Jump to content

actuator!


torpecossie

Recommended Posts

har problemer med tilbakeslag av turbotrykk.. slår tilbake trykk i filteret..

kjører med den gull -31actuatorn.. er den for liten til over 1.1 i trykk...??

må jeg ha den store actuatorn for og bli kvitt dette eller er det en annen forklaring??

please help me:D

Edited by torpecossi

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

Forklar meg litt bedre hva dette dreier seg om? Slar tilbake trykk i filteret sier du?

Link to comment
Share on other sites

popp off er ikke problemet.. for det kjører jeg uten :blush:

 

problemet er det att når jeg lader mere enn 1 bar så slipper den ut igjen luft. nesten som når du slipper gassen..

får filterlyd på over kilon liksom.. høres ut som om actuator ikke klarer og holde igjen. dtte gjelder ved pådrag!!

mest ved motstand, 1 og 2 gir går greit men ikke 3-5.. da bare fraffer det i filteret..

noen forslag??

Edited by torpecossi

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

å hva er det?? hva betyr det?

 

 

hva er surge?? og hvordan fikser man det??

 

 

 

kan det hjelpe med større chip og dyser?? eller må jeg sette inn mindre turbo??

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

surge er at luften dekomprimeres gjennom turboen, altså går feil vei gjennom. grunnen til dette kan nok være flere, men det er nok sannsynglis at kompressoren er for stor i forhold til eksoshuset. Hadde samme problem når jeg bygget om en std T3 fra cossie 4x4 hvor jeg satte på ett kompressorhus fra en Volvo FL6 (T4 kompressor). Dette førte til at turboen gikk i surge i mellomregisteret og det vil igjen føre til at turboen fortere blir slitt. Vil også anbefale deg å sette på dump-ventil for å få kjappere respons og bedre holdbarhet på turbo, IC og gassspjell.

Etter som jeg har forstått så er det at kompressoren går for seint rundt i forhold til luftmassen den dytter inn pga motoren fløder for dårlig gjennom. Problemet vil veldig ofte forsvinne når motoren kommer ut på turtall. Det du kan gjøre er å redusere ladetrykket i mellomregisteret eller bytte turbo. Regner med det kommer flere forslag etterhvert nå som vi vet hva problemet er, og kanskje noen som kan forklare hva surge er bedre enn meg. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Motoren klarer ikke og svelge unna all luften som turboen leverer som gjør at motoren ikke produserer nok eksos til og drive turbinhjulet. Det gjør at farten på turboen går ned og luften klarer og presse seg tilbake ut av turboen der den kom inn. Deretter begynner det forfra igjen og turboen som nå har nok eksos, øker farten helt til det blir for lite eksos i forhold til trykkforholdet kompressoren arbeider med.

Mener det er noe sånt, men mulig jeg ikke husker alt korrekt.

 

Litt surge er hverken spesielt farlig eller uvanlig.

 

Vet du noe mer om turboen, annet enn at det er t3/t4? Det finnes hundre forskjellige t3/t4 komboer.

 

Gjerne mer av oppsettet også? :)

Link to comment
Share on other sites

det jeg lurer på da er om viss jeg setter på en strammere actuator så burde spjellet i turboen holde seg tettere og dermed mere eksos

i kompressorhuset?? dermed mere kraft til produksjon av luft...hva tror dere om det?? jeg kjører med orginal actuator nå..

 

jeg har grønndyseoppsett. 3bars, 3" eksos, garret turbo med a/r48-60. 360chip. rs500 replicka cooler med 7cm register.

kjører nå uten popp for og finne ut om det kunne være den. egentlig sitter det en justerbar popp med strammere fjær.

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

prøv med ar 50 hus og en dump ventil har et garret hus som er fra en t-3 vet ikke hvor stort det er da........

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

hmmm... hvis du da strammer mer, altså mer eksos. så vil turboen produsere mer luft. men siden den da ikke klarer å svelge unna det den får nå. vil ikke da problemet bare bli større?? strammere actuator= mer trykk= mer luft. men det er jo bare å prøve da...jeg er ikke ekspert på området. er godt mulig jeg tar feil. men prøv med med mer forspenn du. så finner du fort ut om det funker :rolleyes:

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST - vraka

75- Escort Mk2 2.0L

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Problemet blir verre med strammere stag ja.

 

Jeg ville byttet eksoshus med ett .63 hus.

 

Kan du måle diameteren inne ved kompressorhjulet?

Link to comment
Share on other sites

sant det med trykket. men jeg kjører med justerings ventil.. og trykket slippes utigjen viss actuator ikke klarer presset..

prøver med ny actuator jeg.. viss ikke det hjelper blir det mindre turbo og mere trøkk..

 

med 63 hus blir responsen dass. kjører endel tosk med bilen og da er det godt med kjapp lading.. :blush:

irriterer meg bare det med fraffinga.. får ikke rasa på 3 gir for da fucker den bare trykket og går dass..

viss jeg burner drukner den helt utur.. begynner faktisk og misslike bilen min masse.. :angry:

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Er du sikker på at alt annet er i orden? Nye plugger, pluggledninger, rett blandingsforhold osv. Viktig at alle slike ting er på stell når det begynner og bli litt størrelse på turboen.

 

Skulle gjerne likt og vite størrelsen på kompressoren din også.

Link to comment
Share on other sites

har nye pluggledninger og platina plugger.. perfekt lamda på 1.1 i vertfall.. men den er mye hissigere på 1.5-1.7..

der jeg vil ha den. en jeg kjenner kjører med samme chip men med svartdyser og rs500 cooler. han kjører på 2.1 uten prob..

husker ikke hva slags turbo han har da..

 

hvordan måler jeg huset og hvorfor??

 

 

viss jeg bytter kammer da?? til bd14 eller noe.. vil det ha noe og si?? eller skal jeg skifte til annen turbo??

 

 

setra skrev: når jeg har den i 4 og 5 gir så begynner turbutrykket å "slippe ut" når jeg får ladet ca 1,3-1,4 kg. (pop off lyden kommer)

problemløsningen hans var: grunnen til at turbo trykket "slapp" ut var aktuatoren som var for gammel å slakk til å kunne kjøre med så høyt trykk på.

 

 

må jo være noe av det samme på min?? synes dette er rart jeg..

Edited by torpecossi

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

målet er ikke og lade mere.. men og oppretholde det trykket som jeg vil ha.. med en strammere actuator så

vil den ikke slippe ut eksos om den andre kanalen ved litt motstand.. jeg tror actuatoren min er for slapp..

skal bestille meg en strammere en og se da:)

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Lykke til, men jeg kan sette 2,50kr på at problemet ikke forsvinner.

 

En slapp actuator vil ikke gjøre at det kommer "chatter" . Den vil bare gi mere lag og i ytterste konsekvens ikke greie ønsket trykk.

 

Og istedenfor og sløse bort pengene på en ny strammere actuator som bare vil gjøre problemet verre hvis det nå er surge du har, så kan du heller huke på en ekstra fjær på staget ditt. Det koster ingenting og du får vite om du trenger en strammere klokke.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...