Jump to content

Turbonetics E46 steg 3 ar.63 v.s Garrett T34 steg 3 ar.63


Recommended Posts

Posted
når jeg hadde en slik på min for 2 år siden så hadde jeg 1bar på rundt 3000rpm mener jeg å huske. Dette var totalt uten mapping og med chip beregnet for T34. Utover det stod det Bosch 803-dyser som var helt tomme på 1.3bar.

 

Ang KRX 400 så er jeg veldig fornøyd med hvordan den funker og har passert 2bar før 3000rpm til tross for orginalt eksosanlegg. Hvordan det blir med eksosanlegg uten katalysator vet jeg ikke enda.

 

 

du kjøre 4x4 eksos manifoil da ?? 1 bar på 3000 er vel ikke noe nytt da ??

men 2 bar før 3000 rpm ?? kjører du bilen din på 2 bar ladetrykk til vanlig ??

eller er dette bare noe du har hatt ?

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Ganske snodig d derre for jeg har solgt en del irx450 og krx400 til Audi 5'erene og dem spooler søren ikke fult før 4k+

IRX450 ga fult ladetrykk på en 2.2l 5'er på 4500 o/min, 1.8 bar. Noe treigt så har bedt han sjekke specs og slanger.

KRX400 ga 1.6 bar på en RS2 2.2l ved 4200 bar.

 

Men nå er jo dette "standard" motorer så div mods hadde nok hjulpet på :)

 

Enig med Tommy W her. Det er ikke så veldig snodig. En svært flink man sa engang at den idéelle turbomotor er en 6 sylindret twin turbo. 8 syl. og 4. syl. motorer med twin flow turbiner blir sånn halvbra og 5 syl. motorer bør i hovedsak være sugemotorer.

 

Jeg mener at dersom man vil ha tidlig opplading på 5 syl motor så må man ha spesielt små turbiner og dette krever milde kammer. "Normale" trimkammer og korrekte turboer gjør disse motorene ganske "peaky". Momentkurve fra 5-7 eller høyere er ikke uvanlig.

 

Det er derfor NTS har tatt frem KX400 spesielt til Audi motorer med turbinhus i størrelse 6. Dette lille huset gir så mye eksostrykk at effektpotensialet reduseres 50 hk i forhold til hvilken luftmengde kompressoren kan levere. IRX 450 på Audi er i utgangspunktet feil. KX 400 er rett.

 

Jeg vil likevel tro at den som kjører KRX 400 har noe feil på wg styring e.l. da den har mindre turbin enn KX400.

 

 

pelle: når mener du denne nar en bar opp på turtalls registret?

 

Det vil varierer fra fra motor til motor og oppsett til oppsett. På en uklødd Cosworthmotor får man med 4x4 manifold og vanlig ladetrykkstyring "fullt" dreiemoment fra 4000 o/min. Du får det forhåpentligvis tidligere med ditt oppsett.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
du kjøre 4x4 eksos manifoil da ?? 1 bar på 3000 er vel ikke noe nytt da ??

men 2 bar før 3000 rpm ?? kjører du bilen din på 2 bar ladetrykk til vanlig ??

eller er dette bare noe du har hatt ?

 

brukte 4x4 manifoil ja.

1bar på 3000rpm er ikke noe særlig spesielt, men det er jo på ett oppsett som er totalt feil med tanke på mapping. Det ble brukt en vanlig steg3 chip.

2bar har jeg til vanlig i mellomregisteret. på 5gir er det oppi ca 2.3bar. Dette har nå vært kjørt med siden vålerbanen. Da også på banen. (40mil på banen)

forøvrig så hadde jeg 2.1bar i peak på std T3-turboen også på helt standar motor. Dette ble brukt over 1år før turboen takket for seg. Da med steg1 chip.

standar eksos står enda på bilen, men skal vekk. må få vekk kattene så jeg kan få mer toppeffekt.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted
brukte 4x4 manifoil ja.

1bar på 3000rpm er ikke noe særlig spesielt, men det er jo på ett oppsett som er totalt feil med tanke på mapping. Det ble brukt en vanlig steg3 chip.

2bar har jeg til vanlig i mellomregisteret. på 5gir er det oppi ca 2.3bar. Dette har nå vært kjørt med siden vålerbanen. Da også på banen. (40mil på banen)

forøvrig så hadde jeg 2.1bar i peak på std T3-turboen også på helt standar motor. Dette ble brukt over 1år før turboen takket for seg. Da med steg1 chip.

standar eksos står enda på bilen, men skal vekk. må få vekk kattene så jeg kan få mer toppeffekt.

