte eg og lure litt for det var ein del koks på alle stemplene og pluggene var hvite på tuppen(den lille buen). bilen er ein orginal 4x4 cossy kun byttet eksos og luftfilter ikkje chipet eller noe sånn ... lurer litt på om dette er normalt med koks og hvite plugger liksom kan aldrig tenke meg det. og det skal også nevnes at bilen har brukt ein litt vann før dette skjedde...så viss noen har noen for meninger så bare spytt ut mvh raymond... RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 ja da har eg klart det eg aldrig trodde eg skulle klare. mista faktisk bitset til topp boltene ned i det store hullet i bak kant av blokka... så det eg lurer på er om det er der olja kommer opp eller er det retur ned til bunn panna????? trenger svar kjapt viss noen vet det... slik att eg kansje kan fiske den ut med magnet fra bunn panna viss det er retur...!!!!!!! RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 ja da har eg klart det eg aldrig trodde eg skulle klare. mista faktisk bitset til topp boltene ned i det store hullet i bak kant av blokka... så det eg lurer på er om det er der olja kommer opp eller er det retur ned til bunn panna????? trenger svar kjapt viss noen vet det... slik att eg kansje kan fiske den ut med magnet fra bunn panna viss det er retur...!!!!!!!det er oljeretur.får nok tak det med en lang magnetstav Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 oki takk for svar får håpe eg får tak i den i bunn panna... RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Koksen kan jeg tenke meg er pga at pluggene er hvite, og pluggene kan jeg tenke meg er hvite pga at den har brukt en del vann i det siste...Fusket noe serlig?... Hvordan så pakningen ut?....hvor har den ryki? Regner med at du prøver å fiske med en magnet FØR du skrur av bunnpanna?!... Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted August 1, 2007 Author Share Posted August 1, 2007 ja skal fiske litt først topp pakningen såg veldig gammel ut veldig gammel ut den datt nesten i fra hverandre når eg løfta den opp fra blokka. motoren har fjusket litt akkurat i det eg har startet den om morgenen, og litt skyting og smelling i eksosen på høye turtall men ingenting som har plaget meg liksom. er bare redd for att den kansje går magert. RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 hvis du får vann i forbrenningskammeret så skal det normalt sett ikke være koks der da vannet vil "vaske" det vekk. vann er jo en måte som brukes for å rense motoren for koks. koks kommer også av uforbrent bensin/olje og kommer ofte av høy co. Hvite plugger kommer veldig ofte av høy forbrenningstemp noe du igjen ikke vil ha dersom du får vann inn i motoren. Høy forbrenningstemp kommer ofte av magerblanding og er kjempe bra så lenge det er ved vanlig kjøring. når jeg måtte bytte toppakning på min var det ikke noe koks og pluggene, ventilene og turboen var gråhvit. er du sikker på at toppakningen var gåen? slik du beskriver det så virker det som om det er orginal pakningen som stod på noe som er kjempe bra siden du da vet at motoren ikke er klådd for mye på. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted August 1, 2007 Author Share Posted August 1, 2007 i følge service boka fra sveits så står det ingen ting om att det har vært byttet noe som helst, uten om olje og kjøleveske og reg reim da den passerte 105 t km. men om disse service bøkene er noe og stole på er vell ett anet kapittel. i følge eigeren i sveits så skulle den være gått 140 t km når eg henta den. men hva vet vell eg nå er hvertfal motor på vei ut av bilen etter et eg klarte og miste ett bits ned i retur kanalen for olja:(dritt jobb av dimensjoner spør du meg. men viss noen har noen tips til meg eller noe som helst tar eg i mot med stor takk.første gang eg demonterer ein cosworth så greit med litt tips og hint langs veien RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 jeg slapp min motor ned sammen med drivverket.. løser mellomakslingen bak og diverse skruer på travers og stabstag mot bil. bremserørene måtte også av, diverse ledninger og slanger. løser demperen oppe og så står motoren nesten på bakken. er vel en jobb som tar 5-6timer for en som har skrudd lite.. kjempe kurant jobb Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted August 1, 2007 Author Share Posted August 1, 2007 takk for tips tommy motor er nå ute og står mitt på garasje golvet og der skal den få stå te i mårra RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted August 3, 2007 Author Share Posted August 3, 2007 er det noen som har bilde av hvor man fyller på olje på fordelings kassen. er så mangen sånne som ser ut som på fylling att eg ble litt forvirret.... og hvilken olje er det som skal på der??? RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 er det noen som har bilde av hvor man fyller på olje på fordelings kassen. er så mangen sånne som ser ut som på fylling att eg ble litt forvirret.... og hvilken olje er det som skal på der??? HÆ? er da bare to brakoskruer der, ene er høyere enn den andre, er den øverste du skal fylle på i Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted August 4, 2007 Author Share Posted August 4, 2007 kan være eg som ikkje har sett godt nok etter. men eg har funnet den som du tapper av olja med og etter det du så sitter den andre rett ovenfor eller???? RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 den fremste øverste umbrakoskruen er påfylling girkasse, den andre øverste er påfylling senterdiff. Den umbrakoskruen som står på siden nede mellom de 2 påfyllingene er avtapping girkasse. avtapping senterdiff står bakpå diffen nede til høyre. her inne finner du det meste du trenger: http://www.siipicossu.com/manuaaleja/Workshop%20Manual.pdf Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 er det noen som har bilde av hvor man fyller på olje på fordelings kassen. er så mangen sånne som ser ut som på fylling att eg ble litt forvirret.... og hvilken olje er det som skal på der???på 4x4 kassa er det to forskellige "oljer" -- en på vanlige girkassa ( mener og huske 75/90 )og en på fordelings kassa (dextron III)..mener senter diff må fylles og sjekkes via samme hull . Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted August 4, 2007 Author Share Posted August 4, 2007 er det ikkje atf olje som skal på gir kassen da det er det eg har funnet ut av men hva som skal være på senter diffen vet eg ikkje enda og det smøre kartet som ligger på teknisk info her på forumet er jo ikkje leselig for meg hvertfall..... RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 jeg bruker Castrol TAF-X på girkassen og helsyntetisk automat olje på senterdiffen. NB!! det skal være annen olje på fram og bak diff. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ovar Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 TommyHva slags olje bruker du diffene? Jeg finner bare smørekart hvor det skal være lik olje fremme og bak .... jeg bruker castrol på alt. 530whp570nm E85 pure Ebb\Bsh power 2007 Shelby Cobra GT500 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 (edited) foran og bak skal være lik og jeg brukte TAF-XO hvis jeg ikke husker feil det jeg mente var at det skulle være annen olje på fram- og bakdiff iforhold til senterdiff Edited August 5, 2007 by tommy w Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ovar Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Fint ! 530whp570nm E85 pure Ebb\Bsh power 2007 Shelby Cobra GT500 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now