Jump to content

Sensasjon ! "380HK turbo" bremset 438HK


WingDude

Recommended Posts

Gamlemotoren til RSCoz hadde vært en yndet testmotor for HPX 500. Jeg er helt sikker på at det hadde blitt en utrolig forbedring i register sammenlignet med Turboneticsen som stod på. 456 hk ved 1,5 BAR ladedetrykk var det vel på denne.

 

 

 

hvordan var dette oppsette da ? og hva tror du denne kunne prestert med en hpx 500 ??

 

 

 

HPX 500 er turbo for "high flow" oppsett.

 

det vil si kvassere kammer porta topp større spjelhus osv ?

 

 

 

Vi to har jo kranglet lenge og mye om dette, men i utgangspunktet sa jeg vel maks 380 ærlige korrigerte hk på en vanlig E46 med 98 blyfri som drivstoff.

Ser man på Turbonetics og Presision på m.fl på generell basis så er det slett ikke uvanlig at E 46 leveres med steg 2 A/R 0.48 turbin.

Du og trigger klarte 380,2 hk med A/R 0.63 turbinhus.

Her oppgir Turbonetics selv 41 lbs (korrigert fra 42) såkalt 410 hk airflow rating. Når man da klarer 438 ærlige korrigerte hk på 98 blyfri så er det meget godt gjort, eller Garrett er meget konservativ når de oppgir kapasitet, men det demonstrerer med all tydlighet hva kan kan klare med en effektiv turbo, dvs en som gir lavere eksostrykk enn ladetrykk. Den tradisjonelle ulempen er treg og/eller sen spool up med mindre turboen er effektiv. Jeg våger påstå at 500 hk + steg 5 hjulet er relativt stort og tungt.

 

 

viser vel at jens vet hva han driver på med :lol:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde ikke tenkt å poste noe mer enn det jeg gjorde faktisk......du spurte etter telefon nummer, jeg ga deg noen alternativer til å finne det ut.....bare for å være hjelpsom.....Grunnen til at jeg editerte var forøvrig for å legge til ett smily face, noe jeg ikke helt fikk til......hverken mer eller mindre......

 

OK. Takk for hjelpen da.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Gamlemotoren til RSCoz hadde vært en yndet testmotor for HPX 500. Jeg er helt sikker på at det hadde blitt en utrolig forbedring i register sammenlignet med Turboneticsen som stod på. 456 hk ved 1,5 BAR ladedetrykk var det vel på denne.

hvordan var dette oppsette da ? og hva tror du denne kunne prestert med en hpx 500 ??

HPX 500 er turbo for "high flow" oppsett.

 

det vil si kvassere kammer porta topp større spjelhus osv ?

Vi to har jo kranglet lenge og mye om dette, men i utgangspunktet sa jeg vel maks 380 ærlige korrigerte hk på en vanlig E46 med 98 blyfri som drivstoff.

Ser man på Turbonetics og Presision på m.fl på generell basis så er det slett ikke uvanlig at E 46 leveres med steg 2 A/R 0.48 turbin.

Du og trigger klarte 380,2 hk med A/R 0.63 turbinhus.

Her oppgir Turbonetics selv 41 lbs (korrigert fra 42) såkalt 410 hk airflow rating. Når man da klarer 438 ærlige korrigerte hk på 98 blyfri så er det meget godt gjort, eller Garrett er meget konservativ når de oppgir kapasitet, men det demonstrerer med all tydlighet hva kan kan klare med en effektiv turbo, dvs en som gir lavere eksostrykk enn ladetrykk. Den tradisjonelle ulempen er treg og/eller sen spool up med mindre turboen er effektiv. Jeg våger påstå at 500 hk + steg 5 hjulet er relativt stort og tungt.

viser vel at jens vet hva han driver på med :lol:

 

Turboen som stod på hadde visst 60-1 kompressor og det originale Escort Cosworth A/R 0.63 turbinhuset, modifisert til å ta ett større turbinhjul. Ingen optimal løsning som dere hører, så jeg mener at HPX 500 hadde ladet tidligere, hardere gitt høyere dreiemoment og høyere effekt bl.a. pga større turbinhus.

 

Beskrivelsen din av "high flow" stemmer bra.

 

Selvsagt vet Jens hva han driver med. Det har jeg aldri betvilt og kundene får de de vil ha. Det jeg er mer skeptisk er om kundene vet hva de egentlig vil ha.

