Fresh| Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Sitter og lurer på en ting; hvor mye turbotrykk kan man egentlig kjøre på når man har steg 1? Alt er orginalt ellers bortsett fra 3" eksos. Hva er maks og hva er forsvarlig? Litt greit å vite... noen som vet hva den kjører på orginalt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Bør ikke gå over 1bar, med org dyser Link to comment Share on other sites More sharing options...
kh turbo Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Med gode chip kan man lade 1.4 og legge den ned til 1.2 oppover i registeret... 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs200 Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 min lader litt over 1,2 bar. den er justert med bredbåndslambda, gikk på rundt 11,9. m.a.o ingen fare å lade over 1 bar. men det kommer sikkert mye an på åssen chip du har 89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt 97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander 88- Sierra sedan IST - vraka 75- Escort Mk2 2.0L Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Det sitter en Wolf 272-chip i denne. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresh| Posted July 23, 2007 Author Share Posted July 23, 2007 Så det chippen det kommer ann på altså. tøft. Men tåler motoren så mye som 1,4 bar? Det jeg lurte på var om man ødelegger motoren eller om tenningssystemet bare kutter fordi det blir for mye rett og slett. Ser for meg hull i stemplet og knekte råder osv, det kan kanskje skje det og Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Har ladet over 2bar i mellom registeret i over 1 år med orginale dyser og det har gått veldig bra.. orginal toppakning også forøvrig., hadde toppen av for litt siden og ingen tegn til tenningsbank. eneste som kan være lurt er å sleppe trykket ned litt på slutten. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresh| Posted July 23, 2007 Author Share Posted July 23, 2007 Sier du det? hvordan klarer du å justere trykket til 2 bar i mellom registeret også slippe det opp mot slutten. ( med "slutten" regner jeg med at du mener opp mot turtallsperra?) Er forøvrig en boost controller på bilen som jeg kan justere trykket med ifra kupeèn, men regner ikke med at man sitter og skrur på denne under akselerasjon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra RS Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Sier du det? hvordan klarer du å justere trykket til 2 bar i mellom registeret også slippe det opp mot slutten. ( med "slutten" regner jeg med at du mener opp mot turtallsperra?) Er forøvrig en boost controller på bilen som jeg kan justere trykket med ifra kupeèn, men regner ikke med at man sitter og skrur på denne under akselerasjon.du har jo data sprut da. er vel flere av disse som har boost controller i seg. eller så kan du vel kjøpe deg en sånn en E-boost. er det ikke det den heter? det er en elektronisk boost controller. tror det er fra turbosmart. (rett meg om jeg tar feil)har sett en kar med en apexi eller hks elektronisk boost controller med dennne funksjonen. og en haug andre funksjoner og målere. (tipper denne er dyr) -coupè ist-bmw 525i-cbr 600x-sedan dohc Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 slik jeg gjorde det i min bil var å bruke orginal actuator og mye bleed. Dette vil gi en enorm peak i mellomregisteret, mens over 5000rpm så faller trykket som en stein. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort_Cossi Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 slik jeg gjorde det i min bil var å bruke orginal actuator og mye bleed. Dette vil gi en enorm peak i mellomregisteret, mens over 5000rpm så faller trykket som en stein. Og med det meiner du?? Mye bleed?? Signatur.Kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.Firma-reklame eller linker til firmaer uten Klubbavtale er ikke tillatt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 bleeder mye slik at det tar lang tid å bygge opp trykk inn i actuatoren, noe som fører til høy peak. så videre vil eksostrykket åpne wastegaten og senke trykket og nå har actuatoren fått trykk slik at den vil hjelpe. vanskelig å forklare, men har funket meget fint for meg. høyeste peak jeg har registrert var på 2.1bar mens på 6000rpm var den nede på 1.1bar. Da er det viktig å bruke momentet til å akselerere og dermed gire tidlig siden maks effekt er like over maks moment. husker ikke tallene, men maks moment var på ca 3800rpm og maks effekt på 4200rpm sånn ca.. sier seg selv at det er veldig lite vits å dra til 6500rpm da.. pga høyt moment blir bilen faktisk veldig rask selv med steg1 noe som mange har fått erfare. turboen jeg brukte var std t3. Denne tåler jo selvsagt ikke dette over tid og det ble nødvendig å bytte turbo og dermed oppsett. Hadde min som steg 1 i litt over 1år. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresh| Posted July 24, 2007 Author Share Posted July 24, 2007 Oki takk for svar folkens. Skal prøve å ikke x-plodere motoren he he:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 hehe er en fordel det.. hvis du ikke er like "galen" som meg så putter du på en bredbåndslambda. er en fordel å ha uansett. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort_Cossi Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 bleeder mye slik at det tar lang tid å bygge opp trykk inn i actuatoren, noe som fører til høy peak. så videre vil eksostrykket åpne wastegaten og senke trykket og nå har actuatoren fått trykk slik at den vil hjelpe. vanskelig å forklare, men har funket meget fint for meg. høyeste peak jeg har registrert var på 2.1bar mens på 6000rpm var den nede på 1.1bar. Da er det viktig å bruke momentet til å akselerere og dermed gire tidlig siden maks effekt er like over maks moment. husker ikke tallene, men maks moment var på ca 3800rpm og maks effekt på 4200rpm sånn ca.. sier seg selv at det er veldig lite vits å dra til 6500rpm da.. pga høyt moment blir bilen faktisk veldig rask selv med steg1 noe som mange har fått erfare. turboen jeg brukte var std t3. Denne tåler jo selvsagt ikke dette over tid og det ble nødvendig å bytte turbo og dermed oppsett. Hadde min som steg 1 i litt over 1år. Okei.. hørest litt kult ut det der... er jo akselerasjon som er kult da... hehe... Signatur.Kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.Firma-reklame eller linker til firmaer uten Klubbavtale er ikke tillatt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 husk at tommy w sin cosworth er den beste av de alle, flekker de fleste kan man si......hehe Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kh turbo Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Er det et bra steg 1. chip tar den orginale magnet ventilen seg av dette...(den ventilen som sitter oppe på intercooleren) Ikke behov for noe annet dill dall, som kan gi seinere respons... Har foresten et chip liggende som gjør dette (lader 1,4 og legger seg ned til 1,2 ved høyere trykk med perfekt lambda over hele registeret), med wg og k&n filter i boks til L1 hjerne som ga 293 hk og 450 nm , med kun disse delene, alt annet orginalt. som jeg skal selge. 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 vinge87: har bare ett ord til deg. TOSK!!! Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 vinge87: har bare ett ord til deg. TOSK!!! hehe tok eg spøg du vel hehe Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 (edited) Er det et bra steg 1. chip tar den orginale magnet ventilen seg av dette...(den ventilen som sitter oppe på intercooleren) Ikke behov for noe annet dill dall, som kan gi seinere respons... Har foresten et chip liggende som gjør dette (lader 1,4 og legger seg ned til 1,2 ved høyere trykk med perfekt lambda over hele registeret), med wg og k&n filter i boks til L1 hjerne som ga 293 hk og 450 nm , med kun disse delene, alt annet orginalt. som jeg skal selge. Pris på chipen?Skal du til Rudskogen?Trenger også et chip til en OHC motor med komplett Cosworth sprut og gt2871 turbo.Orginal 2 liter ohc kam.Er L1 hjerne på den.Er dette noe du kan skaffe? Stig Terje Edited July 24, 2007 by cosworth540 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kh turbo Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Selger chip, KN og wg for 2500,-Ja , skal på rudskogen. 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresh| Posted July 25, 2007 Author Share Posted July 25, 2007 Kan jeg spørre om hva actuator er? Og hva er betegnelsen på en orginal 2wd turbo? (ikke så veldig kjent med dette turbo greiene enda, men prøver å lære ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 (edited) actuator er den klokken med ett stag på som åpner wastegaten. Denne settes trykk på for å åpne. (når trykket kommer presses staget utav actuatoren og dermed åpner wastegaten) Wastegaten er en ventil i turbinen på turboen som åpner når ønsket trykk er oppnådd event når baktrykket blir så høyt at den åpner uten hjelp fra actuatoren. Wastegaten slipper noe av eksosen utenom turbinhjulet Edited July 25, 2007 by tommy w Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fresh| Posted July 25, 2007 Author Share Posted July 25, 2007 ok jeg skjønner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted July 25, 2007 Share Posted July 25, 2007 Kan jeg spørre om hva actuator er? Og hva er betegnelsen på en orginal 2wd turbo? (ikke så veldig kjent med dette turbo greiene enda, men prøver å lære )En org. turbo heter Garret T3 Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now