Jump to content

Nå knaker det noe grasalt fra høyre side foran!


Mk1-Sindre

Recommended Posts

Som de fleste, frister det som regel av og til å spinne ltit her og der av og til en sjelden gang.. :P Men når jeg spinner, så virker det som om hele bilen begynner å riste, er no voldsomt med risting og, kan dette ha noe med dekka i deg selv å gjøre, eller er det noe annet i drivverket foran? begge hjullagrene er bytta, men det skal vel egentlig ikke ha såå mye å si..

Bare lurer på hvorfor det rister.. =S skal sies at jeg alltid skrur AV antispinn FØR jeg tenker på å spinne i det hele tatt..

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Guest SAmundsen

Stillestående burning med mondeo = risting (kjennes ut som om bilen hopper opp og ned... hehe)

Men en burnout derimot... ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror vel kanskje det er en vesentlig faktor å legge til her at bilen rett og slett ikke har motor kraft nok til å rive løs dekkene helt, og at den ristingen du da kjenner er dekkene som så smått får tak.

 

Det er i hvertfall min konklusjon når jeg spinner.

Hander seg det skjer når det er så vått og en skal kjøre i gang litt fort med sving på hjulene

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

Min rister ikke i det hele tatt. Er bare å gi bånn spiker så spinner det som fy. Sliter litt på dekka da he he. :lol:

Har kansje noe med at du ikke har nok nm til å få hjula rundt, derfor begynner det å hoppe/riste

Link to comment
Share on other sites

Sånn har jeg opplevd med alt jeg har kjørt som har forhjulsdrift. Mulig det har noe å si med at det ikke blir nok motorkraft, for man må vel ha mer motorkraft p.g.a. motorens tyngde over forhjulene. Mulig det er på samme måte med bakhjulsdrift hvis motoren sitter bak.

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

hmm.. Foringer. Er det disse foringene i bærebrua vi snakker om, 3 foringer, 1 ytterst og 2 innerst? tror de muligens kan være noe slitte, og i tillegg fra høyre side kommer det en slags "klakke" lyd når jeg svinger i fart, og kjører over dumper av og til, men ikke noe mer enn det liksom, høres mer ut som om noe er løst, men klarer ikke finne ut av hva det er. Tror også dekkene kan ha en vesentlig faktor i bildet her, med tanke på at det ene er slitt på innerkant og er generelt slitt etter dårlig hjullager og risting i bil etter knust hjullager.

Har kliss nye dekk på hånden nå, skal bare få bytta en bakfjær, så skal vi prøve de. skal sjekke om bilen rister da. Er som dere beskriver, dashen hopper noe grasalt opp og ned.

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Guest mondeoGLX

Mange som allerede har slått samme konklusjon som æ har hatt lenge...

Er nok for lite motorkraft ja.. Får ikke nok kraft på dekkene til å få skikkelig spinn på dekka, derfor hopper bilen fremover.. :wacko:

Må nok ha mer gamp under panstret vettu.. :P

Link to comment
Share on other sites

slitte foringer er som regelt resultatet i risting/hopping... dette har personer opplevd som kjører st200

Men hvilke foringer da? folk sier at de har slitte foringer, men jeg har ikke peil på hvilke foringer de prater om, er helt grønn når det gjelder foringer =/ og kan jeg bytte de alene? Og når jeg kjører, er det som om det kommer en slags knirkelyd fra høyre side foran.

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Huffda :P

Fikk du sett på motor festene også?

På RS Turboen min var alle foringer nye polyforinger, men motor og girkassefestene var boss..

Og den oppførte seg slik av og til.

Og der var det ikke for lite under panseret som gjorde at den hoppa vertfall :P

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Huffda :P

Fikk du sett på motor festene også?

På RS Turboen min var alle foringer nye polyforinger, men motor og girkassefestene var boss..

Og den oppførte seg slik av og til.