Slik jeg ser det så ville Wingdude fremvise disse bremsepapirene for å skryte over hva man kan få ut av maks effekt. (uten hensyn til eller tanke for dreiemoment kurven) Som så mange andre er hovedfokuset på maks effekt, noe som jeg mener egentlig er interessant kun i forhold til slutthastighet på drag racing og for å se hvem som bruker kortest tid gjennom Tyskland med en gitt størrelse på kompressoren på turboen. Er det virkelig det denne motoren skal brukes til?

 

Ser man på asil86 sine bremsepairer fra TEF i fjord:

http://www.fmcn.no/forum/index.php?act...st&id=16656

så ser vi at ved 4000 o/min så har han hele 280 hk med sin E 50 turbo. (antageligvis med steg 3 turbin og A/R 0.63 turbinhus.

Dette er 55 hk mer enn på denne motoren med E46 og utrolige 103 hk mer enn med E50 turboen. I en 4x4 Cosworth gatebil er jeg ikke tvil om hva jeg ville gått for, selv om toppeffekten er betydelig lavere. Dreiemoment KURVEN betyr alt for en ekte gatebil og dersom man har 50 % høyere effekt nå man legger ned høyrepedalen i 95 km/t på 3. gear så skal motstanderen ha en skikkelig lang flate før han klarer å ta igjen dette.

 

Som 2WD med lettere utvekslinger og tettere gearkasse endrer dette seg til fordel den siste motoren så denne skal nok i en løpsbil og da kan resultatet bli godt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt vet Jens hva han driver med. Det har jeg aldri betvilt og kundene får de de vil ha. Det jeg er mer skeptisk er om kundene vet hva de egentlig vil ha.

Slik jeg ser det så ville Wingdude fremvise disse bremsepapirene for å skryte over hva man kan få ut av maks effekt. (uten hensyn til eller tanke for dreiemoment kurven) Som så mange andre er hovedfokuset på maks effekt, noe som jeg mener egentlig er interessant kun i forhold til slutthastighet på drag racing og for å se hvem som bruker kortest tid gjennom Tyskland med en gitt størrelse på kompressoren på turboen. Er det virkelig det denne motoren skal brukes til?

 

 

 

 

 

 

tror ikke det var for å skryte ,tenker heller det var for å vise hva som var mulig :lol: du må jo og være enig i at harde fakta er til slutt det eneste som teller ?? prate kan alle gjøre :blink: honnør til jens for å komme med disse papirene :)

hensikten med denne motoren tipper jeg kun er å vise en toppeffekt som du blant annet har betvilt på det sterkeste he he

mistenker deg for å kunne kverrulere en stein i to :P

alle vet garantert ikke hvilket oppsett som er best ,dermed takk til deg pelle vekk som hvertfall skaper en solid debatt :) hehe

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Dette er selvsagt ikke lagt ut for å skryte, men som "to far gone" skriver, for å bevise at man faktisk kan ta ut de 420HK med e46 som turbonetics faktisk sier.

 

Betviler ikke at andre turbo-kombinasjoner kan gi bedre dreiemoment og kurver, men det har jo ikke vært poenget i denne saken, kun å bevise at "pelle væck's" bestridende konklusjoner om hva en e46 kan gi nok luft til er feil. Men uansett forventer vel de færreste her at "pelle væck" noen gang kommer til å innrømme at kan ha tatt feil da....

Link to comment
Share on other sites

Dette er selvsagt ikke lagt ut for å skryte, men som "to far gone" skriver, for å bevise at man faktisk kan ta ut de 420HK med e46 som turbonetics faktisk sier.

 

Betviler ikke at andre turbo-kombinasjoner kan gi bedre dreiemoment og kurver, men det har jo ikke vært poenget i denne saken, kun å bevise at "Pelle Væck's" bestridende konklusjoner om hva en e46 kan gi nok luft til er feil. Men uansett forventer vel de færreste her at "Pelle Væck" noen gang kommer til å innrømme at han kan ha tatt feil da....

 

Jøss. Skal innrømme at jeg tok feil jeg.

 

Disse bremsepapirene viser høyere maks effekt enn det jeg trodde var mulig med en turbo som har E46 kompressor!

 

Som Brimi sa: "Ble det bra nå?"

 

Håper at du kjenner eieren slik at du får se hvordan dette kommer til å gå.

