Jump to content

Bakaksling/bremser


TurboX

Recommended Posts

En tanke som slo meg.. Går det an å bruke bakaksling fra sierra med 6er for å få skivebremser? Er det bolt on? Hva må gjøres? :unsure:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Nei, den akslingen passer ikke. Den du har nå er jo stiv og opphengt i bladfjører...mens den som sitter på Sierra er delt. Men klart, alt går hvis man har mye tid og mye penger... ;)

 

Men hvis det bare er skiver bak du er ute etter, mener jeg at jeg har lest i Burton-katalogen at de har ombyggingssett til Capri slik at du får skiver bak.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Det går an å bruke bakstilling fra en Sierra, men det er vel helst hvis man vil ha fordelen av uavhenging fjæring..

 

Det man må gjøre da er, nedre bærebruer bak fra sierra monteres inn i framre bladfjærfeste, extra brakett må sveises inn for indre feste av bærebro.

 

Diffhuset må festes/lages en ramme til for sikker innfesting.

 

 

 

 

Dette er gjordt og godkjent på en Mk2 Escort

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

vel...tror ikke det.. ;) Men går det an å bruke skiver og calippere fra f. eks. Sierra Cossie? Ikke noe som krever 17-18" feler, mer som noe orinalt :rolleyes: Eller hekter biltilsynet seg fullstendig opp i det? Og mottar tips om hvordan få skiver bak også :) Synes man bør ha det ;)

På forhånd takk! B)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Volvoaksel og boltsirkelbyttespacere..... da har du sperre, 2link, panhard og skiver med en gang.... og hvis du skal bredde er det jo knall... :rolleyes: :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Volvoaksel og boltsirkelbyttespacere..... da har du sperre, 2link, panhard og skiver med en gang.... og hvis du skal bredde er det jo knall... :rolleyes: :rolleyes:

MÅ jeg ha bredding da..?Eller går det uten? Synes de er like fine uten bredding egentli... Hvordan passer den akslingen da? Mye modding eller? Har en 240 bakaksling fra varebil på hånda, hvis det var slik du mente? Og forklar panhard...er ikke helt ekspert på dette :ph34r:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest CortinaCosworth

Hei !

Skal prøve å hjelpe ang skivebremser bak.

Jeg har en Capri 2,0S aksel jeg skal korte inn og montere på ´66 Cortina´n min.

Sendte mail til Caprisport(http://www.zyworld.com/CAPRISPORT/Home.htm) og spurte de om et oppsett´med skivebremser bak til Capri akselen min. De lurte på hvilken dim jeg skulle ha på felgene. Jeg sa 14 el 15" felger. Fikk dette til svar:

 

Rear

 

"Use Sierra or Scorpio rear callipers with Sierra 4x4 discs

Buy brackets, wheel studs and hoses from us £90

Use Sierra 4x4 hand brake cable and modify to fit

 

 

This is how it is - nothing will fit directly without specially made brackets.

You only need the special parts from us - discs, callipers etc you can get your self."

 

 

Selv endte jeg opp med bak-calippere fra en Sierra 2,9 i 4x4 (kjøpt på huggeri i Norge),med bak-skiver til samme bil.Skivene ble bestilt fra Rally design.(http://www.raldes.co.uk/).

Har bestilt det settet som er nevnt over,med monteringsbraketter for calipperne som skal sveises på bakakselen. Har ikke fått det enda,men har hørt at dette også kan lages selv.

Tar nok en tid før jeg monterer det,da akselen skal kortes inn og sandblåses før montering.

Men da har du ihvertfall en liten pekepinn på hva jeg ble rådet til av Caprisport

Håper dette er til hjelp ;)

Eirik.

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie
Volvoaksel og boltsirkelbyttespacere..... da har du sperre, 2link, panhard og skiver med en gang.... og hvis du skal bredde er det jo knall...  :rolleyes:  :rolleyes:

MÅ jeg ha bredding da..?Eller går det uten? Synes de er like fine uten bredding egentli... Hvordan passer den akslingen da? Mye modding eller? Har en 240 bakaksling fra varebil på hånda, hvis det var slik du mente? Og forklar panhard...er ikke helt ekspert på dette :ph34r:

Tror ikke det skal være så mye modding... Og som kjent er volvo nærmest skuddsikkert, billig og lett å få taki.... men bruk fra 140 serie da denne er smalest...