Og der var det ikke for lite under panseret som gjorde at den hoppa vertfall :P

Nei, har ikke fått sjekka noen motorfester.. Men alt skal byttes i morra, så regner med at om noen av motorfestene er løse, så blir det oppdaget. Kan iallefall be de sjekke det ut når de ordner det :) Men kan også ha noe med at dekket er ujevt, har slitt VELDIG på innerkantene på begge fordekka, og er nede på mønsteret.. :P

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Ok, nå er begge bærebruene og lenkearmene foran bytta, men fortsatt knirker det noe grasalt fra høyre side når jeg svinger til venstre i fart, ikke stillestående, og kjører over humper i lav fart. Er akkurat som om noe holder på å slite seg fra hverandre, helt grasal stygg lyd!

Kan fort nevne at all klunking ble borte, nå som jeg har nye bærebruer og foringer der.

 

Kan liste opp det som har blitt bytta foran:

-Hjullager

-Bærebruer

-Lenkearmer

-Hjullager

-Drivaksel venstre side

 

Alt er påmontert for under 2 måneder siden.

 

Så jeg lurer på nå, hva i alle dager kan lage denne lyden? er sånn typisk knake-lyd, skjer når jeg svinger til venstre og kjører over små humper. Svar taes imot med stor takk, da jeg helst vil ordne alt før jeg tenker på å selge den (noe som kanskje er umulig? :P)

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

De indre stabstagforingene som er tørre kanskje.

 

Det kan være disse altså? for jeg har 2 nye liggende, og ifølge haynes skal det ikke være så altfor vanskelig å bytte disse, har studert det litt. Har fått andre tips om den ytre knuten på drivakselen som kan være gåen, men har mine tvil.. I tillegg etter alt dette har også antispinnen begynt å slå seg på og blinke av og til når jeg svinger til venstre, etter bytte av lenkearmer og bæreknuter. skjønner ikke hva dette kan være, da alt ser ut til å sitte som det skal, og ledninger sitter helt fint.

 

Skal se om jeg kan få bytta de indre stabstagsforingene fortest mulig og gi tilbakemelding. Men er det slik at jeg må sleppe ned den ene rammevangen, eller hva det enn kalles? skjønner selv at det blir lettere da, men går det uten å gjøre det og?

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Fjøra vrir seg så det knepper til.. Vanskelig og forklare.. Har vært borti dette før og da har det hjulpet mye og montere isolatorer på fjørene.. Gummi sak som ligger rundt fjøra som hindrer at fjøra og fjørskåla kommer i kontakt med hverandre i dumper f.eks Sier ikke at det er dette som er feil men hvert å prøve ut..

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Fjøra vrir seg så det knepper til.. Vanskelig og forklare.. Har vært borti dette før og da har det hjulpet mye og montere isolatorer på fjørene.. Gummi sak som ligger rundt fjøra som hindrer at fjøra og fjørskåla kommer i kontakt med hverandre i dumper f.eks Sier ikke at det er dette som er feil men hvert å prøve ut..

Som i at problemet ble borte, eller at det hjalp litt bare? Jeg er veldig hypp på å få bytta disse indre stabstagsforingene, men jeg lurer på om jeg må ned med ramma, eller om jeg kan bytte dem uten å ta ned ramma? syns det ser noe trangt ut uten å ta ned ramma nemlig.. =/ Har liksom ikke tilgang til bukk før om noen uker..

 

EDIT:

Prøvde i stad å bytte de indre stabstagsforingene, jeg dusja på WD-40, men klarte ikke på noen som helst måte å få rikka skruene, de satt bom fast =/, så jeg spruta heller på masse WD-40 inni foringene, var som om det hjalp bittelitt, men ikke mye, knakingen er der enda. La merke til en ting på den til høyre, på denne så fylte ikke hele staget foringen, var akkurat som om foringen var litt for stor, men ikke mye. Virka ikke så hard i gummien heller. På andre siden så den ok ut, men på staget her så det ut som at det var et slags spor i staget, til hva vet jeg ikke, men satt en slags ring der, vet ikke hvorfor.

Må vel bare få den på bukk og skru løs ramma for å få bytta den.

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...