Mark1 Posted June 12, 2007 Posted June 12, 2007 Kan noen forklare meg greia?Er det snakk om helt solide løftere?Hører snakk om at de må shimses, hvordan og hvorfor?Hvilken fordel har man ved å ha dette fremfor hydrauliske? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
RSCoz Posted June 12, 2007 Posted June 12, 2007 Jeg har noen bilder og div fra mine. Sender deg en mld etterpå.. Den største fordelen skjer jo fra 7500 o/min, der dem hydrauliske begynner å svikte.
Fakeworth Posted June 12, 2007 Posted June 12, 2007 I utseende er de vel så god som like mener jeg.. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth
Mark1 Posted June 12, 2007 Author Posted June 12, 2007 Grunnen til at jeg spørr er pga "restriktor" kammene jens selger er til mekaniske løftere.Og siden dette er kammer laget for restriktorer er de ikke påtenkt noe arbeidsområde stort høyere enn 7000rpm...så jeg forstår funksjonen med disse på høyt turtall, men etter å ha diskutert det litt så kan jeg ikke skjønne annet enn at denne type kammer gir såpass brått løft at oljetrykket ikke vil klare å holde igjen de hydrauliske løfterne sånn at de vil presses sammen.er jeg på jordet? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
Mark1 Posted June 12, 2007 Author Posted June 12, 2007 Vet ikke jenspeed dette? joda, men skal jeg ringe han hver gang jeg lurer på noe så tror jeg at jeg må ansette han.... WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
Escort RST WRC Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 Står mekaniske løftere i min.Og desse må skimses med gjevne mellomrom. Dette er vel for å unngå tikking etc.Skal snart gjøre dette på min, så kan gi en lyd om hvordan det gjøres når jeg har gjort det.Er litt jobb for å si det sånn. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Verstingen Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 mekaniske løftere er jo helt kompakte.og er for høye turtallmen kan er mye styr med shimsing til alle tider,for å holde borte tikking.komer jo ann på kva kam ,og oppsett du har!er ikkje sikker på om noen kamer påkrev mekaniske løftere?men etter min mening,kan du klare deg med hydrauliske ,hadde ikkje eg vore i tvil hydrauliske ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt Ford Focus RS 2010 Mod . "enten du tror du kan,eller du tror du ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !
RS 1000 Posted June 14, 2007 Posted June 14, 2007 Kan noen forklare meg greia?Er det snakk om helt solide løftere?Hører snakk om at de må shimses, hvordan og hvorfor?Hvilken fordel har man ved å ha dette fremfor hydrauliske? Ja.Det brukes svært små og lette shim som legges oppå ventilstammen og løfteren trykker på disse. Når delene slites må disse shimmene byttes til andre med annen tykkelse for å holde riktig klaring mellom trykkeren/løfteren og ventilstammen slik at ventilen får lagt seg inn i setet når alt er varmt og uten at klaringen er så stor at det tikker. Man kan også til en viss grad justere ventildurasjonen med ulik tykkelse på shimmene. De er betydelig lettere slik at man kan dra høyere turtall, men når man vet om skikkelig seriøse motorer som drar 8400 o/min med originale løftere så kan man spørre seg om nødvendigheten av mekaniske løftere i en turbomotor. En teoretisk fordel med lettere deler i ventilsystemet er at man kan bruke svakere ventilfjærer, men så langt kan jeg ikke huske at jeg har ikke sett at dette realiseres på cosworhtmotorer. "Alle" bruker de samme harde fjærene mer eller mindre uansett. De fleste bremsepapirer viser at turtallet for avgitt maks effekt som oftest er moderat. Forskjeller i kamprofil mellom mekaniske og hydrauliske Cosworthkammer kan jeg ikke sin noe om, men den er der. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Mark1 Posted June 14, 2007 Author Posted June 14, 2007 men har noen en fornuftig grunn på hvorfor det da brukes på "restriktor" kammer, for disse kammene er jo aldri laget for ett arbeidsområdet på høyt turtall.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
bart Posted June 14, 2007 Posted June 14, 2007 fordi restriktor kammer er nok beregnet for en rallycrossbil og de bruker nok de de kan for å få ut den siste hk uansett kostnad er vel inget poeng i å bruke dei uten du skal bruke restriktor og kjøre løp... eller held vel bd16 hydr kammer for de fleste andre ekstreme motorer uten restriktor..... mek kammer i en na cosw motor som drar 8-9000 er vel en annen ting. har et bremsepapir fra en jens motor liggende 732hk ved ca 7200 rpm om eg ikkje husker feil bd16 hydraulisk... skulle holde for dei fleste det
Mark1 Posted June 14, 2007 Author Posted June 14, 2007 fordi restriktor kammer er nok beregnet for en rallycrossbil og de bruker nok de de kan for å få ut den siste hk uansett kostnad er vel inget poeng i å bruke dei uten du skal bruke restriktor og kjøre løp... eller held vel bd16 hydr kammer for de fleste andre ekstreme motorer uten restriktor..... mek kammer i en na cosw motor som drar 8-9000 er vel en annen ting. har et bremsepapir fra en jens motor liggende 732hk ved ca 7200 rpm om eg ikkje husker feil bd16 hydraulisk... skulle holde for dei fleste det her har du misforstått litt, grunnen til at jeg vil ha restriktor kammer er fordi de er laget for mye bunndrag, siden 34mm innsug ikke gir nok luft ved høyere turtall så bruker de "restriktor" kammer for å få motoren mere effektiv på lavere turtall.bd16 kammer gir heeeelt feil moment profil i forhold til hva jeg vil ha i bilen min.antall hester bryr jeg meg lite om.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
bart Posted June 15, 2007 Posted June 15, 2007 restriktor kammer er vel beregnet for bruk med restriktor....
Mark1 Posted June 15, 2007 Author Posted June 15, 2007 restriktor kammer er vel beregnet for bruk med restriktor.... ja, og motorer dem lager til restriktorer er laget for mye bunndrag pga restriktoren ikke gir nok luft ved høyere turtall.Så hvis du bruker restriktor kammer så har du bra bunndrag, og hvis du ikke har restriktor så kan du dra motoren lengre på turtall og få lengre kurver..sammen blir det dynamitt.. eller det vil funke ganske bra til mitt bruk vil jeg mene. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
bart Posted June 15, 2007 Posted June 15, 2007 restriktor kammer er vel beregnet for bruk med restriktor... men ville nok spurt jens om dette....
Mark1 Posted June 15, 2007 Author Posted June 15, 2007 restriktor kammer er vel beregnet for bruk med restriktor... men ville nok spurt jens om dette.... les hva som blir skrevet da...og det er jens som har anbefalt disse kammene, men jeg nekter å godta en anbefaling før jeg forstår funksjonen av det selv.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
RS 1000 Posted June 15, 2007 Posted June 15, 2007 Les hva som blir skrevet da...Det er Jens som har anbefalt disse kammene, men jeg nekter å godta en anbefaling før jeg forstår funksjonen av det selv.. En kjent, sunn og god innstilling. "Hvorfor?" er ordet som gjelder og det ordet som bør brukes flittig, FØR man kjøper deler. Har du ingen opplysninger og durasjon og løft da? Med restriktor er det toppeffekten som hemmes (og som det må kompenseres for?) og det lille jeg har fått med meg så går de ujevnt og fælt på tomgang også. Begge deler indikerer at noen milde og snille kammer er det ikke. Jeg lurer også på HVORFOR kammer som er utviklet for motorer med pusteproblemer skal være det beste valget, også for motorer som absolutt ikke har det, ikke sant? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now