 

 

 

1. Tror ikke det var for å skryte, tenker heller det var for å vise hva som var mulig :lol:

2. Du må jo og være enig i at harde fakta er til slutt det eneste som teller ??

3. Prate kan alle gjøre :blink:

4. Honnør til Jens for å komme med disse papirene :)

5. hensikten med denne motoren tipper jeg kun er å vise en toppeffekt som du blant annet har betvilt på det sterkeste he he

6. Mistenker deg for å kunne kverrulere en stein i to :P

7. Alle vet garantert ikke hvilket oppsett som er best.

8. Dermed takk til deg Pelle Væck som hvertfall skaper en solid debatt :) hehe

 

1. Greit nok.

2. Helt klart, men da bør man ta med ALLE fakta også.

3. Liten tvil om det.

4. Absolutt. Svært interessant og lærerikt for de av oss som gidder å bry seg. Jeg takker igjen.

5. Det har jeg (og det gjør jeg, og med god grunn mener jeg selv da).

6. Se nr. 2.

7. Nei, og derfor bør man benytte seg av Jens sin kompetanse til å få ett oppsett som funker så godt som mulig i forhold til hvilken bil man har og til hva man skal bruke den. Alt for mange er alt for opphengt i kun maks effekt som er det minst interessante.

8. Bare hyggelig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp tilsendt dagsferske bremspapirer fra Jenspeed med Turbonetics e46 og e50.

Motoren disse er testet på er nybygd, med portet topp, bd16 kammer, ca 7,7 i kompresjon og pectel sprut.

Bremsingen er selvsagt ikke på noen måte "tuklet" med, men ble gjennonført siden det er personer som til stadighet trekker kapasiteten til disse turboene i tvil, og de kommer garantert til å komme med et eller annet nå også, snill benk, for kald luft, feil intercooler osv. Men dette kan herved avkreftes, og de som fortsatt skulle være mistenksomme bes kontakte enten Jens eller Anders, så vil de bli forklart hvordan denne bremsingen har foregått.

 

 

Da søles det litt med bensin her igjen...

Ser du på denne:

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=29990

så ser du at til tross for at man hadde en annen turbo, stor nok til å klare 528 hk i samme benken, så klarte den også 221 hk mot denne E46 sine 225 hk på 4000 o/min.

 

Resultatet bekrefter hvorfor E46 beholder sin suverene 1. plass som oppskrytt hat turbo nr.1 :lol:

Med vanlig turbin som gir opplading i nærheten av hva man forventer av en 380 hk turbo så stopper også effekten der.

Med gigant turbin klarer den mer, men da blir opplading som for nyere 500 + hk turboer som da kan/vil øke topp effekten på motoren.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus

Jeg synes at intil du har bremsa en bil med de voldsomt gromme turboene dine så kan du slutte å snakke om dem jeg.

Er de grommere så bevis det eller hold brødsaksa lukket, er lei av at du drar de frem hele tiden.

 

Du som er på så godfot med nts kan ikke du skaffe en turbo til Jens da?

 

Btw: slutt å sammenligne netics og de nts turboene. Skal du sammenligne noe kan du sammenligne dem med dagens garret gt turboer. Glem alt som heter bolt on, her er det snakk om hvem av de som er best.

 

1 ting til. Hvorfor kan ingen finne compressor kart på disse fantastiske kompressorhjulene ?? Kanskje de ikke finnes?? Kanskje fordi det er sammnsurium av gamle og nye schwitzer (staving) turboer som ingen noen gang har tenkt på å lage kart til.

 

Alt dette pratet/svada rundt disse turboene blir litt som å selge 10 bjørneskinn før du har holdt i luftbørse engang...

 

Er turboene så bra, så er det jo ingenting som er bedre enn det. Beder turboer til oss. Eneste problemet da er importøren av dem...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at intil du har bremsa en bil med de voldsomt gromme turboene dine så kan du slutte å snakke om dem jeg.

Er de grommere så bevis det eller hold brødsaksa lukket, er lei av at du drar de frem hele tiden.

 

Du som er på så godfot med nts kan ikke du skaffe en turbo til Jens da?

 

Btw: slutt å sammenligne netics og de nts turboene. Skal du sammenligne noe kan du sammenligne dem med dagens garret gt turboer. Glem alt som heter bolt on, her er det snakk om hvem av de som er best.

 

1 ting til. Hvorfor kan ingen finne compressor kart på disse fantastiske kompressorhjulene ?? Kanskje de ikke finnes?? Kanskje fordi det er sammnsurium av gamle og nye schwitzer (staving) turboer som ingen noen gang har tenkt på å lage kart til.

