Jump to content

Ble en dyr diagnose på min mk3


Guest JohnMartin

Recommended Posts

Guest JohnMartin

Kjøpte jo en ny mondeo 03 for halvannen uke siden. Har vært litt fusk med motoren, men etter å ha forhørt meg her, så var det vist bare å få den på verksted hos Ford å få tatt en diagnose.

Tenkte da at jeg skulle høre om de kunne sjekke ut noen lyder som kom ifra hjulene bak.

 

Leverte bilen hos Ford idag tidlig og sa at de kunne feilsøke opp til 2000,-. Det var jo greit det, og de skulle ringe hvis de fant noen problemer og det ble dyrere.

Spaserte ut der ifra i godt håp at dette skulle jo gå bra. Men neida..

 

Iløpet av dagen ringte de fra verkstedet. De hadde ikke funnet noen problemer med motoren, men de hadde likevel oppdatert programvaren. Så jeg måtte bare se om det ble noe bedre.

Var jo greit nok det.. Ingen krise. Så lenge jeg vet at det ikke er noe forferdelig galt med motoren, så klager ikke jeg :rolleyes:

 

Men så kom det morsomme. De hadde prøvekjørt bilen og funnet ut av lyden jeg hadde hørt var fra navet på venstre bakhjul. MEN når de sjekket ut dette, så så de også at bremseklosser og bremseskiver var utslitt. De var under minstekravet til leverandøren og rett før de var nede på stålet (ble jeg fortalt). Så det betydde jo at at måtte byttes. Total sum så langt ca. 11500,- :blink:

 

Pusten gikk ut av meg i det øyeblikket, men man måtte jo bare prøve å skaffe sammen noe penger for å betale det. Som student som ikke får penger før i juli, så er det jo klart trangt om pengene.

 

Da jeg omsider hadde klart å fått nok penger, så ble jeg oppringt på nytt. Vaieren for håndbremsen satt fast og det var nødvendig å bytte den. Dele pris for det var ca. 1500,- pluss arbeid.

Så min enkle time for å få tatt diagnose på bilen var nå oppe i 14500-15000,- :wacko:

 

Nå håper jeg at når de ringer imorgen, så er det kun for å si at bilen er ferdig. Blir det mye utgifter nå, så slår jeg meg selv personlig konkurs -_-

 

Hadde ikke regnet med at det skulle være billig å ha bil, men ikke at jeg kom til å få en slik smell så tidlig. Kunne ha ventet til jeg hadde begynt å jobbet og fått min første lønning i juli :huh:

 

Følte bare for å dele mitt første møte med en merkeforhandler for dere der ute :P

Link to comment
Share on other sites

Guest JohnMartin

De ringte jo og spurte seff.. Spurte jo om de skulle gjøre det. Har generelt lite peiling på biler.. Hadde jo ikke stort valg.. Er det noe jeg ikke har lyst til, så er det å kjøre rundt med reduserte/defekte bremser. Når man reiser på sjøen til helgen, så er det jo greit å få alt fikset. Selv om det er til en stiv pris. Kan ikke risikere at dama krasjer bilen når man er ute :P

Bremse vaieren kom jo som en overraskelse, men men.. Vil jo ikke kjøre rundt i en "redusert" bil..

Edited by JohnMartin
Link to comment
Share on other sites

Håper de sa ifra hvor mye penger det var snakk om før du måtte svare på om de skulle gå til verks eller ikke.... Ofte så spiller verksted på netopp det at folk ikke har så peiling på bil...klarer lett å prate en kunde til at det er "nødvendig", "skadelig", "like greit"...."leverandørens krav"....osv...

 

Man må nesten bare lukke ørene å se på summen med penger, hvis man ikke kjenner noen som kan bil....

 

Hvis ikke kan du etter min mening i det minste få en fin nedbetalingsplan... synes det var dyrt for å skifte bremser da...

 

Peder

 

eh.. De kan vel ikke gjøre noe slikt, uten om å spørre om din tillatelse? Jeg hadde ikke villet betalt for noe jeg ikke hadde sagt de IKKE skulle gjøre!

 

He he....du får sagt det!.... hva med når folk ikke sier ifra når dem ikke gjør noe?

 

Peder

Edited by Peder`n
Link to comment
Share on other sites

Guest JohnMartin

Som sagt, så syns jeg også det var dyrt.. Men jeg vet jo ikke hva prisen bruker å ligge på, og jeg er ikke den som er den første til å si "nei".

