vinge87 Posted June 11, 2007 Author Share Posted June 11, 2007 Ville nok heller tatt med eksosen og bedt han bruke den. Det er iallefall min mening. Jeg sier på ingen måte at motorene fra Ringstad går dårlig eller no slikt, men det er jo greit og få en map hvor man har bremset med eksosen som faktisk skal sitte på bilen i ettertid og ikke 5" fri eksos... problemet er jo at downpipen ikke er bygd enda hehe, så blir godknall dette Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSCoz Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Hvorfor bremse i benk når bilen er oppe og går? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 Hvorfor bremse i benk når bilen er oppe og går? har ringstad rulle da? nei det har han ikke, hadde han hatt rulle så hadde jeg gjort det ja Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Ville nok heller tatt med eksosen og bedt han bruke den. Det er iallefall min mening. Jeg sier på ingen måte at motorene fra Ringstad går dårlig eller no slikt, men det er jo greit og få en map hvor man har bremset med eksosen som faktisk skal sitte på bilen i ettertid og ikke 5" fri eksos... Det som er poenget er forskjellen i trykkfall over intercooleren, ikke temperturen. Wingdude har målt trykkfall i en RS 500 intercooler og fant det til, 0,3 BAR på 380 hk var det vel. (Dette blir da f.eks 1,8 BAR ut fra turbo og 1,5 BAR i innsuget og på ladetrykkmåleren) Dette trykkfallet øker eksostrykket (fordi dette nå må drive turboen til minst 2,8 i Pressure Ratio) som bl.a. kan ha/har innvirkning på optimal kamtiming og mapping. Det er nok ikke 0,3 BAR forskjell i eksostrykket mellom vinge87 sitt eksosanlegg og dynoanleggget til Ringstad og derfor mener jeg at intercooleren som skal brukes i bilen er betydelig viktigere enn hvilket eksosanlegg som benyttes. Jeg mener at det korrekte utvilsomt er å bruke begge deler og luftfilteret også. En motors maksimale potensiale i en bremsebenk burde være uinteressant. Unntaket er Engine Masters Challange o.l. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 har ringstad rulle da? nei det har han ikke, hadde han hatt rulle så hadde jeg gjort det ja har han ikke fått handlet inn dynopack nå da? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 ringstad har bestilt dynapack ja, vet ikke om han har fått den? Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 stemmer det at han har bestillt, men skulle vert montert for lenge siden sa han hehe, så jeg orker ikke å vente så derfor ble motor skrudd ut Det som er poenget er forskjellen i trykkfall over intercooleren, ikke temperturen. Wingdude har målt trykkfall i en RS 500 intercooler og fant det til, 0,3 BAR på 380 hk var det vel. (Dette blir da f.eks 1,8 BAR ut fra turbo og 1,5 BAR i innsuget og på ladetrykkmåleren) Dette trykkfallet øker eksostrykket (fordi dette nå må drive turboen til minst 2,8 i Pressure Ratio) som bl.a. kan ha/har innvirkning på optimal kamtiming og mapping. Det er nok ikke 0,3 BAR forskjell i eksostrykket mellom vinge87 sitt eksosanlegg og dynoanleggget til Ringstad og derfor mener jeg at intercooleren som skal brukes i bilen er betydelig viktigere enn hvilket eksosanlegg som benyttes. Jeg mener at det korrekte utvilsomt er å bruke begge deler og luftfilteret også. En motors maksimale potensiale i en bremsebenk burde være uinteressant. Unntaket er Engine Masters Challange o.l. han bremser jo ikke motorer med luftfilteret på, turboen er jo "åpen", kommer til å bremse motoren med hannes eksos og intercooler, er nok ikke så mye forskjell, får kjøre innom polly og effektteste bilen på rulle etterpå, det er ikke så sinnsykt dyrt, Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSCoz Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 har ringstad rulle da? nei det har han ikke, hadde han hatt rulle så hadde jeg gjort det ja Er vel nok av folk i Norge, utenom Ringstad, som kan mappe Autronic i bil? Og det andre er at jeg ville helt klart brukt min egen intercooler, det er jo den du skal kjøre med. Lykke til Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 Er vel nok av folk i Norge, utenom Ringstad, som kan mappe Autronic i bil?Og det andre er at jeg ville helt klart brukt min egen intercooler, det er jo den du skal kjøre med. Lykke til lar kun folk som kan det klø på motoren hehe, jo takk gleder meg nå, fredag eller lørdag kommer resultatene så det blir jo spennendes Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 (edited) Det skal bli interessant å sammeligne ditt resultat med dette, spesielt på 4000 o/min. http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=24579 Dreiemomentkurve og effektkurve for en vanlig T34 sees på bilde nr. 4. Edited June 13, 2007 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 12, 2007 Share Posted June 12, 2007 Det som er poenget er forskjellen i trykkfall over intercooleren, ikke temperturen. Wingdude har målt trykkfall i en RS 500 intercooler og fant det til, 0,3 BAR 0,2 bar med IRX450, det var lenge før bilen blei bremsa. http://www.cosworth.no/forum/index.php?s=&...ost&p=37781 Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted June 12, 2007 Author Share Posted June 12, 2007 0,2 bar med IRX450, det var lenge før bilen blei bremsa. http://www.cosworth.no/forum/index.php?s=&...ost&p=37781 ja bremset dere motoren med ringstad sin eksos og intercooler og alt det derre? funket vel bra med deres coller og eksos og div etterpå vel, jeg tar nå med min så får vi se Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 13, 2007 Share Posted June 13, 2007 0,2 bar med IRX450, det var lenge før bilen blei bremsa. http://www.cosworth.no/forum/index.php?s=&...ost&p=37781 På den ene siden husket jeg feil og beklager det. 0,2 BAR trykkfall ble målt ved 1,6 BAR ladetrykk og ukjent effekt. På den annen side sa jeg "ved 380 hk" og da effekten ble målt til 380,2 hk så var vel ladetrykkt høyere enn 1,6 BAR i innsugsmanifolden også? Dette øker temperatur og fløde og derfor også trykkfallet over intercooler. Jeg tror at 0,3 BAR trykkfall ved 380 hk stemmer bra. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted June 15, 2007 Author Share Posted June 15, 2007 Jeg og , jeg og ( med ivrig viftende hånd ) vil være med å "gjette " på effekt : Jeg tror 528 hk på 1,7 bar. effekten blei 528 hk og 396,6lbft på kun 1,7 bar på 98 vanlig bensin, prøvde racefuel, det blei bare 536hk men blei 403lbft, hvordan regner man lbft om til nm?? Det blei MER enn jeg trodde jeg skulle få, dysene ble tomme, men quaife kasse må få leve så 500er helt konge det Skal du bruke ditt luftfilter, din intercooler, ditt eksosanlegg og 98 blyfri når det mappes? Dersom bilen skal effektmåles hos Polly så tipper jeg på 470 ærlige korrigerte hk ved 6200 o/min og 185 hk hk ved 4000 o/min og det samme hos Ringstad med samme deler og prosedyre. ved 6200 hadde jeg 499hk og 423lbft, på 4000omd så hadde jeg 221hk og 290lbft, eksos hadde samme rørføring som på bilen og samme dim, intercooleren hadde også samme rørføring med samme dimensjoner Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 (edited) Ved 6200 o/min hadde jeg 499hk,Ved 4000 o/min hadde jeg 221hk. Haha, det ble såpass høyt ja. Gratulerer! Maks effekt etter 7000 o/min da? Heheh, ikke rart at du ble "turtallsmann".Og turtallsperre på 7700 o/min? Dette ser lovende ut synes jeg. Det ser for øyeblikket ut til at du har fått register likevel. Det er veldig kjekt at denne motoren nå er bremset der som "alle" andre bremser sine. Sammenligningsgrunnlaget er derfor helt reelt. Jeg synes (ut fra de begrensede opplysningene) at dette er ett bra resultat. Føler du for å legge ut tabellene? Gratulerer igjen, godt jobbet. Edited June 15, 2007 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Grattis med pene tall! '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted June 15, 2007 Author Share Posted June 15, 2007 (edited) på 5000 er max moment på hele 438lbft talla blir mellom meg og motoren hehe takk for fine tilbakemeldinger skrues snart i bilen, så om en uke eller to så får vi se hvordan den oppfører seg i gliset hvordan regner man om til nm???? Edited June 15, 2007 by vinge87 Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Grattis!!!!! Gange med 1,36 for Nm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 På 5000 er max moment på hele 438lbft hvordan regner man om til nm???? Kremt.Rart at RS 500 må lade 2,4 BAR (hele 0,7 BAR mer?) for å klare det samme, selv med mye større turbo, større innsug, 8 dyser m.v.Ja, ja, pytt, pytt. På 5000 o/min blir da 438 lbs/ft, 417 hk og 596 NM. Dette kan tyde på at du har register fra 4500 - 7500 o/min. 3000 o/min. bred dreiemomentkurve er glimmers. Blir du den rørleggeren som har raskest rød Escort Cosworth nå? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Gratulerer med fine tall Omtrent når har du fullt trykk? Var turboen god for mer, om du hadde hatt større dyser? 91 Sierra Cosworth 4x4 Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing Prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Gratulerer med fine tall, Vinge 87!! Håper du kommer til å få det gøy når du får den i bilen Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Kremt.Rart at RS 500 må lade 2,4 BAR (hele 0,7 BAR mer?) for å klare det samme, selv med mye større turbo, større innsug, 8 dyser m.v.Ja, ja, pytt, pytt. Og med dette hinter du hva? 91 Sierra Cosworth 4x4 Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing Prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Og med dette hinter du hva? Neeei, ingenting bestemt egentlig. Er det ikke litt pussig da? Noe å fundere litt rundt, kanskje. Spørre seg om HVORFOR er det slik? @Vinge 87Gratulerer med fine tall.Mer enn du ba om også Helt i tråd med intensjonen. Håper du som mange andre nå får mange kjekke mil med herligheten og smiler stort som du alltid gjør. Det postitive: Her har du og konglen jobbet, fundert, prestert og levert og skal ha velfortjener ros for det. Kunden fikk det kunden ville ha og vel så det. Kunden er vel godt fornøyet så langt for å si det mildt. Intet ødleggende skryt så langt heller. Dette var rett og slett mer enn bra. Æres de som æres bør, og i dette tilfelle er det dere. Grattis "alle" som er delansvarlig for resultatet, dette var kjekt. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Hekkan tror jammen sommer-sola hjelper på humøret til Pelle :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cbp Posted June 15, 2007 Share Posted June 15, 2007 Og med dette hinter du hva? Men nå er jo RS500 faktisk 20 år gammel da... skulle vel bare mangle om det ikke har skjedd et og annet If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now