 

hvilket oppsett har du på motoren nå?

er den bremset?

hvordan vil du si at ditt oppsett er iforhold til andre med ca. samme antall hk ?

Posted
hvilket oppsett har du på motoren nå?

er den bremset?

hvordan vil du si at ditt oppsett er iforhold til andre med ca. samme antall hk ?

 

det er en standar 4x4 motor med krx400 turbo. Det er en Wolf IC (nesten lik til RS500), KN i filterboksen, Simens 599cc, 3bar map, standar eksos, chip som er laget bare for å kunne kjøre med bilen til den blir mappet.

 

Hvordan bilen går iforhold blir vanskelig å si da folk kjører forskjellig og eneste jeg egentlig har skikkelig som referanse er en steg3 cosworth med T34 ar.48 og denne har vi målt til litt lavere effekt med G-måler og når vi lå side om side og gav på så begynte jeg å trekke fra helt fra begynnelsen, men kurvene er ganske like så den store forskjellen er det jo ikke da. Forøvrig så kunne jeg samtidig ligge på ett gir høyere og allikevel holde følge i begynnelsen for så å trekke fra når andre bilen må gire.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted

rart hver eneste gang det snakkes om turbo på dette forumet, så blir de nts-turboene dratt inn. uten at NOEN har noe som helst papirer å vise til. jeg er drittlei de nts-turboene..!

2wd sierra cosworth

Posted

tommy har muligheten til å være med meg nedover til stavanger på lørdag, da skal jeg teste hvor mye det er på hjula mine, tommy kan jo ta et pull så alle får se hva en nts turbo er god for, da blir det vel saker hehe, bsh skal bare ha 1000lapp eller ka det var, 3pull med bredbåndslambda :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Posted
tommy har muligheten til å være med meg nedover til stavanger på lørdag, da skal jeg teste hvor mye det er på hjula mine, tommy kan jo ta et pull så alle får se hva en nts turbo er god for, da blir det vel saker hehe, bsh skal bare ha 1000lapp eller ka det var, 3pull med bredbåndslambda :)

 

Jeg har desverre ikke mulighet den helgen som kommer da jeg har guttungen denne helgen og det er kjøring på Eikås. Bilen skal mappes og da kommer det jo for en dag vil jeg tro.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted
Jeg har desverre ikke mulighet den helgen som kommer da jeg har guttungen denne helgen og det er kjøring på Eikås. Bilen skal mappes og da kommer det jo for en dag vil jeg tro.

 

 

hehe ok vi kan reise før og vist det passer bedre :rolleyes: :lol:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Posted
brukte 4x4 manifoil ja.

1bar på 3000rpm er ikke noe særlig spesielt, men det er jo på ett oppsett som er totalt feil med tanke på mapping. Det ble brukt en vanlig steg3 chip.

2bar har jeg til vanlig i mellomregisteret. på 5gir er det oppi ca 2.3bar. Dette har nå vært kjørt med siden vålerbanen. Da også på banen. (40mil på banen)

forøvrig så hadde jeg 2.1bar i peak på std T3-turboen også på helt standar motor. Dette ble brukt over 1år før turboen takket for seg. Da med steg1 chip.

standar eksos står enda på bilen, men skal vekk. må få vekk kattene så jeg kan få mer toppeffekt.

 

ikke tvil om at eksosen må bort nei .men ikke mange som kjøre på 2 bar ladetrykk til vanlig

ikke så rart at du skulle dra litt fra den bilen med t34 turbo , dyser å tykk kjørte den på da ??

greie du å mappe den bilen din til over 400 hk med standard motor så begynne det å ligne noe <_<

men er jo bremset motorer til godt over 400 før med standard motor

sikkert ok den nts turboen men merkelig at hver gang noen får et tilbud om bremsing

passer det ikke eller så vil de ikke bruke penger på det .

