Jump to content

Sensasjon ! "380HK turbo" bremset 438HK


WingDude

Recommended Posts

Fikk nettopp tilsendt dagsferske bremspapirer fra Jenspeed med Turbonetics e46 og e50.

Motoren disse er testet på er nybygd, med portet topp, bd16 kammer, ca 7,7 i kompresjon og pectel sprut.

Bremsingen er selvsagt ikke på noen måte "tuklet" med, men ble gjennonført siden det er personer som til stadighet trekker kapasiteten til disse turboene i tvil, og de kommer garantert til å komme med et eller annet nå også, snill benk, for kald luft, feil intercooler osv. Men dette kan herved avkreftes, og de som fortsatt skulle være mistenksomme bes kontakte enten Jens eller Anders, så vil de bli forklart hvordan denne bremsingen har foregått.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Freddie
Tar jeg mye feil hvis jeg tror dette er med stg.5 aksel og .82 eksoshus?

 

står vel påskrevet med penn på papiret det... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp tilsendt dagsferske bremspapirer fra Jenspeed med Turbonetics e46 og e50.

Motoren disse er testet på er nybygd, med portet topp, bd16 kammer, ca 7,7 i kompresjon og pectel sprut.

Bremsingen er selvsagt ikke på noen måte "tuklet" med, men ble gjennonført siden det er personer som til stadighet trekker kapasiteten til disse turboene i tvil, og de kommer garantert til å komme med et eller annet nå også, snill benk, for kald luft, feil intercooler osv. Men dette kan herved avkreftes, og de som fortsatt skulle være mistenksomme bes kontakte enten Jens eller Anders, så vil de bli forklart hvordan denne bremsingen har foregått.

 

 

Hehehehe, j***ig bra!

Jeg må vel nesten anta at du også sikter til meg. ;) Jeg føler meg litt truffet. :D

Dette var veldig kjekke saker, så man takker deg, Jens og Ringstad. Gidder du legge ut tlf nr. ?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"Dette var veldig kjekke saker, så man takker deg, Jens og Ringstad. Gidder du legge ut tlf nr. ? "

 

1881, telefonkatalogen.no etc.......

Edited by GTD40

Signatur fjernet grunnet størrelse. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.

Link to comment
Share on other sites

og da er de jo ikke lengere "standard" e46 / e50, blir litt meningsløst. de blir vel levert med .63 eksoshus?

 

En bekjent kjøpte "420 hk" Cosworth oppgradering/ erstatningsturbo av KRB og måtte levere T34 i innbytte.

Han fikk en E46 med steg 2 turbin og A/R 0.48 turbinhus.

En annen bilkjommi kjøpte vanlig hyllevare E50 av KRB og fikk denne med steg 3 A/R 0.63 turbin.

Jeg ser at de fleste bruker steg 5 turbin med A/R 0.82 eller større fra 500 hk og oppover.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest garet
En bekjent kjøpte "420 hk" Cosworth oppgradering/ erstatningsturbo av KRB og måtte levere T34 i innbytte.

Han fikk en E46 med steg 2 turbin og A/R 0.48 turbinhus.

En annen bilkjommi kjøpte vanlig hyllevare E50 av KRB og fikk denne med steg 3 A/R 0.63 turbin.

Jeg ser at de fleste bruker steg 5 turbin med A/R 0.82 eller større fra 500 hk og oppover.

Hei Pelle.håper det er bra med deg,dine bekjente har kjøpt turboer av krb så skjøner jeg at di har fått ymse opsett på dem,det at han tok inbytte er at han modet eksos husa 48-63 for og tjene mere på turboene,steg 2 turbin på e46 dårlig kombinasjon,3 er turbin på e 50 er heller ikke jeg hville anbefalt.Jeg bremsa en motor i går,og da ser du hva e46-e50 gir på 98 octan med ett ok motor oppsett,neste gang jeg ska bremse ska jeg kjøre med spr60 og enn ny turbo som martin har sydd samen,det ska bli intresant og se,når det gjelder di andre turboene du liker så kan vi avtale neste gang , jeg har enn 4-500hk motor så får vi det ned på papir så kan vi samenligne turboene,hvis du hvill, hilsen jens.

