Jump to content

Bremsing.


mr.cossie

Recommended Posts

mener og huske jeg hadde 22 kw i tap på 4wd.. mener jeg da. ble da dratt på 3.

Nå kjørte vi på 4. gir ja. men 2 wd.

Trond har helt klart superpeiling. en får svar på akkurat det en spør etter. Tror det kan bli vanskelig og sette fast han i noe, gitt :)!

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

mr. cossie

 

hadde du noe igjen når det gjaldt dysene??

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag den 30. var jeg og bremset. Sierran min. Hadde tenkt og få bremset Escortn og men fikk ikke tid.

Bremsing/justering ble gjort hos Trond Stenbøl. (RBHP,real brake horse power)

 

Mye tror dere det vart???:)

 

motor spec :

200 blokk med cp stempler.SPM råder. 91,25 borr 2011ccm alt vektjustert/ballansert.

-Topp, jensportet. std ventiler,bp320 kammer(264grader,10,89 løft)justerbare kamdrev.siemens 590 cc

-jens modda innsug med spacer

-pectel

-2wd rør med netichs e60-5-82

-komp 7,77:1

 

EDIT:

Bremset 450 og 536nm på hjul. på 1.9

 

På hvilke turtall har du maks moment og effekt?

Hvor høy effekt har du på 4000 o/min?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... fornøyd?

 

Synes det hørtes lite ut??? Christer mente han hadde 2-3 hk strengere rulle en Trond( og de to kjenner jo hverandre godt) og jeg fikk 520 dhk på 1.9 bar.?!?!?

 

I grunnprinsippet har vel vi ganske likt oppsett?? skulle vært gøy å tatt noen runder på rudskogen sammen på ford treffet om jeg får den igang igjen til da... motoren min tok kvelden på Våler...:( varmeapperat registeret eksploderte inni bilen i 160 km/t i sleng... pga sprekt sylindet på nr. 3 og turbocooleren så ut som en ballong....

 

Nicasil liners, 136 mm lange råder, omega stempler og long-studs er på vei inn.... så får vi se om det holder....?!?

 

Jeg hadde også samme problem med cluchen, gikk og slurra og ville ikke "kaste" ut rompa på 3 gear. ved å cluche ut...

Ap cluch som skulle være god for 600 hk.... 8000 kr... tok den ut nå etter ca 100 mil.... bare å kaste... Skal sette i noe som jens sa var bra saker nå en 2 plata sak.... svinghjulet må dreies om.... så litt jobb, men samme det når motoren er i gryn uansett...

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

På hvilke turtall har du maks moment og effekt?

Hvor høy effekt har du på 4000 o/min?

 

 

maks moment på ca 5600. på 4000 har jeg 204 hk... hjul.

 

Hmmm... fornøyd?

 

Synes det hørtes lite ut??? Christer mente han hadde 2-3 hk strengere rulle en Trond( og de to kjenner jo hverandre godt) og jeg fikk 520 dhk på 1.9 bar.?!?!?

 

I grunnprinsippet har vel vi ganske likt oppsett?? skulle vært gøy å tatt noen runder på rudskogen sammen på ford treffet om jeg får den igang igjen til da... motoren min tok kvelden på Våler...:( varmeapperat registeret eksploderte inni bilen i 160 km/t i sleng... pga sprekt sylindet på nr. 3 og turbocooleren så ut som en ballong....

 

Nicasil liners, 136 mm lange råder, omega stempler og long-studs er på vei inn.... så får vi se om det holder....?!?

 

Jeg hadde også samme problem med cluchen, gikk og slurra og ville ikke "kaste" ut rompa på 3 gear. ved å cluche ut...

Ap cluch som skulle være god for 600 hk.... 8000 kr... tok den ut nå etter ca 100 mil.... bare å kaste... Skal sette i noe som jens sa var bra saker nå en 2 plata sak.... svinghjulet må dreies om.... så litt jobb, men samme det når motoren er i gryn uansett...

 

jo hei igjen kjetil... du fikk blåst motoren din skikkelig ja?? hehe.... huff!! Noen årsak til havari? ? tenningsbank??

 

Jo Kan nok tenke meg Christer selv har sagt at de rullene er ganske like. Tror gankse sikkert at ikke Trond er enig i det vis du spør han:)!!Du skulle tatt ett drag hos Trond vett for og sett..(driver og prøver ordne bremsedag der..)

Ble bevist nå i helga at det er forskjell på benkene rundt omkring. Fra roverud til flisa.20 hk + og 50 nm + i en a4t... og da snakker vi om efekkt rundt 250 hos Trond.

