Jump to content

Recommended Posts

Posted

HeY!

 

Noen som har forslag?

Blir et MIG app. har sett på et på BILTEMA til ca 2900.

ser ok ut.

 

Kan også sviese med flush tråd. Noen som har testet dette?

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Guest Mr.Escort
Posted

fluss tråden er grei den men ik den jg helst ville sveisa me..bedre enn pinner ihvertfall...ok til små pusle arbeid... :D

Posted

Er mig på den. Så bruker mig til og sveise karosseri og

feste div små ting kan man bruke flush til nød...

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Posted

okay. Tenkte meg et app for under 3000.

 

skal brukes til og sveise karosseri med.

 

De mig apparatene som de selger, er det med fluss tråd??

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Posted

Skal du sveise uten gass må du bruke flussfylt tråd. Men sveiser du med gass som du også kan, kan du vel bruke noe som ikke lager så mye rør?

x - RS Turbo S2

Posted

71mk1: bruker du gass??? eller fluss tråd når det brenner gjennom?

 

sertifikat??? Hmmm Blir vel ikke jeg som sveiser .... :rolleyes:

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Posted

Jeg har sveist en del med Chlas Olson sitt apparat med flussfylt tråd. Funker greit nok. Har skiftet både kanal og hjulbue med det. Man må være forsiktig, det er veldig lett å brenne hull. Apparatet er egentlig beregnet for 1-3mm plater.Det blir en del sliping etterpå, men apparatet var rimelig (1900) og man slipper gassflaske. Jeg for min del bruker litt tykkere plater når jeg reparerer, ca0.9mm. Starter sveisen i den nye platen og drar smeltepølen over på det tynne. Pleier å funke bra. Holder på med et større arbeid på min 76 Granada. Gassapparat er nok å foretrekke, men mine erfaringer med flussfylt tråd er gode nok.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Posted

hadde gått for et kjent sveise merke esab,kampi, telwin(torshov) osv og så må du regne med i tillegg ca. 3 lapper for gasseflaske den første gang, da eier du flaska. er liten,men holder en stund som ikke sveiser så veldig mye hele tiden.rør-tråd er ubrukelig til tynn plater som Focus sier. det vil koste litt med en gang.. men du kommer ikke angre på at du har gjort det.

Guest BiG_FooT
Posted

Jeg har sveise lappen.. Tok den på skolen.. har aldri fått den da.. :\ de sa hvertfall at den skulle komme i posten :P

Posted
jeg har ESAB LKA 150 og syns det funker greit,men har problemer med at det brenner igjennom ved rustsveising av og til,pga for tynt materiale.Prøver å kappe vekk rustangrepet metall,men er ikke alltid det går.

Er det et problem spessielt til denne ESABmodellen eller er det slik på "alle" de minste apparatene til de store merkene?

Hva er tynt materiale? Rustrepplater til karosseri da eller?

Trenger ikke hjelp av apparatet til å lage dårlig arbeid skulle jeg tro..

Kommer vel frem av teksten her at sveis er meg ukjent, men tenkt litt på å kjøpe et til bruk i vintermørket.

 

Sett litt rundt på nett, og funnet noen kommentarer på korte ledninger på LKA 150. Det høres ikke så bra ut :unsure:

 

ESAB LKA 150

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1)

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på ? september.

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

Posted

hvis man bruker gass på de minste apparatene, så

klarer de vel og sveise uten og brenne hull

tenker da på til hjul buer og kanaler...?

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

  • 1 year later...
Guest Marius
Posted

jeg jobber som sveiser. ikke bil sveiser da men moduler og konstruksjoner.

vi bruker mye Kemppi både nye gass kjølte og gamle vannkjølte apparater.

vi sveiser med 1.2mm "cored wire" altså tråd med pulver inni. derfor blir det også slagg på sveisen som må hakkes av.

 

men man må bruke gass på "rørtråd" tråd. vis det går tom for gass nor jeg sveiser så blir det stratos med en gang.. porer porer porer. og smeltebadet går bananas.

så til flussfylt tråd må det gass til.. finnes vell spesial biltema tråd men er nokk litt usikker på kvalitet sveis der?? og hvor mye den tåler

  • 3 weeks later...
Guest Marius
Posted

har også flere serfikater.

 

noen som har erfaring med Tig sveising til karroseir ? det må jo være den ultimate karrosseri metoden. kan stille strømmen laangt ned så man ikke brenner hull. slepper tillogmed å slipe sveisen etterpå vis man får det til.

lenge leve tig !

Guest pzycho
Posted

Til alle dere som brenner hull... still ned strømstyrken... har brukt masse forskjellige apperater, ikke hatt noe somhelst problem med å brenne hull..

men har dårlig erfaring med telwin apperatet som dem selger på clas olson, er ikke nok innstillinger til at du får sveisen perfekt

Guest Marius
Posted

var på biltema og kikket på di mig apparatene di har der. syns det var dårlig at det kun var 2 . 3 knapper man stillte strømmen på. jeg hadde ikke sett på dem før men hadde absolutt regna med at det var en hjul med trinnløs justering av strømstyrke.

blir for dumt vis du har fks 130a og 150a. er jo umulig og finne en god strøm å sveise med da.

Posted

de aparatene de har på biltema er så der..jeg ville ikke brukt det på karosseri sveis...ta heller og legg noen kroner i det og kjøp et esab,kappi,eller lincon apparat.mye enklere og får tak på tråstykker,strømper til og så vidre og pluss at kvaliteten er jo ikke til og sammen ligne da.

Posted
har også flere serfikater.

 

noen som har erfaring med Tig sveising til karroseir ? det må jo være den ultimate karrosseri metoden. kan stille strømmen laangt ned så man ikke brenner hull. slepper tillogmed å slipe sveisen etterpå vis man får det til.

lenge leve tig !

 

 

tig til karosseri er ikke noe og anbefalle,vis ikke mann vet hva menn driver med.for det første utvikler det deg en bra varme,og da har det lett for og bli veldig bukklete hehe.og for det ande tar det for langt tid.denne metoden blir ofte brukt til gammle spesiele biler,pga mindre etter arbid og sparkel..

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...