 

Panhard er et stag som sitter i karrossen på ene siden av bilen og i bakakselen på andre siden.... Dette for å hindre sideveis vandring... Tror du får 4-link også siden volvo har spiralfjærer...

 

Sikkert noen som kjenner noen som har satt på volvoaksel på Ford her inne...

Link to comment
Share on other sites

Eirik,takk for hjelpen :) Hva koster disse settene? størrelse på skivene? er de vanskelig å få noen råere skiver? Er det vanskelig å få godkjennt?

 

JvhCossie: blir det ikke mye arbeid å bygge om til spiralfjærer da? Hvor får man tak i slik bakaksel? boltbyttespacere.. finnes det fra 5 til firehulls da? er det ikke 5x108 som er boltsirkel på gamlere volvo da? er i alle fall 5x108 på 240.. og da kan man jo bruke skiver fra f. eks. mondeo st220..? og er det vanskelig å få godkjennt?

 

Ble mange spørsmål dette...

takker for svar :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie
Eirik,takk for hjelpen :) Hva koster disse settene? størrelse på skivene? er de vanskelig å få noen råere skiver? Er det vanskelig å få godkjennt?

 

JvhCossie: blir det ikke mye arbeid å bygge om til spiralfjærer da? Hvor får man tak i slik bakaksel? boltbyttespacere.. finnes det fra 5 til firehulls da? er det ikke 5x108 som er boltsirkel på gamlere volvo da? er i alle fall 5x108 på 240.. og da kan man jo bruke skiver fra f. eks. mondeo st220..? og er det vanskelig å få godkjennt?

 

Ble mange spørsmål dette...

takker for svar :)

Du har 2 muligheter... enten bruke fjørtårn/coilovers eller sveise over bladfjørbraketten fra den originale akselen... byttespacere kan hvilkensomhelst maskinverksted hjelpe deg med... Så det er egentlig en grei jobb...

Link to comment
Share on other sites

Eirik,takk for hjelpen :) Hva koster disse settene? størrelse på skivene? er de vanskelig å få noen råere skiver? Er det vanskelig å få godkjennt?

 

JvhCossie: blir det ikke mye arbeid å bygge om til spiralfjærer da? Hvor får man tak i slik bakaksel? boltbyttespacere.. finnes det fra 5 til firehulls da? er det ikke 5x108 som er boltsirkel på gamlere volvo da? er i alle fall 5x108 på 240.. og da kan man jo bruke skiver fra f. eks. mondeo st220..? og er det vanskelig å få godkjennt?

 

Ble mange spørsmål dette...

takker for svar :)

Du har 2 muligheter... enten bruke fjørtårn/coilovers eller sveise over bladfjørbraketten fra den originale akselen... byttespacere kan hvilkensomhelst maskinverksted hjelpe deg med... Så det er egentlig en grei jobb...

og hva vil du/dere anbefale? er det mye arbeid og sveise på?

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Kan du å sveise samt er nøye er det en smal sak.... er jo bare en liten kladd som skal på... :rolleyes:

dvs at det er enkelt? kjenner flere som kan sveise på dette for meg... hvor får man tak i en slik bakaksel da?

 

takker for meget hurtige svar, JvhCossie! :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest CortinaCosworth

Hallo igjen!

Ang pris på settet så er det dette jeg fikk fra Caprisport:

 

"Parts total is £180

Shipping is £20

 

Total £200

 

No VAT - Visa is OK

 

Instructions are included

 

Regards

 

Caprisport"

 

Oppå den summen kommer vel norsk moms (24%).

 

 

Tror ikke det skal være noe problem å få ombyggingen godkjent.Det meste av skivebremser bak er jo bedre en de orginale trommelbremsene,skulle man tro.

Kommer selvfølgelig an på hva man har under panseret også da! ;)

 

Skivene som er til orginal Sierra 4x4 er 25,3 cm og 10 mm tykke (iflg Rally Design). Råere skiver,det vet jeg ikke hvor man kan få skaffet.De skivene jeg bestilte er "X drilled and grooved" som de heter hos Rally Design. Er ikke helt orginale i utseende,er noen riller og hull i dem. Om dette er VERDENS BESTE skiver,det skal jeg ha usagt..... :D

 

Eirik.

Link to comment
Share on other sites

ser at i classicford har wilwood et sett for å bygge om til skiver. Tenkte litt på dette og jeg... Er det noen her som har wilwood bremser? Er det med papirer? Erfaringer? er 270mm bak å 285mm fram for mye? :unsure:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...