Link to comment
Share on other sites

Hei Pelle.håper det er bra med deg,dine bekjente har kjøpt turboer av krb så skjøner jeg at di har fått ymse opsett på dem,det at han tok inbytte er at han modet eksos husa 48-63 for og tjene mere på turboene,steg 2 turbin på e46 dårlig kombinasjon,3 er turbin på e 50 er heller ikke jeg hville anbefalt.Jeg bremsa en motor i går,og da ser du hva e46-e50 gir på 98 octan med ett ok motor oppsett,neste gang jeg ska bremse ska jeg kjøre med spr60 og enn ny turbo som martin har sydd samen,det ska bli intresant og se,når det gjelder di andre turboene du liker så kan vi avtale neste gang , jeg har enn 4-500hk motor så får vi det ned på papir så kan vi samenligne turboene,hvis du hvill, hilsen jens.

 

 

hvis ikke pelle snart komme med noen turbo så vi kan få en sammeligning vil jeg oppfordre folk på forum til å låne ut deres nts turbo for en bremsing :closedeyes:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

er jo bare til å få nts det til å låne vekk en turbo til jens og vise oss hva den er god for, hvis ikke så er jo nts kyllinger, tenk om det stemmer da med at nts sine turboer virkelig er så bra, papirer i en erlig benk hjelper selvsagt, så oppfordring til nts, jens står her med åpne armer og er med på det meste så dere bør jo bare være med å vise oss folk hva virkelig disse turboene er gode for, venter spent :)

 

 

det må jo være nts som leverer turbo til jens, ikke pælle, skal han gidde og legge ut masse penger for å vise oss? det syns til og med jeg er for dumt

Edited by vinge87

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

at nts ikke låner ut noe turbo forstår jeg, men vist noen her har en slik irx turbo og skal bremse en motor med en slik turbo så håper jeg virkelig at resultatet blir lagt ut her, jeg personlig mener det at alle turboer kan spregne sin egen oppsatte kapasitet (med det mener jeg at vist eksemple vis nts sier turboen holder til 400hester så kan det alltids bli bremsa mer) og si et tall en turbo holder til er som oftest bare for at folk ikke skal blåse i hjel den turboen,

men nok en gang, det restultat der viser jo det at det er håp for alle :) også får vi se hva fremtiden gir av resultater på andre turboer

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Link to comment
Share on other sites

og da er de jo ikke lengere "standard" e46 / e50, blir litt meningsløst. de blir vel levert med .63 eksoshus?

 

Hva mener du er std på en slik turbo da ?

Husker jeg ikke feil så gikk vel tidligere diskusjon på hva en slik kompressordel kunne gi nok luft til, ikke på hvilke størrelse det var på eksoshus og turbinhjul. Man har alltid hatt valget mellom hvilket eksoshus man vil ha til sitt oppsett, de fleste har jo da valgt et 63.

Link to comment
Share on other sites

som dere kansje har fått med dere så skal jeg bruke en irx på cosworthen. den skal bremses i sommer, kan gladelig legge ut papirer her når jeg har bremset!

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

det blir

 

haltech sekvensiel sprut

bra portet topp

bd 12 innsug kam

bd 10 eksos kam

målte ut compen til ca 8.7-8.8:1

wøssner stempler

h-råder

4x4 eksos mani

org innsug foreløbi

 

har ikke handla dyser enda.

 

alt i motoren er nytt og overhalet.

Edited by ford-racing

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
står vel påskrevet med penn på papiret det... :rolleyes:

 

:rolleyes:

 

Hva mener du er std på en slik turbo da ?

