Sierra IS-RS Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Har timet kammen min (fr33) og bilen starter ikke, så det virker som jeg får feiltenning, hvor skal stempelet på sylinder 1 stå når rotoren peker på plugg nummer 1 i fordeleren? Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By: 2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift... Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT Bmw 523 98 Mod Yamaha RX1 Mountain 06
cosworth540 Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Har timet kammen min (fr33) og bilen starter ikke, så det virker som jeg får feiltenning, hvor skal stempelet på sylinder 1 stå når rotoren peker på plugg nummer 1 i fordeleren? På topp
Guest SieRRa Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Har timet kammen min (fr33) og bilen starter ikke, så det virker som jeg får feiltenning, hvor skal stempelet på sylinder 1 stå når rotoren peker på plugg nummer 1 i fordeleren? Vri motor til tenningsmerket på svinghjulet. og da skal rotorn peke mot 1 . Starter ikke motorn da ,så prøvå bytte 180g. Hvilken tenning kjører du med ? Har du org tenningsboksen som står i sierra fra 85 og oppover med den kabelen som går originalt til forgasseren så anbefaler jeg deg til å bytte til stift tenning eller den transiten hadde på sine bensin motorer rundt 90 tallet.
cosworth540 Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 (edited) Vri motor til tenningsmerket på svinghjulet. og da skal rotorn peke mot 1 . Starter ikke motorn da ,så prøvå bytte 180g. Hvilken tenning kjører du med ? Har du org tenningsboksen som står i sierra fra 85 og oppover med den kabelen som går originalt til forgasseren så anbefaler jeg deg til å bytte til stift tenning eller den transiten hadde på sine bensin motorer rundt 90 tallet. ikke noe tenningsmerke på svinghjulet på ohc,men på nedre reimhjulet.Hvis du har elektronisk tenning må du ALDRI bytte til stifttenning. Edited May 10, 2007 by cosworth540
Guest SieRRa Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 (edited) ikke noe tenningsmerke på svinghjulet på ohc,men på nedre reimhjulet.Hvis du har elektronisk tenning må du ALDRI bytte til stifttenning. Reimskiva på veiva ,som dr svinghjulet står da ! Dersom du ikke skjønte det ? Bytting av tenning er ikke noen problem, men selvfølgelig må coilen byttes dersom man går for stift tenning ! Da stift har lav volt og elektronisk har høy volt ! Edited May 10, 2007 by SieRRa
cosworth540 Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Reimskiva på veiva ,som dr svinghjulet står da ! Dersom du ikke skjønte det ? Bytting av tenning er ikke noen problem, men selvfølgelig må coilen byttes dersom man går for stift tenning ! Da stift har lav volt og elektronisk har høy volt ! Hvis du mener reimhjulet på veiva må du skrive det og ikke svinghjulet.Coilen må IKKE byttes fordi man bytter til stift tenning.Begge typer tenning har samme spenning,12 volt. Har kjørt med coil for elektronisk tenning på biler med stifttenning uten noen problemer.
Guest SieRRa Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 (edited) Hvis du mener reimhjulet på veiva må du skrive det og ikke svinghjulet.Coilen må IKKE byttes fordi man bytter til stift tenning.Begge typer tenning har samme spenning,12 volt. Har kjørt med coil for elektronisk tenning på biler med stifttenning uten noen problemer. Da har du jammen hatt flaks du mr, fordi du kjører ikke lenge før stiften er brent sund ! Svar meg på dette spørsmålket da ! hvorfor får du kjøpt egne colier til stift tenning da ? ALLE folk som har peiling på bil hadde forstårt det jeg skrev i første post her da , utenom du da hehe Og en ting til, har du elektronisk tenning , får du aldri stilt inn rett tenning dersom man begynner å trimme og kjøre turtall den fordelern er bare å kaste ,for den er fast innstilt på di graderne via hjernen som bilen skal ha, du får til å justere men vil etter kort tid få problemer med tenningsbank osv. Dette har jeg erfart selv , og sjekket info om . Edited May 10, 2007 by SieRRa
Sierra IS-RS Posted May 11, 2007 Author Posted May 11, 2007 (edited) Ser ingen hensikt med en krangel i denne tråden, stilte kun et enkelt spørsmål, så vennligst hold den saklig , slik den ikke blir stengt Takker for svar, MEN min Kvasskam skal ha 108 grader, og ifølge oppskriften min så skulle jeg sette gradskiva på 108 grader før jeg stramte opp, og DA skulle tenninga stå til å tenne på nr1 altså på 108 grader og da er jo ikke stempel nr 1 i topp! er det feil da?? Edited May 11, 2007 by Sierra IS-RS Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By: 2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift... Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT Bmw 523 98 Mod Yamaha RX1 Mountain 06
D.Toft Posted May 11, 2007 Posted May 11, 2007 kammen skal ha 108grader, men stempelet skal være på topp....
Guest SieRRa Posted May 12, 2007 Posted May 12, 2007 Ser ingen hensikt med en krangel i denne tråden, stilte kun et enkelt spørsmål, så vennligst hold den saklig , slik den ikke blir stengt Takker for svar, MEN min Kvasskam skal ha 108 grader, og ifølge oppskriften min så skulle jeg sette gradskiva på 108 grader før jeg stramte opp, og DA skulle tenninga stå til å tenne på nr1 altså på 108 grader og da er jo ikke stempel nr 1 i topp! er det feil da?? Når kammen er rett timmet inn, så anbefales den å justeres inn på ganske høyt turtall. Jeg justerte inn min kam på jevn 5000omdr og da skulle tenningen være på 36g fortenning. Men bruker du den originale tenningen ? elektronisk , så vill du som tidligere skrevet ikke få kammen til å fungere optimalt.Tenningen i hjernet er IKKE laget for trimkammer. Og så må du huske at ved elektronisk tenning så har du et lite spor fordeleren, der lokket står oppå. Det hakket skal rotoren peke mot når motoren står i grunnposisjon . tenning 1. Tenningen kommer også ann litt på hvor mye toppen er planslit, hvor mye bensin du får osv. Men bruker du stift fordeler , da kan du justere tenningen med en prøvelampe. Sett motoren i rett tenning(ved å vri motoren til den står ca 13-15g på reimskiva ) sett prøvelampa i coilen (pluss) og vri fordeleren til den akkurat begynner å lyse. Da har du 100% rett tenning i forhold til tenningspunktet som står på reimskiva ! Bruk en hanske til å holde prøvelampa eller fordeleren , da du kan få et aldri så lite støt hehe. Husk tenningen på når dette gjøres;)
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now