Jump to content

Bra verksted i Oslo / motor fusking


Guest Flames

Recommended Posts

Guest Flames

Jeg har hatt problem med motor "fusking" av og til når motoren er over ca 4500rpm. For et par dager siden plutselig fikk jeg ikke noe effekt ut av den. Bare masse fusking og poppig med en gang jeg tråkket litt over 1000rpm. Til slutt måtte jeg parkere den da den ikke klarte en svak oppoverbakke.

Har akkuart nå ikke så veldig mye tid til å skru (ferie familie bla bla :wacko: ) Om ikke en av dere har noe umiddelbar forslag til en rask reperasjon (longshot i know!!) Tar jeg gjerne imot tips om et bra sted/person i Oslo å sende den til til reparasjon. Helst noen som har litt Cossie peiling. Har ikke lyst å punge ut masse unødvendinge verksteds timer på feilsøking. Den er en Sierra cosworth 4x4 91 mod.

Tar imot alle forslag med mange takk!!!!

Link to comment
Share on other sites

Prøv plugger, evt, pluggledninger/fordelerlokk og rotor.

Sjekk jordinga på motornettet ditt først.... sitter på innsuget.

Vanlig feil på 4x4 nettet er dårlig kontakt på koblingene på motornettet(sitter bak plastdekselet bakkant av motoren, ved vindusvisker mekanismen)

 

Ring meg, så kan jeg se om jeg får hjulpet deg...

911 914 99

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Guest Michal

Bruker den vann? Hvis den gjør det og du har fyllt på for mye kjøleveske så vil dette skje.

 

Map sensoren er også en sikker sak å sjekke. hvertfall slangene til den.

Link to comment
Share on other sites

Guest Flames
Bruker den vann? Hvis den gjør det og du har fyllt på for mye kjøleveske så vil dette skje.

 

Map sensoren er også en sikker sak å sjekke. hvertfall slangene til den.

 

Ja den bruker vann. Fylt på til max for ikke så lenge siden fordi den var et hakk under min og nå er den tilbake på min. Har kjørt veldig lite med den siden den ble fylt. Hva betyr det da?

Link to comment
Share on other sites

Guest Michal
Ja den bruker vann. Fylt på til max for ikke så lenge siden fordi den var et hakk under min og nå er den tilbake på min. Har kjørt veldig lite med den siden den ble fylt. Hva betyr det da?

 

 

at kjølevesken blir borte kan bety at det lekker litt vann fra en slange bare drypplekkasje. ( på min var dette på slangestumpen mellom termostathuset og vannpumpen) litt vanskelig å se men.

 

Videre så er det slik at når det drypper litt og vesken blir lavere og lavere og du fyller på mer og mer så sammles det alt for mye vann i motoren.

Dette fører til at den drukner rett og slett.

 

Motoren rykker og hopper som et H***** bare du rører gasspedalen

 

det var tilfellet hos meg. så dette er fra erfaring.

 

Løsningsforslag fra meg er:

 

Tømm all kjølevesken fra bilen. tipper at det kommer ut nermere 10 liter da siden du forklarer problemet slik.

spyl gjennom og fyll opp igjen. går sirka 5 liter ferdigblandet i motoren.

 

VELDIG VIKTIG er å ikke få luft i systemet når du fyller på. når termostaten åpner så synker nivået i tanken og da må du raskt fylle på.

 

En annen ting er også at når motoren er kald så synker nivået og vannet går i motoren, når du starter opp så syples det tilbake i tanken via returen.

 

 

hvis du har samme problem som meg ordner det seg. Regner med at du har for mye vann i motoren

Edited by Michal
Link to comment
Share on other sites

at kjølevesken blir borte kan bety at det lekker litt vann fra en slange bare drypplekkasje. ( på min var dette på slangestumpen mellom termostathuset og vannpumpen) litt vanskelig å se men.

 

Videre så er det slik at når det drypper litt og vesken blir lavere og lavere og du fyller på mer og mer så sammles det alt for mye vann i motoren.