Husker jeg ikke feil så gikk vel tidligere diskusjon på hva en slik kompressordel kunne gi nok luft til, ikke på hvilke størrelse det var på eksoshus og turbinhjul. Man har alltid hatt valget mellom hvilket eksoshus man vil ha til sitt oppsett, de fleste har jo da valgt et 63.

 

Kanskje en eksosdel som gir litt mere enn det enorme 1500-2000rpm registeret med fullt trykk denne motoren ser ut til og ha...

Mener du en 550-600hk eksosdel er det beste valget på en e46? Eller i det hele tatt ett valg som bør vurderes på en 2l motor?

 

Poenget du har gått glipp av er vel att det ikke dreier seg om hva en kan skvise ut av en turbo i ett mikrosekund, men hva turboen klarer og levere over tid under forhold som kanskje ikke er 100% optimale.

Skal denne motoren yte 440hk på gata dag ut og inn er vel ikke e46 med stg.5 og a/r .82 noe godt valg i mine øyne..

Link to comment
Share on other sites

at nts ikke låner ut noe turbo forstår jeg, men vist noen her har en slik irx turbo og skal bremse en motor med en slik turbo så håper jeg virkelig at resultatet blir lagt ut her, jeg personlig mener det at alle turboer kan spregne sin egen oppsatte kapasitet (med det mener jeg at vist eksemple vis nts sier turboen holder til 400hester så kan det alltids bli bremsa mer) og si et tall en turbo holder til er som oftest bare for at folk ikke skal blåse i hjel den turboen,

men nok en gang, det restultat der viser jo det at det er håp for alle :) også får vi se hva fremtiden gir av resultater på andre turboer

 

jens kan få låne en hpx 500 av meg hvis han vil er jo riktig nok et hakk større en irx 450

men etter hva pelle sier er den ikke effektiv over 1.6 bar dermed kansje ikke egnet i denne sammenheng hvor det var snakk om en del mer trykk

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Poenget du har gått glipp av er vel att det ikke dreier seg om hva en kan skvise ut av en turbo i ett mikrosekund, men hva turboen klarer og levere over tid under forhold som kanskje ikke er 100% optimale.

 

Ikke så sikker på at jeg har gått glipp av noe jeg, men tidligere diskusjon av temaet har gått i hva en e46 kan levere nok luft til, der har jeg forholdt meg til det selger sier, mens andre hardnakket har ment noe annet. Jeg har dog heller aldri kommet med noen andre påstander om dette temaet.

Link to comment
Share on other sites

:rolleyes:

 

 

 

 

Skal denne motoren yte 440hk på gata dag ut og inn er vel ikke e46 med stg.5 og a/r .82 noe godt valg i mine øyne..

 

er nok ikke det jens har tenkt med å bremse dette . var helt sikkert for å vise at det var mulig å passere 400 hk med en slik turbo

må ikke tro at han dermed annbefaler at dette er et holdbart oppsett,og mest fornuftige turbo for 440 hk

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

"Dette var veldig kjekke saker, så man takker deg, Jens og Ringstad. Gidder du legge ut tlf nr. ? "

 

1881, telefonkatalogen.no etc.......

 

Du skulle ikke editert denne posten. Nå fremstår den som unødvendig og idiotisk med mindre du mener at jeg ikke kan tenke såpass selv, noe jeg er arrogant nok til å betvile. ;) Hva hadde du egentlig tenkt å poste?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke tenkt å poste noe mer enn det jeg gjorde faktisk......du spurte etter telefon nummer, jeg ga deg noen alternativer til å finne det ut.....bare for å være hjelpsom.....Grunnen til at jeg editerte var forøvrig for å legge til ett smily face, noe jeg ikke helt fikk til......hverken mer eller mindre......

Signatur fjernet grunnet størrelse. Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler og 75 kb.