Så når de da begynner med "leverandørens krav" og at det snart er slitt ned på stålet etc.. Så har ikke jeg store kunnskapen til å si annet enn "værsågod, fiks". Er dyrt å være dum vettu.. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Syntes innlegget ditt virker litt dumt i.o.m at de hele tiden har spurt og informert deg om tingenes tilstand. Litt feil å henge ut en forhandler som har handlet etter alle regler.

 

Men prisen? 11500?? Hørtes vanvittig ut. Virker også veldig rart at de ikke sjekket håndbremsvaieren før første oppringing, det er jo ikke akkurat et ukjent problem. virker litt uprofft å ringe hele dagen, men slik skjer

 

Skulle gjerne sett den regninga.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også slitte skiver og klosser på min Mondeo 2001.Bestillte skiver og klosser fra et firma i Tyskland.Pris foran og bak 1400 kr inkl frakt til Strømstad.Vaieren på venstre side bak hadde satt seg på min bil,men den løsnet med CRC og er god som ny.Hadde bilen på PK forrige uke og den gikk igjennom med blankt papir.

Hvis man kan skru litt selv er bremsene på Mondeo meget enkle å ordne.

Link to comment
Share on other sites

Guest JohnMartin
Syntes innlegget ditt virker litt dumt i.o.m at de hele tiden har spurt og informert deg om tingenes tilstand. Litt feil å henge ut en forhandler som har handlet etter alle regler.

 

Men prisen? 11500?? Hørtes vanvittig ut. Virker også veldig rart at de ikke sjekket håndbremsvaieren før første oppringing, det er jo ikke akkurat et ukjent problem. virker litt uprofft å ringe hele dagen, men slik skjer

 

Skulle gjerne sett den regninga.

 

Har ikke vært min intensjon å henge ut forhandler heller. Var bare litt interessert i å høre andres meninger om prisen og rett og slett bare fortelle litt om mitt første møte med forhandler var. Ble tatt litt på sengen når det plutselig ble en så stor utgift i forhold til hva jeg hadde forestilt meg. Men kan jo alltids droppe å bidra til forumet hvis det er slik det tolkes som negativitet fra min side.

 

Spørs om hensikten med denne posten har blitt feiltolket.. men men..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært min intensjon å henge ut forhandler heller. Var bare litt interessert i å høre andres meninger om prisen og rett og slett bare fortelle litt om mitt første møte med forhandler var. Ble tatt litt på sengen når det plutselig ble en så stor utgift i forhold til hva jeg hadde forestilt meg. Men kan jo alltids droppe å bidra til forumet hvis det er slik det tolkes som negativitet fra min side.

 

Spørs om hensikten med denne posten har blitt feiltolket.. men men..

Greit nok, refererte bare til den siste setningen i innlegget ditt

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

vel for å si det slik, min bil har vært på kverneland uttallige ganger for feilsøking. Har lagt ut tusenvis av kroner uten at problemene forsvant.

Kan nevne i fleng, luftmengdemåler,sikringboks motorom,bensinpumper fremme å bak,plugger,stift osv osv. Det viste seg til slutt at det var noe som heter imrc som var kaputt. Det måtte jeg til slutt finne ut på egenhånd. Kommentaren til Kverneland bil, var at de ikke hadde hørt at den kunne skape problemer? Vel litt merkelig, på Ford gøteborg var denne noe av det første de sjekket. Ligger under plastdekselet fremme på V6 modellene. Dødas av varme og vibrasjoner som de sa i Sverige. Den lager det problemet at motor, kobler inn nødprogram da et spjeld som skal åpne seg ved 4000 Rpm ikke fungerer når imrc er kaputt. Ble byttet og bilen gikk som ei kule. det siste er, at etter motorbytte så driver bilen plutselig å jager på tomgang, og nesten dør ut ved start av kald motor og noen ganger i lyskryss. Må mate litt ekstra på gassen til den stabiliserer seg. Ringte da Kverneland bil og fikk time. resultat: ble byttet noen sensorer og en tomgangsgiver. Pris 4500.- Resultatet? Bilen er akkurat som før den ble satt på verksted :angry: Så hva gjør man? Ifølge ford så kan de ikke gjøre mere, de får ikke opp flere feilkoder etc og har prøvd det meste. Så er nå 4500.- fattigere og har samma problemet enda. Har prøvd å klage men kommer ingen vei. Og dette var ikke for å henge ut en forhandler, men når man legger ut flerfoldige tusen så bør man forvente at ting er i orden. Og ikke få en kald skulder når man klager. Med svaret: beklager vi kan ikke gjøre noe mere. Så har gitt opp, bilen får være som den er. Nå er jeg blakk, og ford har jeg gitt opp.

