Jump to content

Turbo trykk


Fresh|

Recommended Posts

Sitter og lurer på en ting; hvor mye turbotrykk kan man egentlig kjøre på når man har steg 1? Alt er orginalt ellers bortsett fra 3" eksos.

Hva er maks og hva er forsvarlig? Litt greit å vite... noen som vet hva den kjører på orginalt?

Link to comment
Share on other sites

Med gode chip kan man lade 1.4 og legge den ned til 1.2 oppover i registeret...

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

min lader litt over 1,2 bar. den er justert med bredbåndslambda, gikk på rundt 11,9. m.a.o ingen fare å lade over 1 bar. men det kommer sikkert mye an på åssen chip du har

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST - vraka

75- Escort Mk2 2.0L

Link to comment
Share on other sites

Så det chippen det kommer ann på altså. tøft. B) Men tåler motoren så mye som 1,4 bar? Det jeg lurte på var om man ødelegger motoren eller om tenningssystemet bare kutter fordi det blir for mye rett og slett. Ser for meg hull i stemplet og knekte råder osv, det kan kanskje skje det og ^_^

Link to comment
Share on other sites

Har ladet over 2bar i mellom registeret i over 1 år med orginale dyser og det har gått veldig bra.. orginal toppakning også forøvrig., hadde toppen av for litt siden og ingen tegn til tenningsbank. :D eneste som kan være lurt er å sleppe trykket ned litt på slutten.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Sier du det? hvordan klarer du å justere trykket til 2 bar i mellom registeret også slippe det opp mot slutten. ( med "slutten" regner jeg med at du mener opp mot turtallsperra?) Er forøvrig en boost controller på bilen som jeg kan justere trykket med ifra kupeèn, men regner ikke med at man sitter og skrur på denne under akselerasjon.

Link to comment
Share on other sites

Sier du det? hvordan klarer du å justere trykket til 2 bar i mellom registeret også slippe det opp mot slutten. ( med "slutten" regner jeg med at du mener opp mot turtallsperra?) Er forøvrig en boost controller på bilen som jeg kan justere trykket med ifra kupeèn, men regner ikke med at man sitter og skrur på denne under akselerasjon.

du har jo data sprut da. er vel flere av disse som har boost controller i seg.

eller så kan du vel kjøpe deg en sånn en E-boost. er det ikke det den heter? det er en elektronisk boost controller. tror det er fra turbosmart. (rett meg om jeg tar feil)

har sett en kar med en apexi eller hks elektronisk boost controller med dennne funksjonen. og en haug andre funksjoner og målere. (tipper denne er dyr)

-coupè ist
-bmw 525i
-cbr 600
x-sedan dohc

Link to comment
Share on other sites

slik jeg gjorde det i min bil var å bruke orginal actuator og mye bleed. Dette vil gi en enorm peak i mellomregisteret, mens over 5000rpm så faller trykket som en stein. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

slik jeg gjorde det i min bil var å bruke orginal actuator og mye bleed. Dette vil gi en enorm peak i mellomregisteret, mens over 5000rpm så faller trykket som en stein. :D

 

Og med det meiner du?? Mye bleed??

Signatur.

Kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.

Firma-reklame eller linker til firmaer uten Klubbavtale er ikke tillatt.

Link to comment
Share on other sites

bleeder mye slik at det tar lang tid å bygge opp trykk inn i actuatoren, noe som fører til høy peak. så videre vil eksostrykket åpne wastegaten og senke trykket og nå har actuatoren fått trykk slik at den vil hjelpe. vanskelig å forklare, men har funket meget fint for meg. :D høyeste peak jeg har registrert var på 2.1bar mens på 6000rpm var den nede på 1.1bar. Da er det viktig å bruke momentet til å akselerere og dermed gire tidlig siden maks effekt er like over maks moment. husker ikke tallene, men maks moment var på ca 3800rpm og maks effekt på 4200rpm sånn ca.. sier seg selv at det er veldig lite vits å dra til 6500rpm da.. pga høyt moment blir bilen faktisk veldig rask selv med steg1 noe som mange har fått erfare. :D turboen jeg brukte var std t3. Denne tåler jo selvsagt ikke dette over tid og det ble nødvendig å bytte turbo og dermed oppsett. Hadde min som steg 1 i litt over 1år.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