Link to comment
Share on other sites

Hei Pelle.håper det er bra med deg,dine bekjente har kjøpt turboer av krb så skjøner jeg at di har fått ymse opsett på dem,det at han tok inbytte er at han modet eksos husa 48-63 for og tjene mere på turboene,steg 2 turbin på e46 dårlig kombinasjon,3 er turbin på e 50 er heller ikke jeg hville anbefalt.Jeg bremsa en motor i går,og da ser du hva e46-e50 gir på 98 octan med ett ok motor oppsett,neste gang jeg ska bremse ska jeg kjøre med spr60 og enn ny turbo som martin har sydd samen,det ska bli intresant og se,når det gjelder di andre turboene du liker så kan vi avtale neste gang , jeg har enn 4-500hk motor så får vi det ned på papir så kan vi samenligne turboene,hvis du hvill, hilsen jens.

 

God dagen mann.

Dette er en meget hyggelig overraskelse og veldig kjekt.

Takk, med meg går det bare bra. Håper det går fint med deg også.

Jeg har enda en annen bekjent som har E46 med originalt Cosworth turbinhus, men denne fungerte spesielt dårlig.

Denne førstenevnte E 46 turboen hadde faktisk Turbonetics turbinhus med løst "baklokk".

 

Når denne E 50 turboen ble kjøpt så var steg 3 turbin det vanlige, men dette har endret seg. Nå har det seg slik at to Volvokarer rundt her kjøpte hver sin E50 (faktisk etter anbefaling fra meg) til hver sin Volvo 2,3 L motor. Han ene kjøpte den dengang "vanlige" E50 med steg 3 turbin, han andre fikk etter endel venting sin E 50 med vannkjøling og steg 5 turbin. Begge kjører A/R 0.63 turbinhus.

 

Det er overhode ikke tvil om at det mer moment og hk i den som har steg 5 turbinen, men det er like tydelig at den lader svært mye senere, noe som er stor ulempe på vestlandveier. På østlandsveier og på bane er nok steg 5 det rette valget, men ikke om bilen skal kjøres på gate her hos oss.

 

Gode maks resultater som fremlegges her og det suverent beste jeg noengang har sett med en E46 og jeg noterer meg at med E 50 så mister man hele 48 hk på 4000 o/min. Det synes jeg er (altfor) mye og jeg synes det er litt rart dersom de har identisk turbin.

 

Jeg takker for tilbudet, en hyggelig invitasjon og en fin gest, men jeg har nok ikke sterk nok privatøkonomi til å kjøpe turboer for å prøve for andre, dessverre.

Jeg håper imidlertid at jeg engang skal få anledning til å få tatt turen over til dere med min egen turbo, så da håper jeg det er greit at jeg tar kontakt.

 

Jeg mener også at det er slik at en motor må bygges oppunder den turbo som skal benyttes. Fremlagte opplysninger og bremsepapirer viser at motoroppsettet her er tilpasset aktuelle turbo og det er da ikke like optimalt til en NTS turbo. Sammenligningen blir da like urettferdig som om en Turboneticsturbo ble montert på en motor som er bygget optimalt til en NTS turbo. Høy komp. (over 9,0:1) milde kammer (jevn og fin tomgang og grei å kjøre i 90 km/t på 5. gear) og ekstremt korte grenrør.

 

Det som hadde vært utrolig interessant hadde vært å sammenligne bremsepapir tabellene til de to søstermotorene hvor den ene gir 698,4 hk med SX 700 og den andre 715 hk ? med en annen og for meg ukjent turbo.

"Like" motorer, forskjellige turboer og forskjellig resultat.

 

hvis ikke pelle snart komme med noen turbo så vi kan få en sammeligning vil jeg oppfordre folk på forum til å låne ut deres nts turbo for en bremsing :closedeyes:

Man får prøve på motorer med originale long blokker da og se hva som blir best. Det blir vel rettferdig.

 

Skal Pelle gidde og legge ut masse penger for å vise oss? Det syns til og med jeg er for dumt.

