Jump to content

Løst stabstag... IGJEN


zanor

Recommended Posts

Så under bilen i dag å fikk littbakoversveis. På begge sider hadde den ene skruen som holder klampene til stabstaget skrudd seg utt hvertfall 2-3cm. Jekka opp bilen og skulle til å skru dem inn igjen men da følger mutter'n på innsia bare med rundt. Ser at det er ett område på ca 4x10 cm rett bak som har hvert kutta opp fra før(i den ramme "tingen":P). Regner med att forrige eier har hatt samme problem og åpnet opp for å komme til med verktøy. Men han har da selvfølgelig ikke festet mutteren igjen på innsiden.

Og siden jeg ikke kan sveise lurte jeg på om det er farlig å kappe opp igjen det området for å stramme skruene for å kjøre med dette en tre-fire dager til jeg får tak i en som kan sveise?

Link to comment
Share on other sites

få bort den muttern som er der og sett inn en ny mutter som du holder igjen mens du skru inn bolten som vanlig måte, du trenger ikke å sveise den fast

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har samme problemet selv med at stabstaget løsner. Mista tilogmed bolten jeg, og det var ikke lenge etter jeg hadde skrudd det skikkelig fast, i tillegg løsna mutteren på innsida. Fikk inn en ny mutter etter mye knot igjennom ett bittelite hull i kanalen der ett sted, og satt inn resten med loctite, og etter det har problemet vert løst.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere mister bolten så ofte som dere gjør så funker ikke låsinga som er i muttra lengre. Skaff dere locktite eller kjøp nye mutter med slik blå låsering inni!

Da tror jeg problemet skal være løst. Jo mere dere skrur opp og strammer, jo dårligere blir låsinga i muttera! Det sier egentlig sitt at det er ikke ment for å skru opp og så skru på igjen, gjenger opp og sliter låsedelen.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Eller eventuelt sveis fast en vanlig mutter soppas godt at man får dratt til med det momentet som skal til for at skruene ikke løsner. Sveiset fast 2 muttere inne i rammevangene i helgen på min bil. Er ikke noe problem å sveise fra undersiden (med muttern inni rammevangen) vist man filer noen hakk rundt bolthullet i rammevangen. Orginalmutterne er bare festet med 4 små punkter og etter 20 år tåler de ikke så mye lenge. Men kontramutter over orginalmuttern virker også. Kjørte med kontramutter i ca. 1 år til jeg sist helg sveiset inn en ny mutter. Den løsnet aldri av seg selv.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest pzycho

Jeg snitta opp vangen i siden og laget en plate med 2 hull i, 3mm godstykkelse. satte så skruer i hullene i plata, og sveiset disse fast. så er det bare å legge denne nedi hullene i vangen fra innsiden, og sveise det hele fast med 2 - 3 gode punkt..

da er det bare å sy sammen der det ble snitta opp i vangen, og vips så har du bolter som kommer ut istedefor.. mutter med låseskive på funker som bare juling..

mye enklere og montere/demontere etterpå.. bare å ha litt gris på boltene når alt er strammet til, så ruster det ikke heller :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Grunnen til at sånne ting skjer er at folk ikke bruker riktig MOMENT på boltene når de monterer stabstaget i vangen. Momentet skal være 57-70nm. Det er bare tull å dra til så ******. :)

 

Sant nok. Moment bør man bruke på mest mulig, så lenge det står opplyst moment. Da bør ikke boltene løsne. Så lenge sveisen på mutterne holder i vertfall.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Og det som skjer hvis man drar til for hardt er at man "bøyer" gjengene slik at låsinga forsvinner i bolt/mutter. Og har man gjort det en gang så er låsinga borte forever. :) Etter det kan man prøve locktite og dra med moment igjen men det ekke like sikkert som moment-dragning på et friskt gjengeparti.

Edited by kimosabi

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...