Dette fører til at den drukner rett og slett.

 

Motoren rykker og hopper som et H***** bare du rører gasspedalen

 

det var tilfellet hos meg. så dette er fra erfaring.

 

Løsningsforslag fra meg er:

 

Tømm all kjølevesken fra bilen. tipper at det kommer ut nermere 10 liter da siden du forklarer problemet slik.

spyl gjennom og fyll opp igjen. går sirka 5 liter ferdigblandet i motoren.

 

VELDIG VIKTIG er å ikke få luft i systemet når du fyller på. når termostaten åpner så synker nivået i tanken og da må du raskt fylle på.

 

En annen ting er også at når motoren er kald så synker nivået og vannet går i motoren, når du starter opp så syples det tilbake i tanken via returen.

hvis du har samme problem som meg ordner det seg. Regner med at du har for mye vann i motoren

 

Må være det mest fjerne forslaget noensinne på et problem med en bil her inne på FMCN.

Hvor i hel**** har de 5 litrene med vann gjemt seg???

Hvis det går ca 5 liter med vann på en bil så kan man ikke tappe av 5 liter ekstra når man tømmer all kjølevæske,med mindre ekspansjonstanken rommer 5 liter over maks streken.

Link to comment
Share on other sites

Guest Flames

Har tømt, spylt og byttet ut kjølevæske, fylt på med ca 5l men får ikke start :( Kone maser litt på meg (noe med å ta ansvar for barne mine osv he he) Skal se litt på de andre forslagene i kveld.

Forresten. Skulle skjekke tennpluggene men de sitter som f#%!! Lurt å spray på litt c56 eller?

Takk for alle svarene!!

Link to comment
Share on other sites

Guest oldfordsneverdie
at kjølevesken blir borte kan bety at det lekker litt vann fra en slange bare drypplekkasje. ( på min var dette på slangestumpen mellom termostathuset og vannpumpen) litt vanskelig å se men.

 

Videre så er det slik at når det drypper litt og vesken blir lavere og lavere og du fyller på mer og mer så sammles det alt for mye vann i motoren.

Dette fører til at den drukner rett og slett.

 

Motoren rykker og hopper som et H***** bare du rører gasspedalen

 

det var tilfellet hos meg. så dette er fra erfaring.

 

Løsningsforslag fra meg er:

 

Tømm all kjølevesken fra bilen. tipper at det kommer ut nermere 10 liter da siden du forklarer problemet slik.

spyl gjennom og fyll opp igjen. går sirka 5 liter ferdigblandet i motoren.

 

VELDIG VIKTIG er å ikke få luft i systemet når du fyller på. når termostaten åpner så synker nivået i tanken og da må du raskt fylle på.

 

En annen ting er også at når motoren er kald så synker nivået og vannet går i motoren, når du starter opp så syples det tilbake i tanken via returen.

hvis du har samme problem som meg ordner det seg. Regner med at du har for mye vann i motoren

 

 

 

 

 

 

det går bare en viss mengde vann på en motor.hvis du fyller på og fyller på,og vannet ikke kommer ut rundt motor,kan det tyde på toppakning.men å komme å si at å fylle på for mye vann i motor gjør at bilen fusker,da tror jg du har misforstått. du får ikke gjort så mye anna en å fylle opp til max på ekspansjonstanken.

Link to comment
Share on other sites

Guest Flames

Fant dette;

"Cosworth som fusker under pådrag, spesielt rundt 4-5000 rpm.

LØSNINGSFORSLAG:Sjekk for fukt i/ved MAP-SENSOR. Sjekk også de 3 kontaktene helt til venstre i "hjernen" de kan være brente.Sjekk ledningen inne i fordeleren (magneto marelli), den kan ha brudd og kortslutte til jord."

Ligner mye på problemet før den gikk til helvete. Ekstremt mye regn og fukt i Oslo i det siste kan være årsaken?

Edited by Flames
Link to comment
Share on other sites

Høres veldig ut som MAP-sensor problem spør du meg.

