Guest Lars Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 Hei!Cossien min går noe ujevnt på tomgang. Hvis jeg ikke tar helt feil gjelder det spesielt hvis den er kald...Turtallet kan variere noe fra ca. 700 - 1000 RPM, og du hører tydelig at den går opp og ned.Hva kan dette være? En annen ting, hvor mye bør kan jeg lade trygt på org. T3 turbo i god stand, Grp.A toppakning, org. dyser, 270 chip, RS500 cooler, -31 actuator (antar jeg), ellers ganske org. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 (edited) Edit: helt feil. bare glem det. Edited July 5, 2007 by void Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 Hei!Cossien min går noe ujevnt på tomgang. Hvis jeg ikke tar helt feil gjelder det spesielt hvis den er kald...Turtallet kan variere noe fra ca. 700 - 1000 RPM, og du hører tydelig at den går opp og ned.Hva kan dette være?En annen ting, hvor mye bør kan jeg lade trygt på org. T3 turbo i god stand, Grp.A toppakning, org. dyser, 270 chip, RS500 cooler, -31 actuator (antar jeg), ellers ganske org. Jeg tipper på lav CO. Prøv å oppjustere bensintrykket "en halv omdreining" og se om det blir bedre. På en standard T3 turbon anbefales maks ladetrykk begrenset til 1,3 BAR UT FRA TURBO!, ikke i innsugsmanifolden. I praksis blir dette 1,1 BAR. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 sikker på den ikke drukner i bensin då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 Sikker på den ikke drukner i bensin då? Nei, helt klart ikke, men vi må forholde oss til det han skriver og i forhold til det, så tipper jeg som jeg gjorde. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 eg har samme problemet,men min får alt for mye bensin på tomgang... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 Da er det vel greit å sjekke vanntemp. føler, bensintrykk, falskluft og selve tomgangsregulator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 eg har samme problemet,men min får alt for mye bensin på tomgang... Akkurat.Har du samme bil og oppsett som Lars? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lars Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 Takk for svar, skal få undersøkt dette. Kanskje sette på en bensintrykkmåler og sjekke eller?Når det gjelder vanntemp. føler så sier du noe der, den har tatt kvelden og nåla spretter til værs når jeg starter bilen. Kan jo bytte denne også Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 mulig det..ka oppsett har du Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 (edited) cossi_conditions :: mulig det..ka oppsett har duorg. T3 turbo i god stand, Grp.A toppakning, org. dyser, 270 chip, RS500 cooler, -31 actuator ______________________________________________________________ cossi_conditions : kan ikke se at rein jetting kan helpe han med problemet Edited July 5, 2007 by Samatron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 Er ganske sikkert tomgangsregulatoren som tuller seg. Hadde samme problemet på min. Før jeg bytte hjerne og chip.Etter jeg byttet hjerne og chip justerte jeg opp bensintrykket, men den jaga fortsatt litt.Da nappa jeg av ledningen til tomgangsregulatoren.Da gikk den heeelt reint og jevnt, men måtte justere opp tomgangen litt.Det er en enkel sak. Under spjeldet er det en skrue med en 14mm mutter som du løsner, så stiller du tomgangen ved å vri med flatt skrujern på skruen som den 14mm mutteren sitter på. Og når du har justert til rett turtall strammer du til igjen 14mm mutteren For å forklare litt nærmere hvor den er så er det under spjeldet og skruen står ut fra torpedoveggen liksom.Når du står mot motorrommet foran bilen får du den rett mot deg. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 heh eg spør ,så han kan sjekke det opp!! kommer ikke men en kontant forklaring på problemet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lars Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 Hm, tar jeg feil eller er tomgangsregulatoren den grå greia oppå spjeldet?Dro ut denne, og ingenting skjedde... men tomgangen har stabilisert seg nå. Den ligger rolig på omtrent 500 RPM.Kan selvfølgelig justere opp tomgangen for å få den høyere, men det store spørsmålet er jo hvorfor den ligger så lavt nå? Jeg har ikke gjort noe iallfall... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 Takk for svar, skal få undersøkt dette. Kanskje sette på en bensintrykkmåler og sjekke eller?Når det gjelder vanntemp. føler så sier du noe der, den har tatt kvelden og nåla spretter til værs når jeg starter bilen. Kan jo bytte denne også Det er forskjellig vanntemp føler til instrumentet og til sprutet så det spiller mindre rolle for dine problemer, men selvsagt bør tempmåleren i instrumentet virke. Eg har samme problemet, men min får alt for mye bensin på tomgang... Det er enklere når du vet hva som er feil. Bare å magre den ned da. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 på min har jeg bare nappet av kontakt til regulatoren og bare strammet opp spjeldet på viren, funker kanon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 La seg lavt når jeg også dro av kontakten på regulatoren. Rundt 600 kanskje. Strammet opp spjeldet på wire'en jeg også Er vel den beste måten å gjøre det på Og ja, den legger seg for lavt når du napper av kontakten Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lars Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 Dvs. det samme vil skje om regulatoren har tatt kvelden da?Får justere opp litt da ja... og drite i regulatoren inntil videre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted July 9, 2007 Share Posted July 9, 2007 Bare kjør uten regulator og juster opp tomgangen manuelt.Fungerer fint det Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Bare kjør uten regulator og juster opp tomgangen manuelt.Fungerer fint det Dersom man justerer opp tomgangen og sørger for at motoren har riktig CO og tenning slik at den er sterk på tomgang, så unngår man problemet og regulatoren kan da bare være tilkoblet. Når motoren går som den skal, lar regulatoren "motoren være i fred". Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now