Jump to content

Import av Cosworth


RS|Stian

Recommended Posts

Jeg blir aldri helt klok på dette med gangen i importering av biler, derfor har jeg noen spørsmål. Hvis en skal importere f.eks en Sierra Cosworth fra Tyskland og ikke skal ha skilter på den med det første, hva er det man skal betale for å få den inn i landet? Er det kun moms? En må vel også låne prøveskilter i det landet man kjøper bilen for å få den hjem antar jeg?

 

Regner med det er flere som har importert og hentet biler som kan svare på dette :)

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Ok, så hvis jeg kjøper en til 10.000 euro, som da er ca. 80.000 NOK, så vil jeg måtte ut med totalt 100.000 (25% moms) for å få den inn til Norge. Da er det altså ingen flere avgifter som må betales? Betaler en momsen ved grensa inn til Norge, eller hvordan gjør man opp det for å få bilen inn?

Link to comment
Share on other sites

Sånn eg har skjønt det, hvis du kjøper en bil i feks tyskland, så får du tilbakebetalt momsen du har betalt i det landet du kjøpte bilen. Så når du kommer til Norge kjører du på rødt på tollstajonen og registrerer at bilen er kommet inn til norge, og der betaler du momsen, 25% av kjøpesummen. Så kommer engangsavgift senere..

 

Vet ikke om dette er rett, men rett meg hvis feil. :)

 

Det med prøveskilter fra landet bilen importeres fra har eg og lurt på....

Edited by Anders_K

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

brukt biler er som regel ikke momsbelagt i landet du kjøper bilen ifra, ergo det er ingen utenlandsmoms du får trukket av prisen.

 

Så det stemmer som du sier, du må kjøpe importskilter i utlandet, noe mest sannsynlig bilselger vet hvordan skaffes.

Disse koster i overkant av 2000kr.

Deretter er det bare å kjøre bilen inn i norge, og du MÅ kjøre over en grensepassering der tollstasjonen er bemannet, kommer du til en tollstasjon som er stengt uten kontaktperson så må du snu og kjøre ut av landet og inn igjen ett annet sted, men du skal vel enten innom svinesund eller med kiel ferja til oslo tenker jeg.

 

Da må du ha med eksport papirer, salgspapirer og kvittering og du får da import papirer av tollvesenet.

Da har du 3 dager på deg til å ta med bilen og momspenger til det lokale tollkontoret.

Husk at når du møter opp der så må du levere import skiltene, så du må ha med prøveskilter som du setter på for å komme deg hjem igjen.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Så engangsavgiften kommer ikke før en evt. skal ha norske skilter på bilen? Trodde man måtte cashe ut med 25% moms av kjøpesummen når du kom inn på tollstasjon på grensa, men da får du på en måte bare en 'momsregning' du har 3 dager på deg til å betale da - like greit egentlig. Hvilke papirer jeg passe på at jeg får med når jeg er nede og henter bilen da? Bare en vanlig salgsmelding og vognkort?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Tar opp igjen denne tråden jeg ettersom noen flere spørsmål har dukket opp...

 

Skal mest sannsynlig importere en bil nå, ringte toll- og avgiftsdirektoratet i forrige uke for å høre hva de trengte av dokumentasjon og papirer. Det jeg trenger for å få registrert bilen er vognkort (begge deler), salgsmelding og papirer på CO2-utslipp. Jeg nevnte for selger at det var dette jeg trengte, og fikk til svar at det var et såkalt tuff-dokument jeg skulle få. Aldri hørt om 'tuff' jeg, så lurte på om noen andre her har vært borti det?

 

Lurte lenge på å dra ned å hente bilen men fant ut i dag at det nok er like greit å få et transportfirma til å hente den. Ringte LRN transport og de skulle ha 6500kr. for å bringe bilen hjem, syns ikke det var så altfor ille? Noen som har erfaring med LRN forresten? Er bare litt skeptisk til transportskader etc., men det skjer vel kanskje ikke så ofte?

Link to comment
Share on other sites

Momsen betaler du når du er på tollstasjonen, dette har du 3 dager på deg å betale. Du må ha med salskontrakt, papirene du fikk på stasjonen når du kjører over grensa til norge og vognkort. Thats it. For å betale engangsavgiften må du vise den på biltilsynet først. da tar du med de papirene du fikk når du betaler momsen, kontrakten og vognkortet på bilen.

 

Bilen er ikke importet fra ett annet land til Tyskland? Lønner seg å sjekke opp det, for hvis den er det må du ha papirer fra ford om den f.eks er fra Sveits.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...du snakker om :blush: Men da inneholder vel TÜV-papirene info om CO2-utslipp og det som trengs?

 

Står der det ja, jeg brukte forøvrig tuv-dokumentet hos tollvesenet for beregninga av engangsavgifta, viste bilen etterpå.

 

 

Men siden jeg får bilen transportert hjem av LRN regner jeg med at jeg får momsregninga av dem når de kommer med bilen.

 

Nei, bilen er nederlandsk.

 

Da får du regninga på frakt og moms fra LRN.

Link to comment
Share on other sites

Står der det ja, jeg brukte forøvrig tuv-dokumentet hos tollvesenet for beregninga av engangsavgifta, viste bilen etterpå.

Ok, da er jo det greit. Jeg har brukt kalkulatoren for innførsel av kjøretøy på toll.no og brukt beregningsmåten 'Bensin', kan det hende engangsavgifta blir noe høyere dersom jeg regner ut ifra CO2 da? Noen som veit sånn ca. "CO2 i g/km" på en helt original Cosworth?

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er jo det greit. Jeg har brukt kalkulatoren for innførsel av kjøretøy på toll.no og brukt beregningsmåten 'Bensin', kan det hende engangsavgifta blir noe høyere dersom jeg regner ut ifra CO2 da? Noen som veit sånn ca. "CO2 i g/km" på en helt original Cosworth?

Kommer vel litt an på hva slags Cosworth det er snakk om, men regner med det er 2wd sedan i ditt tilfelle :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke du finner noen papirer på c02 g/km på disse bilene, så du må gå utifra kubikk (noe som uansett ville vært mest lønnsomt vil jeg tro)

Er enig med deg der ja, mener også og ha lest ett eller annet sted om at biler eldre enn ett visst årstall ikke beregnes etter co2 utslipp.

Link to comment
Share on other sites

en 2wd cosw blir tollet etter gamle metoden . da den ikke har godkjente papirer på CO .

Moms på utenlansk bil er bare ved utleie bil eller bil reg på firma .

Så du trenge (som sakt tidligere ) vognkort - begge ellers kan du glemme det - Papirer fra ford eller annen godkjent org som viser att bilen er bygd etter EU norm nr xxx . Salgs kontrakt som viser kjøps summen ...... kan jo vise så mye - oppfordrer ikke til skatte snusk ..videre må du også betale moms av frakten .. ble den ikke levert strømstad ????

Og når du har pasert grensen får du x anntal dager ( det er fult mulig og få mere enn 3 dager - kommer du inn en fredag rekker du ikke og få ordnet penger før torsdag ??neste uke ) og når du skal betale tollen bruker du en annen bil . da slipper du og levere skiltene - igjenn oppfordrer jeg ikke til snusk .. <_< :blink:

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg der ja, mener også og ha lest ett eller annet sted om at biler eldre enn ett visst årstall ikke beregnes etter co2 utslipp.

Jeg ringte nettopp tollvesenet for å få bekreftet dette og det stemmer, biler eldre enn 2001 beregnes ikke etter CO2-utslipp men slagvolum og kubikk. Så da stemmer nok det regnestykket jeg har kommet fram til :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...