Jump to content

Går ujevnt på tomgang


Guest Lars

Recommended Posts

Guest Lars

Hei!

Cossien min går noe ujevnt på tomgang. Hvis jeg ikke tar helt feil gjelder det spesielt hvis den er kald...

Turtallet kan variere noe fra ca. 700 - 1000 RPM, og du hører tydelig at den går opp og ned.

Hva kan dette være?

 

 

En annen ting, hvor mye bør kan jeg lade trygt på org. T3 turbo i god stand, Grp.A toppakning, org. dyser, 270 chip, RS500 cooler, -31 actuator (antar jeg), ellers ganske org.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Cossien min går noe ujevnt på tomgang. Hvis jeg ikke tar helt feil gjelder det spesielt hvis den er kald...

Turtallet kan variere noe fra ca. 700 - 1000 RPM, og du hører tydelig at den går opp og ned.

Hva kan dette være?

En annen ting, hvor mye bør kan jeg lade trygt på org. T3 turbo i god stand, Grp.A toppakning, org. dyser, 270 chip, RS500 cooler, -31 actuator (antar jeg), ellers ganske org.

 

Jeg tipper på lav CO. Prøv å oppjustere bensintrykket "en halv omdreining" og se om det blir bedre.

 

På en standard T3 turbon anbefales maks ladetrykk begrenset til 1,3 BAR UT FRA TURBO!, ikke i innsugsmanifolden. I praksis blir dette 1,1 BAR.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Sikker på den ikke drukner i bensin då?

 

Nei, helt klart ikke, men vi må forholde oss til det han skriver og i forhold til det, så tipper jeg som jeg gjorde.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

eg har samme problemet,men min får alt for mye bensin på tomgang...

 

Akkurat.

Har du samme bil og oppsett som Lars?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lars

Takk for svar, skal få undersøkt dette. Kanskje sette på en bensintrykkmåler og sjekke eller?

Når det gjelder vanntemp. føler så sier du noe der, den har tatt kvelden og nåla spretter til værs når jeg starter bilen. Kan jo bytte denne også :)

Link to comment
Share on other sites

cossi_conditions ::

 

mulig det..ka oppsett har du
org. T3 turbo i god stand, Grp.A toppakning, org. dyser, 270 chip, RS500 cooler, -31 actuator

 

______________________________________________________________

 

 

cossi_conditions : kan ikke se at rein jetting kan helpe han med problemet

Edited by Samatron
Link to comment
Share on other sites

Er ganske sikkert tomgangsregulatoren som tuller seg.

Hadde samme problemet på min. Før jeg bytte hjerne og chip.

Etter jeg byttet hjerne og chip justerte jeg opp bensintrykket, men den jaga fortsatt litt.

Da nappa jeg av ledningen til tomgangsregulatoren.

Da gikk den heeelt reint og jevnt, men måtte justere opp tomgangen litt.

Det er en enkel sak. Under spjeldet er det en skrue med en 14mm mutter som du løsner, så stiller du tomgangen ved å vri med flatt skrujern på skruen som den 14mm mutteren sitter på. Og når du har justert til rett turtall strammer du til igjen 14mm mutteren :)

For å forklare litt nærmere hvor den er så er det under spjeldet og skruen står ut fra torpedoveggen liksom.

Når du står mot motorrommet foran bilen får du den rett mot deg.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Lars

Hm, tar jeg feil eller er tomgangsregulatoren den grå greia oppå spjeldet?

Dro ut denne, og ingenting skjedde... men tomgangen har stabilisert seg nå. Den ligger rolig på omtrent 500 RPM.

Kan selvfølgelig justere opp tomgangen for å få den høyere, men det store spørsmålet er jo hvorfor den ligger så lavt nå? Jeg har ikke gjort noe iallfall...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, skal få undersøkt dette. Kanskje sette på en bensintrykkmåler og sjekke eller?

Når det gjelder vanntemp. føler så sier du noe der, den har tatt kvelden og nåla spretter til værs når jeg starter bilen. Kan jo bytte denne også :)

 

Det er forskjellig vanntemp føler til instrumentet og til sprutet så det spiller mindre rolle for dine problemer, men selvsagt bør tempmåleren i instrumentet virke.

 

Eg har samme problemet, men min får alt for mye bensin på tomgang...

 

Det er enklere når du vet hva som er feil. Bare å magre den ned da.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

på min har jeg bare nappet av kontakt til regulatoren og bare strammet opp spjeldet på viren, funker kanon

Link to comment
Share on other sites

La seg lavt når jeg også dro av kontakten på regulatoren. Rundt 600 kanskje. Strammet opp spjeldet på wire'en jeg også :)

Er vel den beste måten å gjøre det på :)

 

Og ja, den legger seg for lavt når du napper av kontakten

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Lars

Dvs. det samme vil skje om regulatoren har tatt kvelden da?

Får justere opp litt da ja... og drite i regulatoren inntil videre

Link to comment
Share on other sites

Bare kjør uten regulator og juster opp tomgangen manuelt.

Fungerer fint det ;)

 

Dersom man justerer opp tomgangen og sørger for at motoren har riktig CO og tenning slik at den er sterk på tomgang, så unngår man problemet og regulatoren kan da bare være tilkoblet.

Når motoren går som den skal, lar regulatoren "motoren være i fred".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...