Jump to content

Aaserud slager :)


SierraCos2wd

Recommended Posts

  • 2 months later...
Går her på sørlandet denne bilen nå... :wub:

 

Ja håssen går det med den bilen?

Blir det gatebil av den heller er det fortsatt løpsbil?

 

Hørte snakk om at denne skulle restaureres :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Jeg får samme lyd på min når jeg har over 1.5 bar... Kjører med dump...

 

da greier ikke dumpen din å slippe ut all lufta turboen leverer på 1,5 bar, så lufta snur å går ut filteret igjen!

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best

Link to comment
Share on other sites

Og har utveksling som du tømmer 4 gir av et normalt akselrasjonsfelt med.

 

Med 550 "motorsport hk" så akser bilen godt og siden denne bilen faktisk må prestere for klare resultater i praksis så er det viktig å ha godt med overlapp mellom gearene slik at man alltid har ett gear som passer. Da blir det gjerne slik å se på.

 

Mye mer effektivt det enn å ha store hull i dreiemomentkurven på hjulene, slik mange andre har vet du.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Med 550 "motorsport hk" så akser bilen godt og siden denne bilen faktisk må prestere for klare resultater i praksis så er det viktig å ha godt med overlapp mellom gearene slik at man alltid har ett gear som passer. Da blir det gjerne slik å se på.

 

Mye mer effektivt det enn å ha store hull i dreiemomentkurven på hjulene, slik mange andre har vet du.

 

Det hjelper fint lite med 550 "motorsport hk" hvis ikke utvekslingen er på stell, iom at den er det her så høres det som om den går enda bedre enn det den faktisk gjør. Lav utveksling gir igjen "raskere" spool up pga. at den ikke må flytte bilen 30km/t oppover i fart, men kanskje bare 20km/t før ladetrykket igjen biter.

 

Girkasse og differ med riktig utveksling er veldig undervurdert av mange. Derfor er mange nye og raske biler er både kjappe i starten og går veldig fort.

 

Edit: Skal love at den Aaserud-bilen hadde vært sykt død med en 2.90 utveksling f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper fint lite med 550 "motorsport hk" hvis ikke utvekslingen er på stell, iom at den er det her så høres det som om den går enda bedre enn det den faktisk gjør. Lav utveksling gir igjen "raskere" spool up pga. at den ikke må flytte bilen 30km/t oppover i fart, men kanskje bare 20km/t før ladetrykket igjen biter.

 

Girkasse og differ med riktig utveksling er veldig undervurdert av mange. Derfor er mange nye og raske biler er både kjappe i starten og går veldig fort.

 

Edit: Skal love at den Aaserud-bilen hadde vært sykt død med en 2.90 utveksling f.eks.

 

Jo, men nå er det en heromkring som kjører:

0-60 km/t på 1,8 sek

0-100 på 4,3 sek.

0-145 på 7,9 sek. og

0-185 på 12,3 sek

 

med standard 4x4 utveksling.

 

Det er klart at med 150-200 hk mer så hadde disse tallene blitt redusert og det ville hørt ut som om utvekslingen var veldig lett.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

da greier ikke dumpen din å slippe ut all lufta turboen leverer på 1,5 bar, så lufta snur å går ut filteret igjen!

 

Med originalturboen hadde jeg samme lyd på bare 0,9 i ladetrykk, og nye turboen leverer mer... Ikke veit jeg hvorfor det er sånn, men uansett liker jeg denne lyden bedre enn den andre fiselyden...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

her klarer faktisk dere og begynne og prate om en dumventil???? hva skjer med verden da??? drit nå i den ubrukelige ventilen der,

 

den bilen der har en utveksling som gjør at det er en fryd og se den, det stemmer overens med resten av bilen, men tom einar hadde jo bilen i noen år så han har vel forsket fram en rett utveksling på bilen sin pr løp han skal kjøre, så denne bilen har nok de specsa som skal til for å kunne henvde seg, synd den er solgt og ikke brukes i løp noe mer.

han sliter jo noe veldig i volvoen så det er tydelig at gammel vane er vond og vende

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Hovden Racing
her klarer faktisk dere og begynne og prate om en dumventil???? hva skjer med verden da??? drit nå i den ubrukelige ventilen der,

 

den bilen der har en utveksling som gjør at det er en fryd og se den, det stemmer overens med resten av bilen, men tom einar hadde jo bilen i noen år så han har vel forsket fram en rett utveksling på bilen sin pr løp han skal kjøre, så denne bilen har nok de specsa som skal til for å kunne henvde seg, synd den er solgt og ikke brukes i løp noe mer.

han sliter jo noe veldig i volvoen så det er tydelig at gammel vane er vond og vende

 

Rått med sånn utveksling!! Noen som vet hvilken utveksling han har??

Driver å tenker på å bytte til 4,27 diff jeg. Lurer på om det kan bli gøy!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...