Jeg hadde gjort det om jeg hadde hatt råd. ;)

 

det blir

 

haltech sekvensiel sprut

bra portet topp

bd 12 innsug kam

bd 10 eksos kam

målte ut compen til ca 8.7-8.8:1

wøssner stempler

h-råder

4x4 eksos mani

org innsug foreløbi

 

har ikke handla dyser enda.

 

alt i motoren er nytt og overhalet.

 

Skulle vært utrolig spennende å se hva E46 og E50 kunne prestere på denne motoren.

 

:rolleyes:

Kanskje en eksosdel som gir litt mere enn det enorme 1500-2000rpm registeret med fullt trykk denne motoren ser ut til og ha...

Mener du en 550-600hk eksosdel er det beste valget på en e46? Eller i det hele tatt ett valg som bør vurderes på en 2l motor?

 

Poenget du har gått glipp av er vel att det ikke dreier seg om hva en kan skvise ut av en turbo i ett mikrosekund, men hva turboen klarer og levere over tid under forhold som kanskje ikke er 100% optimale.

Skal denne motoren yte 440hk på gata dag ut og inn er vel ikke e46 med stg.5 og a/r .82 noe godt valg i mine øyne..

 

Jeg har lagt dreiemomentkurven og 4x4 utvekslinger inn i leke amatørprogrammet mitt, og det er relativ store huller i hjulmomentet i gearshiftene ja, men motoren dras nok lenger på turtall i bilen, noe som selvsagt hjelper. Vi ser at turtallet for avgitt maks effekt er betydelig høyrere med E50 enn med E46. Jeg tror at E46 vil overruse dersom motoren dras til 7000 o/min så det hadde vært interessant å se bilen i aksjon i 2 dager på Gatebil.

 

jens kan få låne en hpx 500 av meg hvis han vil er jo riktig nok et hakk større en irx 450

men etter hva pelle sier er den ikke effektiv over 1.6 bar dermed kansje ikke egnet i denne sammenheng hvor det var snakk om en del mer trykk

 

Gamlemotoren til RSCoz hadde vært en yndet testmotor for HPX 500. Jeg er helt sikker på at det hadde blitt en utrolig forbedring i register sammenlignet med Turboneticsen som stod på. 456 hk ved 1,5 BAR ladedetrykk var det vel på denne.

 

HPX 500 er turbo for "high flow" oppsett.

 

Hva mener du er std på en slik turbo da ?

Husker jeg ikke feil så gikk vel tidligere diskusjon på hva en slik kompressordel kunne gi nok luft til, ikke på hvilke størrelse det var på eksoshus og turbinhjul. Man har alltid hatt valget mellom hvilket eksoshus man vil ha til sitt oppsett, de fleste har jo da valgt et 63.

 

Vi to har jo kranglet lenge og mye om dette, men i utgangspunktet sa jeg vel maks 380 ærlige korrigerte hk på en vanlig E46 med 98 blyfri som drivstoff.

Ser man på Turbonetics og Presision på m.fl på generell basis så er det slett ikke uvanlig at E 46 leveres med steg 2 A/R 0.48 turbin.

Du og trigger klarte 380,2 hk med A/R 0.63 turbinhus.

 

Ikke så sikker på at jeg har gått glipp av noe jeg, men tidligere diskusjon av temaet har gått i hva en e46 kan levere nok luft til, der har jeg forholdt meg til det selger sier, mens andre hardnakket har ment noe annet. Jeg har dog heller aldri kommet med noen andre påstander om dette temaet.

 

Her oppgir Turbonetics selv 41 lbs (korrigert fra 42) såkalt 410 hk airflow rating. Når man da klarer 438 ærlige korrigerte hk på 98 blyfri så er det meget godt gjort, eller Garrett er meget konservativ når de oppgir kapasitet, men det demonstrerer med all tydlighet hva kan kan klare med en turbo som gir lavere eksostrykk enn ladetrykk. Den tradisjonelle ulempen er treg og/eller sen spool up med mindre turboen er effektiv. Jeg våger påstå at 500 hk + steg 5 hjulet er relativt stort og tungt.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...