Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har timet kammen min (fr33) og bilen starter ikke, så det virker som jeg får feiltenning, hvor skal stempelet på sylinder 1 stå når rotoren peker på plugg nummer 1 i fordeleren?

Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By:

2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni

Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift...

Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT

Bmw 523 98 Mod

Yamaha RX1 Mountain 06

Posted
Har timet kammen min (fr33) og bilen starter ikke, så det virker som jeg får feiltenning, hvor skal stempelet på sylinder 1 stå når rotoren peker på plugg nummer 1 i fordeleren?

På topp

Guest SieRRa
Posted

Vri motor til tenningsmerket på svinghjulet. og da skal rotorn peke mot 1 .

Starter ikke motorn da ,så prøvå bytte 180g.

Hvilken tenning kjører du med ?

Har du org tenningsboksen som står i sierra fra 85 og oppover med den kabelen som går originalt til forgasseren så anbefaler jeg deg til å bytte til stift tenning eller den transiten hadde på sine bensin motorer rundt 90 tallet.

Posted (edited)
Vri motor til tenningsmerket på svinghjulet. og da skal rotorn peke mot 1 .

Starter ikke motorn da ,så prøvå bytte 180g.

Hvilken tenning kjører du med ?

Har du org tenningsboksen som står i sierra fra 85 og oppover med den kabelen som går originalt til forgasseren så anbefaler jeg deg til å bytte til stift tenning eller den transiten hadde på sine bensin motorer rundt 90 tallet.

ikke noe tenningsmerke på svinghjulet på ohc,men på nedre reimhjulet.Hvis du har elektronisk tenning må du ALDRI bytte til stifttenning.

Edited by cosworth540
Guest SieRRa
Posted (edited)
ikke noe tenningsmerke på svinghjulet på ohc,men på nedre reimhjulet.Hvis du har elektronisk tenning må du ALDRI bytte til stifttenning.

Reimskiva på veiva ,som dr svinghjulet står da ! Dersom du ikke skjønte det ?

Bytting av tenning er ikke noen problem, men selvfølgelig må coilen byttes dersom man går for stift tenning !

Da stift har lav volt og elektronisk har høy volt !

Edited by SieRRa
Posted
Reimskiva på veiva ,som dr svinghjulet står da ! Dersom du ikke skjønte det ?

Bytting av tenning er ikke noen problem, men selvfølgelig må coilen byttes dersom man går for stift tenning !

Da stift har lav volt og elektronisk har høy volt !

Hvis du mener reimhjulet på veiva må du skrive det og ikke svinghjulet.Coilen må IKKE byttes fordi man bytter til stift tenning.Begge typer tenning har samme spenning,12 volt.

Har kjørt med coil for elektronisk tenning på biler med stifttenning uten noen problemer.

Guest SieRRa
Posted (edited)
Hvis du mener reimhjulet på veiva må du skrive det og ikke svinghjulet.Coilen må IKKE byttes fordi man bytter til stift tenning.Begge typer tenning har samme spenning,12 volt.

Har kjørt med coil for elektronisk tenning på biler med stifttenning uten noen problemer.

Da har du jammen hatt flaks du mr, fordi du kjører ikke lenge før stiften er brent sund !

Svar meg på dette spørsmålket da ! hvorfor får du kjøpt egne colier til stift tenning da ?

ALLE folk som har peiling på bil hadde forstårt det jeg skrev i første post her da , utenom du da hehe

Og en ting til, har du elektronisk tenning , får du aldri stilt inn rett tenning dersom man begynner å trimme og kjøre turtall

den fordelern er bare å kaste ,for den er fast innstilt på di graderne via hjernen som bilen skal ha, du får til å justere men vil etter kort tid få problemer med tenningsbank osv.

Dette har jeg erfart selv , og sjekket info om .

Edited by SieRRa
Posted (edited)

Ser ingen hensikt med en krangel i denne tråden, stilte kun et enkelt spørsmål, så vennligst hold den saklig :rolleyes: , slik den ikke blir stengt

Takker for svar, MEN min Kvasskam skal ha 108 grader, og ifølge oppskriften min så skulle jeg sette gradskiva på 108 grader før jeg stramte opp, og DA skulle tenninga stå til å tenne på nr1 altså på 108 grader og da er jo ikke stempel nr 1 i topp! er det feil da??

Edited by Sierra IS-RS

Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By:

2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni

Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift...

Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT

Bmw 523 98 Mod

Yamaha RX1 Mountain 06

Guest SieRRa
Posted
Ser ingen hensikt med en krangel i denne tråden, stilte kun et enkelt spørsmål, så vennligst hold den saklig :rolleyes: , slik den ikke blir stengt

Takker for svar, MEN min Kvasskam skal ha 108 grader, og ifølge oppskriften min så skulle jeg sette gradskiva på 108 grader før jeg stramte opp, og DA skulle tenninga stå til å tenne på nr1 altså på 108 grader og da er jo ikke stempel nr 1 i topp! er det feil da??

Når kammen er rett timmet inn, så anbefales den å justeres inn på ganske høyt turtall.

Jeg justerte inn min kam på jevn 5000omdr og da skulle tenningen være på 36g fortenning.

Men bruker du den originale tenningen ? elektronisk , så vill du som tidligere skrevet ikke få kammen til å fungere optimalt.Tenningen i hjernet er IKKE laget for trimkammer.

Og så må du huske at ved elektronisk tenning så har du et lite spor fordeleren, der lokket står oppå.

Det hakket skal rotoren peke mot når motoren står i grunnposisjon . tenning 1.

Tenningen kommer også ann litt på hvor mye toppen er planslit, hvor mye bensin du får osv.

Men bruker du stift fordeler , da kan du justere tenningen med en prøvelampe. Sett motoren i rett tenning(ved å vri motoren til den står ca 13-15g på reimskiva ) sett prøvelampa i coilen (pluss) og vri fordeleren til den akkurat begynner å lyse. Da har du 100% rett tenning i forhold til tenningspunktet som står på reimskiva !

Bruk en hanske til å holde prøvelampa eller fordeleren , da du kan få et aldri så lite støt hehe.

Husk tenningen på når dette gjøres;)