Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har min OHC IS 85-mod strekkbolter eller ikke? har fått masse rare svar å vil bare få det bekreftet før jeg skal bytte kam nå, en eldre mekaniker på ford sa at det var strekkbolter, men han kan jo ta feil, er d noen som vet dette 110% sikkert?

Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By:

2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni

Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift...

Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT

Bmw 523 98 Mod

Yamaha RX1 Mountain 06

Posted

når jeg byttet topp, og var på ford i bergen å handlet, måtte eg kjøpe nye strekkbolter.. det er bolter med torx hode på, MEN om du har 6kant hode, kan du bruke dem om igjen, det var beskjeden eg fikk ;)

Guest Dagfinn
Posted

kjøp deg 12,9 bolter. koster mindre og holder mer...og kan brukes om igjen..

Posted

av rein nysgjerrighet, hva er 12,9 bolter for noe spesielt?

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Posted

12.9 står for kvaliteten på skruene. ved hjelp av kvaliteten og størrelsen på gjengene kan du finne ut maks moment.

f.eks. m12 i 12.9 kvalitet har maksmoment på 154Nm.

Posted
12.9 står for kvaliteten på skruene. ved hjelp av kvaliteten og størrelsen på gjengene kan du finne ut maks moment.

f.eks. m12 i 12.9 kvalitet har maksmoment på 154Nm.

Hvor fant du ut dette?

Har du en formel kansje?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Guest Dagfinn
Posted

154,8 for og være nøyaktig og hvis jeg har skjønt formelen rett. 12,9 x 12= 154,8

Guest Dagfinn
Posted

så jeg hadde rett med andre ord?

Posted

En 12.9 bolt tåler et tiltrekningsmoment på 1200 newton per mm2 før den ryker tvert av og

1080 newton før den går i varig forlengelse. Dette disse talla på boltene forteller.

8.8 bolt, strekkfasthet: 800 newton/mm2

flytegrense : 640 newton/mm2

Guest Sierraxr4x4
Posted

korleis det går å skru dessa der da me sekskanthaud på nedi toppen da?

Guest Ford Gnomen
Posted

Går fint med tynne piper.

Guest Sierraxr4x4
Posted

bør vell ha sjive i mellom også?

Guest Ford Gnomen
Posted

Ja, par mm tykke og så breie som mulig.

Posted

den tida jeg kjørte ohc brukte jeg alltid samme torx boltene om igjen, men det var fordi jeg ikke strakk de da. Like greit, og det holdt det.