Jump to content

Hvor store er strekkboltene på en sierra IS motor?


Recommended Posts

Guest gatebilmannen
Posted

Noen som vet? dimensjonene på strekkboltene til Sierra IS motor? Hvor mange skruer er det? Det haster!

 

Mvh Gatebilmannen

Guest gatebilmannen
Posted

Er det M10 140mm med umbrako hode? 10 stk?

Guest gatebilmannen
Posted
Torx ja <_<

 

Går det ikke ann og bruke de med umbrako hode fra wurth?

Posted
Går det ikke ann og bruke de med umbrako hode fra wurth?

 

Om du snakker om de med 12.9 kvalitet gjør det nok det. Men det er ikke strekkbolter. Litt andre tiltrekkningsmomenter, står i haynes boka.

Guest gatebilmannen
Posted

Er det vanlig gjenger på de toppakkning skruene?

Posted (edited)

M12 gjenger på de. Bolter med 12.9 kvalitet fra wurth fungerer knall. Lengden er jeg ikke sikker på. Det er 10 bolter.

Edited by 75mk2
Guest gatebilmannen
Posted

Er det ikke M10? fader, nå har jo jeg bestilt M10..

Guest gatebilmannen
Posted

Så jeg kan ikke bruke M10? Hva slags motor er M10 til da?

Guest gatebilmannen
Posted

Da fikk jeg byttet det over til M12 - 12.9 umbrako 140mm lange som jeg skal slipe ned til ca. 137mm og dra til med ca 13 kg moment! Blir dette riktig da?

Posted

Driver å skaffer meg nye bolter sjøl. Har det no å si om en bruker 140 bolter uten å kappe dem? Eller er det ikke nok gjenger i blokka?

Posted

Vart å henta meg bolter istad, og har målt at det er god margin, trenger ikke kappe. Men hvor har du fått det fra at de er 140mm lange? mine er 100mm (112mm med hode).

Posted
Da fikk jeg byttet det over til M12 - 12.9 umbrako 140mm lange som jeg skal slipe ned til ca. 137mm og dra til med ca 13 kg moment! Blir dette riktig da?

 

Du skal dra 4kg,7 kg og 11 kg.Ingen vits i å dra i filler blokka.Du strekker opp gjengepartiet i blokka hvis du drar 13 kg,og sylindrene blir urunde.Derfor man borrer motoren med stressplate,for da er gjengepartiet oppspent og sylinderen blir rund når man skrur til toppen med riktig moment.

Guest gatebilmannen
Posted
Vart å henta meg bolter istad, og har målt at det er god margin, trenger ikke kappe. Men hvor har du fått det fra at de er 140mm lange? mine er 100mm (112mm med hode).

 

Jeg har lest gjennom de postene her og skjønt at boltene skulle være ca. 135mm til ohc. Men jeg tror at grunnen til at man setter inn litt lengre bolt er vel for at man skal kunne kjøre hardt med orginal toppakkning. Ikke vet jeg. Om noen kunne svart på dette så hadde jeg vært veldig takknemmelig! :)

 

Her er postene jeg har lest gjennom:

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...2&hl=strekk

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...amp;hl=kvalitet

Posted
Jeg har lest gjennom de postene her og skjønt at boltene skulle være ca. 135mm til ohc. Men jeg tror at grunnen til at man setter inn litt lengre bolt er vel for at man skal kunne kjøre hardt med orginal toppakkning. Ikke vet jeg. Om noen kunne svart på dette så hadde jeg vært veldig takknemmelig! :)

 

Her er postene jeg har lest gjennom:

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...2&hl=strekk

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...amp;hl=kvalitet

 

Hvis du leser 3 post i den andre linken du gav så ser du at det er til CVH motoren, og den første ligger under escort.

Når jeg sa at det var god margin mente jeg at jeg hadde rundt 6-7mm igjen til skruen nådde bunnen. det vil si at bolter på 135mm er nesten 3cm for lange. Sitter med boltene mine forran meg, og de måler 100mm

Guest gatebilmannen
Posted (edited)

Altså må boltene være:

Hode: valgfri, men jeg tok umbrako.

Størrelse: M12

Styrke: 12.9

Lengde: ca 95mm

Hvor mange: 10 stk

 

Nå er bare spørsmålet, hvor mye skal disse boltene strammes til. Og skal de strammes til igjen etter motor har gått en stund?

Edited by gatebilmannen
Posted
Du skal dra 4kg,7 kg og 11 kg.Ingen vits i å dra i filler blokka.Du strekker opp gjengepartiet i blokka hvis du drar 13 kg,og sylindrene blir urunde.Derfor man borrer motoren med stressplate,for da er gjengepartiet oppspent og sylinderen blir rund når man skrur til toppen med riktig moment.

 

Står her :rolleyes:

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...