Jump to content

Green filter Til Mondeo 2.0 L


Mk1-Sindre

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hey mk1 sindre. bygg filterløsning selv! kjøp rør og litt samco så funker det fett!

-06' VW Touran TDI (firmabil)

-92´ Sierra 2.0 DOHC

 

-86' BMW 320i Coupe

-95' Mondeo 24v Stv.

-94' Mondeo 16v 2.0 Sedan

-03' Mondeo 1.8 Trend

-88' Volvo 740 gl

Link to comment
Share on other sites

hey mk1 sindre. bygg filterløsning selv! kjøp rør og litt samco så funker det fett!

Hva mener du nå?

fikk satt på den veivhusventilasjonsslangen på et litt mindre filter som har 12mm åpning i innerdiameteren, bare teipoa rundt den slangen som kommer fra motoren, så satser på at det holder når innløpet til filteret er litt mindre enn det slangen er.. Filteret passa godt på det, så det sitter bra nå :) Men burde jeg resette ECUen for at motoren skal venne seg til den nye luftblandingen?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Guest SAmundsen
Hvorfor har du to strøm kabler?

 

2 forsterkere er jo en mulighet..? men da ville jeg vel heller ha brukt en splitter..

Link to comment
Share on other sites

Burde du ikke sette det litt vekk fra motoren og nærmere luftinntaket i skjærmen. Drar jo bare vramluft det der....

vet ikke hvor jeg kan få tak i rør, og dessuten syns jeg den går bra nok slik filteret er plassert, så om den begynner å dra dårligere etterhvert, får jeg vel investere i noe sånt rør, men da er det vel kanskje for sent og :P

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hvor jeg kan få tak i rør, og dessuten syns jeg den går bra nok slik filteret er plassert, så om den begynner å dra dårligere etterhvert, får jeg vel investere i noe sånt rør, men da er det vel kanskje for sent og :P

 

Når du blir ståenes i kø mitt på sommern i varmen, og bilen bare får masse varm luft kommer du nok til og merke det.

Og Silicon slanger og rør selger de fleste nett butikker med bil styling/tuning. En liten skjøt ved LMM`n og et rør med

45grader bøy passer nok bra. ;)

 

Skal du ha det billigere har sikkert TESS gummiskjøter som passer, og rør får du sikkert taki hos et lokalt mekk verksted.

 

Og vil du ha det 100% så lager du til ei plate som dekker mellom filteret og motoren, og opp mot paseret.

Da suger filtret bare luft fra luftinga i skjermen, og blir ikke like for møkket fra alt støvet/dritten i motorommet.

Edited by Boosti
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
Guest SAmundsen
tenker du på å ha filteret inni selve originalboksen? :huh:

 

han tenker vel på innsats-filter, og ja; det er inni selve orginalboksen ;)

er et erstatningsfilter for det orginale, som ser nesten helt likt ut, men gir bedre lyd/effekt

Link to comment
Share on other sites

Guest Glesaaen Racing

Har bestillt meg Pipercross innsatsfilter fra BS bildeler... Går bare å venter på pakke i posten nu... :) Så får vi se om det er noe hjelp i det...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hvordan kan filtere som ser helt like ut som standard filtre gi mer effekt? Det bare er sånn eller? :P

 

 

det kjem mer luft gjennom :closedeyes:

det gir nokk ikke mer effekt men bedre lyd.

eller merka det ikke så mye på lyden egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Guest RS_Mondeo

Har satt på KN-innsatsfilter til den orginale luftfilterboksen. Kan vell ikke akkurat si at jeg merket noe forskjell, så det er ikke noe jeg vil anbefale akkurat. Kan ikke si jeg hører den store forskjellen..

Link to comment
Share on other sites

En viktig ting å være klar over, hvertfall når det gjelder K&N filtere (enten det er filterinnsats eller konfilter)...er at dem filtrerer på flere måter, kontra vanlige papirfiltere som "bare" filtrerer mekanisk...at dem fjerner støv før det kommer inn i motoren ved at filteret har så små hull at partikler blir stoppet som i en sil...men når et slikt filter stopper en partikkel, kommer det ikke noe mer luft gjennom hullet som er tilstoppet...papiret er presset sammen får å minske muligheten for at partiklene slipper gjennom, men dette gjør også at det kreves et visst trykk/sug for å få luft gjennom.

 

Det samme gjelder forsåhvidt K&N filtre, men disse har ikke noen snå hull å tette, i og med oppbygningen av filteret...Oljen på filteret er ikke for rensing av filteret (service)...men til en rensing av luften som skal gjennom til motoren...renser altså også kjemisk. resultatet er bedre gjennomstrømning av luften.

Rensing ved service har man en annen rensevæske til...

 

Det mange gjør feil, er å ikke rense filtrene sine, og da!!...skjer nemlig det at oljen som ligger i filtermaterialet tørker ut, og det gjør at partikler slipper bedre gjennom, for uten oljen gjør ikke disse filtrene så god jobb som orginale papirfiltre...selv om de slipper gjennom mer luft, er ikke denne luften så godt filtrert.

Som kan skade motoren, såhvel som økonomien.

 

Det som skjer med Luftmassemålere generellt, er at folk driter i rengjøring og oljing av filtre.

Og partikler setter seg fast i tråden (vet kanskje hvordan en lmm fungerer?)

Dette gjør at lmm ikke fungerer som den skal, og ødelegger blandingsforholdet (luft og bensin), og motoren kan begynne å fuske og nøle som et resultat av dette....

 

og ang. at oljen ødelegger motoren m.m...skal ikke dryppe olje av dem!...

 

Peder

Edited by Peder`n
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...