Jump to content

uber TENNplugg til cosworth


Cosworth_ftw

Recommended Posts

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

tror eg går for de billigste cossi power anbefalte, har nok av andre deler å bruke penger på!!!

 

ett klokt valg,har aldrig hatt en fusk med disse pluggene de 11 årene jeg har hatt cosworth :blush:

jeg fryser nedover ryggen når jeg hører ordet champion,men det er sikkert for att jeg driver mye med trimma 2-takts motorer,der er det KUN nkg som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

champion 57 qc anbefales for trimmede cosworth motorer fra 400 til 800 hk....det er godt utprøvd.

Jeg har oxo brukt NGK tidligere både på motocross og cosworth, men byttet til champion når NGK pluggen ikke taklet dobble coilpakker og autronic av en eller annen grunn...

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Og NGK Iridium er det beste man får til gatemotorer.

 

Derom strides de lærde.

En av de jeg respekterer sa så greit at dersom man fikk forbedring med "fine point" tennplugger så er det fordi at tenningsannlegget er underdimensjonert. Nå er jo de fleste tenningsanlegg akkurat det og derfor gir de gjerne en forbedring.

 

champion 57 qc anbefales for trimmede cosworth motorer fra 400 til 800 hk....det er godt utprøvd.

Jeg har oxo brukt NGK tidligere både på motocross og cosworth, men byttet til champion når NGK pluggen ikke taklet dobble coilpakker og autronic av en eller annen grunn...

 

Disse Champion Race pluggene er uten resistor noe som blir mer og mer sjelden for tennplugger pga fare for ulempene med radiostøy. Når tenningsannleggene er marignale så er det en fordel å kjøre resistorløst. Vi bruker f.eks NGK BCP 7ES, EV eller EVX plugger fordi at BCR er en resistorplugg.

EVX EIX IQ og IK plugger er alle eksempler på tennplugger med resistor.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Champoin 57 er veldig kalde plugger. Endel kaldere enn NGK 8 som er vanlig til Cosworth. Skal ha en ganske høyt trimmet motor for at Champion 57 skal være nødvendig. Man får da oftere bedre forbrenning med en varmere plugg. Champion 59 er nok en bedre plugg for grønn/grådyse motor da.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Du kan trygt bruke NGK BCR8ES.

Desse koster halvparten av det Champion QC57 og QC59 koster.

Og de funker absolutt like godt.

 

For gatebruk er det QC59YC som anbefales for dem som absolutt vil kjøre med Championplugger.

Som tidligere nevt, BCR er en resistorplugg.

 

ok då tenker eg at eg fikk høre det eg trengte..

 

Ser at du nevner Bergensområdet og dersom det er her du kjører så skal du iallfall drite i QC57C pluggene til du skal på bane og heller gå for QC59YC.

 

Champoin 57 er veldig kalde plugger. Endel kaldere enn NGK 8 som er vanlig til Cosworth. Skal ha en ganske høyt trimmet motor for at Champion 57 skal være nødvendig. Man får da oftere bedre forbrenning med en varmere plugg. Champion 59 er nok en bedre plugg for grønn/grådyse motor da.

 

Om ikke minnet svikter meg så tilsvarer Champion 57 plugger NGK varmetall 12. :wacko: og når man vet at det er endel som tar 1000 hk på 6 syl motorer med NGK 7ér plugger så settes tingene i riktig perspektiv.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ingen betydning hvordan type dyser du har på motoren, det er varmen i forbrenningskammeret som avgjør hvilken varme verdi du bør bruke.

 

Og jeg er enig i at 59 pluggen er et bedre alternativ for "normal" kjøring... har sågar brukt det på banekjøring uten problem...

 

Og om det er støy demping I pluggen har vel ikke noe å si for om en plugg fungerer godt eller ikke??? er ikke dette bare en isolering/skjerming? brukte 8èr plugg uten R plugg og den taklet ikke wasted spark og autronic, har prøvd dette på 2 biler, selv og har fått samme tilbakemelding fra andre. Bilen går uryddig på og småkutter ved ladetrykk.

 

Noen liker mora og andre dattera....;)

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Snakka med Jens om dette her, han sa at jeg skulle bruke Champion C59 plugger på vår cossie. Han sa at han brukte dem fra 200hk til 900... C57 fikk jeg ikke lov til og kjøpe! hehe..

Link to comment
Share on other sites

Ingen betydning hvordan type dyser du har på motoren, det er varmen i forbrenningskammeret som avgjør hvilken varme verdi du bør bruke.

 

Og jeg er enig i at 59 pluggen er et bedre alternativ for "normal" kjøring... har sågar brukt det på banekjøring uten problem...

 

Og om det er støy demping I pluggen har vel ikke noe å si for om en plugg fungerer godt eller ikke??? er ikke dette bare en isolering? brukte 8èr plugg uten R plugg og den taklet ikke wasted spark og autronic, har prøvd dette på 2 biler, selv og hørt nadre har sagt det samme.

 

Noen liker mora og andre dattera....;)

 

Grønn/grådyse er et mål på effektuttak og trimmingsgrad på Cosworth.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker champion c59, kjempe plugger sålang ihvertfall :) disse ringstad bedde meg å bruke

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Og om det er støy demping I pluggen har vel ikke noe å si for om en plugg fungerer godt eller ikke??? er ikke dette bare en isolering/skjerming? brukte 8èr plugg uten R plugg og den taklet ikke wasted spark og autronic, har prøvd dette på 2 biler, selv og har fått samme tilbakemelding fra andre. Bilen går uryddig på og småkutter ved ladetrykk.

 

Noen liker mora og andre dattera....;)

 

Det er omvendt.

Når du ikke har tilstrekkelig mye demping som f.eks en R plugg gir, så produseres det mye mer radiostøy. Denne støyen kan forstyrre datasprut slik som du beskriver.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på det, mulig jeg forklarte meg klønete.... Så 57 og 59 pluggen har stødemping?

 

En motor med grå dyser kan gå mye "kaldere" en en motor på gule dyser... dette er avhengig av mange flere faktorer en antall ccm3 dysene gir.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Større moment, høyere forbrennigstemperatur. Dieselmotorer gir større effekt per omdreining pga høyere temperatur i forbrenningskammeret. Det er termisk energi man utnytter i en forbrenningsmotor. Når man fyller sylinderen med mer luft og bensin på samme volum vil temperaturen øke. Samme gjør det hvis man kjører opp kompresjonen veldig høyt. Begge gir større termisk energi.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...