JA det koster jo ikke noe å bare prate :lol: :lol: he he

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Posted

som sagt han bsh i stavanger har ferie så han er vel tilgjengelig for det meste hvist vi avtaler en tid, vi kan reise ned onsdag, torsdag, fredag, lørdag eller søndag, jeg kan ta meg fri en dag for å si det slikt :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Posted (edited)

to far gone: bilen min skal mappes på rulle så det har bare med tid å gjøre, ingenting annet. den T34 cosworthen kjører med grønne dyser og 1.6bar trykk helt ut. jeg har endel under det pga eksos og elendig ladetrykksstyring. (greddy) den T34 cosworthen kjører forøvrig fra en annen t34cosworth med over 2bar på hele registeret så det er mistanke om at den har portet topp.

 

vinge87: skal jobbe på fjellet fra tirsdag til torsdag sannsynligvis og torsdag får jeg guttungen.

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Guest Hovden Racing
Posted (edited)

**

Edited by bige
innleget er slettet pga ord bruk
Posted (edited)

jada jada :lol: skal du velge mellom de du spurte om bruk t34 med stor luft turbin (54 ut ) 48 eksoshus

Edited by bige
har slettet innleget han viser til

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Guest Hovden Racing
Posted

Ikke vondt ment, men hold dere til topic..

 

Som jeg skrev, 63.eksoshus.. Blir ikke turtallsvillig nok med 48.. synes jeg..

Posted
Ikke vondt ment, men hold dere til topic..

 

Som jeg skrev, 63.eksoshus.. Blir ikke turtallsvillig nok med 48.. synes jeg..

 

 

hvor mye turtall skal du ha da ?? 8000rpm??min dra fint til sperra på alle gir (6900)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Guest Hovden Racing
Posted
hvor mye turtall skal du ha da ?? 8000rpm??min dra fint til sperra på alle gir (6900)

 

Turtallsperra mi er satt på 8500omdr..

Posted (edited)
Turtallsperra mi er satt på 8500omdr..

 

Det kan virke som ønskene din er i øverkant urealistiske.

Det beste jeg har sett er en Cosworthmotor med fullt dreiemoment fra 4000 - 7000 o/min. Maks effekt er da på 7000 o/min og hvis vi sier at dette turtallet er 100%, så har man da tilgang på dette dreiemomentet fra 57 % av turtallet for maks effekt, Ok? Dette gir da en fleksibel og god motor. Registeret på Cosworth YB motorer er vanligvis mye dårligere enn dette.

 

Du kan ikke forvente å få en YB motor som villig drar til 8000 + o/min og som samtidig lader tidlig og hardt, så da blir spørsmålet hvordan du opplever motoren i dag, og hvordan vil du ha den etterpå? Jeg ser jo hva du har skrevet tidligere, men du kan sikkert forklare nærmere likevel om problemer og ønsker.

 

Så vidt jeg vet er netics steg 2 osv turbinhus større enn Garrett sine T3 turbinhus, størrelse for størrelse.

Erfaring med Garrett A/R 0.48 hus kan derfor ikke direkte sammenlignes med netics A/R 0.48.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest Hovden Racing
Posted

Vil bruke 63.hus.. Har blitt bevist att motoren har fungert bra med det før... Men da spør jeg etter det enklte spørsmålet, har jeg mye å tjene på å kjøpe meg T34 istedet for E46?

Posted
Vil bruke 63.hus.. Har blitt bevist att motoren har fungert bra med det før... Men da spør jeg etter det enklte spørsmålet, har jeg mye å tjene på å kjøpe meg T34 istedet for E46?

 

Det vil avhenge av resten av oppsettet ditt. Alle ser at du kjører E60 nå, men hva har du av komp, kammer, manifolder osv. Jeg mener at dersom oppsettet er mildt så er T34 det beste valget. Jo værre oppsett du har, jo mer går det i favør av E46 i Jenspeed spec.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest Hovden Racing
Posted
har du org råder ?? de tåler ikke det turtallet over tid

 

Regner du med att en 600hk motor har originale råder?

 

Den er bygd for å tåle 600hk og deretter med turtall osv. Til og med byttet veiv som strengt tatt ikke er nødvendig..

Posted
Regner du med att en 600hk motor har originale råder?

 

Den er bygd for å tåle 600hk og deretter med turtall osv. Til og med byttet veiv som strengt tatt ikke er nødvendig..

 

nei gjorde jo i grunnen ikke det . men mange rare motorbygg til såkalte 600 hk .

hvis den er gjennomført til 600 hk ville jeg fullført den :) sikkert mulig å få en turbo som kommer tidligere en den du har

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...