 

Legger ved faktura vist noen er interesert. Også den for bytte av ledningsnett, vist noen lurer på prisen på det :lol:

 

Har mange flere, men tror ikke det er så interesant. Blir mange filer vist jeg skal laste opp de.

 

Fjernet faktura da noen reagerte på det.

Edited by Woodpile
Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

Ja tror det var stift, eller kansje jeg tar feil. Var et eller annet i forbindelse med tenningen som ble byttet . Men du har nok rett, er vel stifteløs tenning på denne motoren. Er en stund siden dette ble gjort. Var i forbindelse med den gamle V6 før den gikk til h... Bensinpumpe og en annen del ble byttet i tanken og en regulator eller no fremme. Kansje feil å kalle det en pumpe? Var noe med matingen på dysene. Var noe med Lite trykk, som gjorde at det ble for lite bensin til dysene. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

Jepp jeg tok feil :blush: Ble bytta styresentralen som styrer dysene ikke pumpe fremme som jeg trodde.

Og ikke var det stiften heller, men sensor til veivhus eller noe sånt. Satt fremme på girkassa vist jeg ikke husker feil.

 

Men focusst, det virker som du jobber på ford. Har følgende spørsmål, leste på en engelsk side at vist man fjerner egr og kat på ST200, så får man i teorien ut inntil 20 hp ekstra. Så hvordan fjerne Egr? hukser ikke funksjonen til dette systemet. Lurer også på hva som skjer med lambda sone når man fjerner katalysatoren? Eller har det ingen sammenheng. Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Men focusst, det virker som du jobber på ford. Har følgende spørsmål, leste på en engelsk side at vist man fjerner egr og kat på ST200, så får man i teorien ut inntil 20 hp ekstra. Så hvordan fjerne Egr? hukser ikke funksjonen til dette systemet. Lurer også på hva som skjer med lambda sone når man fjerner katalysatoren? Eller har det ingen sammenheng. Takk for svar.
EGR tilbakefører noe av eksosen til forbrenningen. Exhaust Gas Resirculation. Tilbakeføringen skjer ved bestemte parametere. Mange måter å koble det ut på, enkleste er på mange å blokkere vakumslangen inn til klokka.

Litt usikker på ST 200.

Fjerne kat gir ingen følger for sonden så lenge bilen bare har sonde foran katen

 

Ville tatt det HK anslaget med en STOR klype salt

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile

og hva så? Kommer den noen å stjæler bilen så blir jeg gla :lol: :lol:

 

Kan da kjøpe meg ny bil he he

Link to comment
Share on other sites

Guest SAmundsen
og hva så? Kommer den noen å stjæler bilen så blir jeg gla :lol: :lol:

 

Kan da kjøpe meg ny bil he he

 

hehe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men så kom det morsomme. De hadde prøvekjørt bilen og funnet ut av lyden jeg hadde hørt var fra navet på venstre bakhjul. MEN når de sjekket ut dette, så så de også at bremseklosser og bremseskiver var utslitt. De var under minstekravet til leverandøren og rett før de var nede på stålet (ble jeg fortalt). Så det betydde jo at at måtte byttes. Total sum så langt ca. 11500,- :blink:
Byttet du bremser rundt det hele, eller bare bak?

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest JohnMartin
Byttet du bremser rundt det hele, eller bare bak?

 

Var bare snakk om bak. Så regner nesten med det. Men skal ikke si noe med sikkerhet.

 

Kom til å tenke på noe når du spurte om det. For hvis de var så slitt bak, så skulle det vel kanskje vært byttet fremme også..? :unsure:

 

Må nesten sjekke kvitteringen ved neste anledning.. Kan se om jeg får scannet kvitteringen også og lastet opp. Men det blir nok en stund til da jeg reiser på sjøen på søndag og blir borte i 3 uker, men kan se hva jeg får tid til :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...