hehe er en fordel det.. hvis du ikke er like "galen" som meg så putter du på en bredbåndslambda. er en fordel å ha uansett. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

bleeder mye slik at det tar lang tid å bygge opp trykk inn i actuatoren, noe som fører til høy peak. så videre vil eksostrykket åpne wastegaten og senke trykket og nå har actuatoren fått trykk slik at den vil hjelpe. vanskelig å forklare, men har funket meget fint for meg. :D høyeste peak jeg har registrert var på 2.1bar mens på 6000rpm var den nede på 1.1bar. Da er det viktig å bruke momentet til å akselerere og dermed gire tidlig siden maks effekt er like over maks moment. husker ikke tallene, men maks moment var på ca 3800rpm og maks effekt på 4200rpm sånn ca.. sier seg selv at det er veldig lite vits å dra til 6500rpm da.. pga høyt moment blir bilen faktisk veldig rask selv med steg1 noe som mange har fått erfare. :D turboen jeg brukte var std t3. Denne tåler jo selvsagt ikke dette over tid og det ble nødvendig å bytte turbo og dermed oppsett. Hadde min som steg 1 i litt over 1år.

 

Okei.. :) hørest litt kult ut det der... :) er jo akselerasjon som er kult da... :) hehe...

Signatur.

Kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.

Firma-reklame eller linker til firmaer uten Klubbavtale er ikke tillatt.

Link to comment
Share on other sites

husk at tommy w sin cosworth er den beste av de alle, flekker de fleste kan man si......hehe

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Er det et bra steg 1. chip tar den orginale magnet ventilen seg av dette...(den ventilen som sitter oppe på intercooleren)

 

Ikke behov for noe annet dill dall, som kan gi seinere respons...

 

Har foresten et chip liggende som gjør dette (lader 1,4 og legger seg ned til 1,2 ved høyere trykk med perfekt lambda over hele registeret), med wg og k&n filter i boks til L1 hjerne som ga 293 hk og 450 nm , med kun disse delene, alt annet orginalt. som jeg skal selge.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

vinge87: har bare ett ord til deg. TOSK!!!

 

:lol: :rolleyes: :D B) hehe tok eg spøg du vel hehe

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Er det et bra steg 1. chip tar den orginale magnet ventilen seg av dette...(den ventilen som sitter oppe på intercooleren)

 

Ikke behov for noe annet dill dall, som kan gi seinere respons...

 

Har foresten et chip liggende som gjør dette (lader 1,4 og legger seg ned til 1,2 ved høyere trykk med perfekt lambda over hele registeret), med wg og k&n filter i boks til L1 hjerne som ga 293 hk og 450 nm , med kun disse delene, alt annet orginalt. som jeg skal selge.

 

Pris på chipen?

Skal du til Rudskogen?

Trenger også et chip til en OHC motor med komplett Cosworth sprut og gt2871 turbo.Orginal 2 liter ohc kam.Er L1 hjerne på den.Er dette noe du kan skaffe?

 

Stig Terje

Edited by cosworth540
Link to comment
Share on other sites

actuator er den klokken med ett stag på som åpner wastegaten. Denne settes trykk på for å åpne. (når trykket kommer presses staget utav actuatoren og dermed åpner wastegaten) Wastegaten er en ventil i turbinen på turboen som åpner når ønsket trykk er oppnådd event når baktrykket blir så høyt at den åpner uten hjelp fra actuatoren. Wastegaten slipper noe av eksosen utenom turbinhjulet

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...