Hadde problemer med vann i MAP-sensoren for et par uker siden etter at bilen kokt.

Veldig like symptom ;)

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...8742&st=140

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Flames

Fant en stor sprekk i vakuumeslangen, byttet den men det hjalp ikke. Vudere ny MAP sensor. Fant ikke tegn til fukt men fikk heller ikke åpne den. Skruene er for gammel. Ser ut som den er forseglet likevel....

Link to comment
Share on other sites

Skal flytte den der til ja. Må bare finne en vakuumslange med litt lengde på i garasjen :)

Slangen må ha den lengden som er orginalt for at mapsensoren skal fungere riktig.Det viktigste er at mapsensoren flyttes opp slik at den er over innsuget i høyde.Dette hindrer at det kommer fuktighet inn i den.

Link to comment
Share on other sites

Fant en stor sprekk i vakuumeslangen, byttet den men det hjalp ikke. Vudere ny MAP sensor. Fant ikke tegn til fukt men fikk heller ikke åpne den. Skruene er for gammel. Ser ut som den er forseglet likevel....

 

Den er limt i tillegg til skruene, og ikke beregnet for å åpnes

Link to comment
Share on other sites

Guest Michal
Slangen må ha den lengden som er orginalt for at mapsensoren skal fungere riktig.Det viktigste er at mapsensoren flyttes opp slik at den er over innsuget i høyde.Dette hindrer at det kommer fuktighet inn i den.

 

 

var vel derfor Ford plasserte den under innsuget orginalt ja.... for at folk skulle flytte den på egen hånd.

 

 

Ang vannproblemet. det var nå slik det var, ingen vits å diskutere noe om det. B)

Link to comment
Share on other sites

Michal: det finnes faktisk muligheter for dårlig plassering selv om ford har plassert den. Se på f.eks coilen, like under luftrillene så vann renner nesten rett på den. hmmm eller servovæskebeholderen med lufting i topp og alle vet at vannet renner inn gjennom rillen ned på lokket og gjennom luftingen. Kan veldig ofte sees på innsiden ved at det er hvit "saus" i lokket. hehe ang plasseringen til map har jeg ALDRI hatt problemer med fukt i den så lenge jeg har benyttet en tett en.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest Michal
Michal: det finnes faktisk muligheter for dårlig plassering selv om ford har plassert den. Se på f.eks coilen, like under luftrillene så vann renner nesten rett på den. hmmm eller servovæskebeholderen med lufting i topp og alle vet at vannet renner inn gjennom rillen ned på lokket og gjennom luftingen. Kan veldig ofte sees på innsiden ved at det er hvit "saus" i lokket. hehe ang plasseringen til map har jeg ALDRI hatt problemer med fukt i den så lenge jeg har benyttet en tett en.

 

:) tommy W, alt kan forbedres ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Flames

"Slangen må ha den lengden som er orginalt for at mapsensoren skal fungere riktig.Det viktigste er at mapsensoren flyttes opp slik at den er over innsuget i høyde.Dette hindrer at det kommer fuktighet inn i den."

 

Shit. Jeg kuttet bort det som var sprukket på slangen. Da er den 2-3cm for kort...... Noe grunn til at den sitter opp ned, eller vil Ford at den skal være bittelitt vanskeligere å komme til?

Link to comment
Share on other sites

var vel derfor Ford plasserte den under innsuget orginalt ja.... for at folk skulle flytte den på egen hånd.

Ang vannproblemet. det var nå slik det var, ingen vits å diskutere noe om det. B)

 

Var et tips jeg fikk fra Jens Hannestad at jeg skulle flytte mapsensoren slik at den satt over innsuget.Dette tipset fikk jeg når jeg var i Strømstad,og mapsensoren min som var orginalt montert takket for seg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har hatt defekt slang til map, tipper jeg bilen din har surna/drukna i bensin. Prøv å bytt plugger,eller brenn rein de du har. Tipper den starter da. Hvis ikke ville jeg prøvd med en annen map.

Har ikke noe å si om du har 2-3cm kortere slange til map.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...