 

Alt dette pratet/svada rundt disse turboene blir litt som å selge 10 bjørneskinn før du har holdt i luftbørse engang...

 

Er turboene så bra, så er det jo ingenting som er bedre enn det. Beder turboer til oss. Eneste problemet da er importøren av dem...

Det syns du nok. På den annen side, hvem skal du kjekle med og angripe da? :)

Som du vet selger NTS turboer. Liten grunn til å gå via meg i dette tilfelle. Ryktene sier at Ringstad har valgt å kjøre NTS turboer på motoren sin (og er godt fornøyd) så jeg er helt sikker på at også han kan skaffe NTS turbo til Jens, han også.

 

Nei, når vi snakker om Cosworth blir sammenligningen NTS mot gammel Garrett/netics da mange fremdeles velger slike turboer.

 

Kompressorkartene spiller liten rolle som vi ser i denne tråden. En 41 punds turbo presterer nesten 440 hk på 98 blyfri. Dette tilsvarer 587 hk på en RS 500 turbo på 98 blyfri. Grensene blir brede og utydelige.

Når en turbo beskrives som effektiv mener man HELE turboen, ikke bare kompressoren. Bruker du litt tid på å fundere over innholdet over her så ser du hva jeg mener.

 

Aha, det er det som plager det altså.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus

Ikke noe problem for meg da jeg har bestemt meg for turbo for en stund siden.

 

Heller ikke noe problem for meg med nts, hvis det blir aktuelt kan den jo handles over kjølen.

 

Eneste problemet jeg har Bjarte, er at det blir mye ull og lite sau.

 

Er sjelden jeg kjekler med deg egentlig, men hvis du føler det slik kan vel kanskje du lese innleggene mine pånytt...

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg denne tråden ligger ann til og være ferdig debatert .

For de fleste av oss (meg) ligger dette så høyt att jeg klarer ikke og følge med . :blush: :blush:

 

 

med en gang noen diskuterer med litt høy faktor så stenger dere tråder, la nå folk bestemme selv om dem vil lese denne tråden, er folk over 14år her inne og vettu :blush: :lol: ikke det at du er 14 år eller at det er noe stykt mot dem, men diskusjon er sunt :rolleyes:

 

Ikke noe problem for meg da jeg har bestemt meg for turbo for en stund siden.

 

Heller ikke noe problem for meg med nts, hvis det blir aktuelt kan den jo handles over kjølen.

 

Eneste problemet jeg har Bjarte, er at det blir mye ull og lite sau.

 

Er sjelden jeg kjekler med deg egentlig, men hvis du føler det slik kan vel kanskje du lese innleggene mine pånytt...

 

ER du fornøyd med grenrøret? funker det eller er du ikke komt så lang enna :blush:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

vi kommer aaaldri til å få se noen papirer, bare en haug med teori og formler fra pelle.

Som tidligere nevnt så kommer Ford-racing til å bremse motoren sin i sommer. denne har da irx 450, og er bygd slik at den skal komme mest mulig til sin rett.denne kommer trolig til å bli bremset hos tef racing, Og papirene på denne motoren VIL BLI LAGT UT... så da får vi se da gutter.Spennende blir det i alle fall. Personlig har jeg tro på at det kommer til å funke bra.

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST - vraka

75- Escort Mk2 2.0L

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikke at folk tør å legge ut bremsepapirer da biltilsyn gnir seg i nevene når dem får slike ting servert i hånden, og finne ut hvem som eier bilen er ihvertfall meget enkellt, bedre å si tall da istedenfor og heller svare på bestemt turtall, kan ihvertfall ikke brukes imot folk hehe

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

vinge87: og det sier du som nettopp har lagt ut tallene og samtidig bor på norges mest kontrollerte plass av BT.. forrige uke var dem her mange ganger den uken. og flere plasser hver dag..

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

vinge87: og det sier du som nettopp har lagt ut tallene og samtidig bor på norges mest kontrollerte plass av BT.. forrige uke var dem her mange ganger den uken. og flere plasser hver dag..

 

 

tall og papirer er to forskjellige ting det, tenk om eg lyger på hestene da :lol:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

kurvene stiger og blir flat beint fremover

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

-Er vel ikke ulovlig å bremse 700 hk i motoren sin, sålenge den er justert ned til orginale tall på gata!?... B) :P

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

er mest kurvene jeg er interessert i.

Oppgir du e-mail adr så kan jeg sende deg kurvene som fremkommer utfra tallene på 4000, 5000 og 7000 o/min.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...