 

Tja fornøyd?? hmm lite tall men hva gjør vel det da bilen virker og være sprek.! Vi får se hva det endelige tallet blir når ny clutch sitter i..

ja vi har vel egentlig ganke likt oppsett . du har vel en annen turbo og ett grenrør. jeg kjører med 2 wd manifold.og netichs

Edited by mr.cossie

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Enig... det viktige er at bilen funker bra... noe ikke jeg kan si at jeg følte, men jeg prøver igjen...;)

 

Nei ikke tennings bank.... for høyt sylindertrykk... olje temp 100 og vann 80...

Jens prata om at det kunne være borringa på blokka, at ikke alle hulla var paralelle (slurv ved borring fra ford) og detta stressa blokka ekstra og gjør den tynnere i veggen enkelte steder(var også borret til 92,2 mm) noen blokker tåler mye, andre tåler nesten ingen ting.... Rett og slett vært litt uheldig...:(

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Er kjempe fornøyd, bilen går bra nå!! :rolleyes: . Og en stor takk til Trond Stensbøl.

(bremsepapirer kommer.)

 

Dere er en gjeng som har akkurat denne formen på dreiemomentkurven nå, og når man er fornøyd så er det suverent viktigst. Gratulerer.

 

Hvis du skulle gjort dette én gang til, ville du da gjort det samme eller ville du forandret på noe? I tilfelle hva?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

blir det bygging av motor blir det antagelig . motor med mer komp, kubikk.. (2,3 med ca 8,4 i komp.)

 

Sikkert ting her og som det er og forandre på . skulle vært artig og prøvd f.eks grenrør/annen turbo osv.andre kammer. listen er lang.

Kunne jo også bremset motoren min i en annen benk for og få mer på papiret.:)

 

 

 

Er fornøyd. men alt kan forbedres. kjører med 3,9 utv og syns bilen er ganske fin og kjøre.

Edited by mr.cossie

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

1. Blir det bygging av motor blir det antagelig . motor med mer komp, kubikk.. (2,3 med ca 8,4 i komp.)

2. Sikkert ting her og som det er og forandre på . skulle vært artig og prøvd f.eks grenrør/annen turbo osv.andre kammer. listen er lang.

3. Kunne jo også bremset motoren min i en annen benk for og få mer på papiret.:)

4. Er fornøyd.

 

1. Det går i den retningen ja? Ønsket om bedre respons og bredere dreiemomentkurve?

2. Hvorfor? Hvilke egenskaper er det du vil endre på?

3. Hehehe, det blir som Ronny Krabberød sa:" I denne bransjen er skrytet det aller viktigste". :lol: og da kan jo noe slikt være kjekt å ha.

4. Det er det eneste som egentlig betyr noe.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1 ja

2 respons/bredere dreimoments kurve, fått flytta kurva som stiger fra 4200. til3500 hadde hjelpet fælt tror jeg.

3 stoler helt 100 på at jeg ikke har fått noe gratis tall :)

4 ;)

Edited by mr.cossie

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

1 ja

2 respons/bredere dreimoments kurve, fått flytta kurva som stiger fra 4200. til3500 hadde hjelpet fælt tror jeg.

3 stoler helt 100 på at jeg ikke har fått noe gratis tall :)

4 ;)

 

2. Ikke for å kritisere, men for å påpeke så er motoren din uvanlig svak på lave turtall. Ca. 100 ! hk på 4000 o/min er alt for lite. (Kun 1/3 av målet) Ser man på oppsettet så mener jeg at det kan og skal klare MYE bedre enn dette. Jeg mener å huske at Husnes motorsport har klart hele 274 hk på 4000 o/min med Turbonetics snurre så det er muligheter. Jeg mistenker derfor selve turboen din.

 

Vil også nevne at Benspeed klarte over 1.0 BAR ved 3500 o/min med SX 700, så jeg er overbevist om at mange andre turboer vil kunne gi deg en drastisk forbedring.

 

Ser vi på "900" hk motoren til Leif Nilsen (med 1200 hk turbo?) så er den kun 500 o/min senere ute enn din.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet. litt derfor jeg har lyst og prøve en annen turbo eller no

 

Ja, det blir interessant å se hva du gjør og hvor mye det tilfører.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte ap racing 2 platet da ingenting annet holdt..

Er denne som står i den hvite vinglebilen til Rong med 4x4 også

 

Har kjørt med den 600hk saken som face selger, føler egentlig at den er fin på en 300-400 hk motor, ikke noe mere... Den må jo tåles å brukes litt...

Link to comment
Share on other sites

hva ville du f.eks gjort?

Det er litt vanskelig å si for øyeblikket.

Jeg vet ikke hvem som har valgt dette oppsettet, hverken av hvilke grunner eller på hvilket grunnlag. Hvem er det f.eks som skal ha både ris og ros for resultatet?

 

Når du har en god dialog med Trond Stensbøl så ville jeg først og fremst rådført meg med ham.

 

Når det er sagt så er det nok mange som har egne forslag til oppsett til deg her, inkl. undertegnede. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...