bige Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 la det være helt klart Kapping av fjærer er IKKE noe biltilsynet ser på med gode øyne . En godkjent "senke fjær " må gjennom de samme testene som standar fjær - blant annet att den ikke "bunner" og att den ikke svekkes gjennom testen - som utføres av TUV . Som du skriver og kappe en halv turn - går ikke da de fleste fjærer må gå i ett spor - så det blir enten 1 eller 2 turn . Kan gi deg følgende test - sett deg på skjermen og mål hvor mye bilen sekker sammen - tar du vekk en turn er det ca 30mm + - se da på styre staget hvor mye det peker oppover - så kalt bumper stearing . Dette skjer også når du bremser - bilen siger forran og hjulene "spisser " eller peker utover du får en vinglete bil . Og egentilg ser det ikke noe tøft ut og komme med en bil som subber nedi alle farts dumper ..................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JvhCossie Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 Er ikke noe tøft med en fjellhøy bil heller... Stasjonsvogna mi var bedre langs vegen og stivere med kappa 2 runder enn det Cossien var med godkjente Eibach fjærer. Der måtte jeg legge imellom gummiklosser bak. Uansett om man kapper eller setter på senkesett er det vel det samme som skjer med styringa? OG: De fleste biler har så bra fjærer at når de blir kappa blir det stivere og holder seg lengre enn billige jallasenkesett... Har 2 Golfer, den ene senka den andre ikke (jamex 60mm), den som er senka kan jeg ha 40-50 km/t mer i en skarp sving før den begynner å si ifra... samme dim på felger og dekk og nærmest identiske biler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
to far gone Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 Er ikke noe tøft med en fjellhøy bil heller... Stasjonsvogna mi var bedre langs vegen og stivere med kappa 2 runder enn det Cossien var med godkjente Eibach fjærer. Der måtte jeg legge imellom gummiklosser bak. Uansett om man kapper eller setter på senkesett er det vel det samme som skjer med styringa? OG: De fleste biler har så bra fjærer at når de blir kappa blir det stivere og holder seg lengre enn billige jallasenkesett... Har 2 Golfer, den ene senka den andre ikke (jamex 60mm), den som er senka kan jeg ha 40-50 km/t mer i en skarp sving før den begynner å si ifra... samme dim på felger og dekk og nærmest identiske biler. rart ikke alle biler er levert med fjærer ferdig kappa greit du har dette synet selv men bør la være å reklamere for kappa fjærer som i værste fall kan føre til ulykke og førerkortbeslag HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JvhCossie Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 Har vel noe med at de fleste vanlige biler prioriterer komfort og fremkommelighet fremfor sportslighet... Hvorfor er en Cossie lavere enn en standard Sierra f.eks? Det verste med kappa fjærer er egentlig forspennet. At fjæra ramler ut av skåla og kan skjære seg inn i dekka osv. men hvis man kapper så det fortsatt er forspenn er det ikke noe problem. Fjæra forandrer seg ikkenoe av å bli kappa, blir bare kortere. Så hvis man stripser fast eller lager til noe med slangeklemmer etc i begge ender er det ikke noe problem.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tmars Posted May 2, 2007 Share Posted May 2, 2007 Om man så kapper av 40mm senkefjører en runde, og monterer dette sammen med gule koni (evt. andre sportsdempere), hva er farlig? Fjøra står jo godt i forspenn! Vil den knekke lettere når den er kappet eller hva? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JvhCossie Posted May 2, 2007 Share Posted May 2, 2007 Nei! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Brian Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 http://thansen.dk/products.asp?c=1229829437&n=360741038 http://thansen.dk/products.asp?c=1229829437&n=360741038kjørpte derrifra, men de jeg fikk når jeg var i butikken i danmark het APEX og kosta det samme, bare at de va gule. er me TUV papirer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kvegardh Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 (edited) Anbefaler ikke klepte fjærer... er helt ****** å kjøre emd... har ikke gjort dette på sierra.. men på mercedes leke bil meg og en kamerat har... si en dumpel ien sving, vis du har tatt for mye av fjæra, vil du hoppe ut av veien!!! kan legge emd bilde av merca( ja vet det ikke er ford... men vil ikke ødelegge en ford ) mercedesen med halve fjæra kappa bort.. altså 6 runder.. nærmere sagt ingen demping! Edited September 12, 2007 by kvegardh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 Er jo lov å bruke hue litt da, selv om en kapper fjører... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kvegardh Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 sant.. men ville helle spandert 1000 kroner på senkesett uansett! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrFord Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 woord, men er det noen steder i norge de selger 1000kr senkesett el? “Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”― Jeremy Clarkson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 Ikke som jeg veit om. Legg på 7-800 penger så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrFord Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 og da finner jeg hos mekonomen, bilxtra osv...? “Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”― Jeremy Clarkson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 Har du prøvd senk.no? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrFord Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 prøver nå=) “Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”― Jeremy Clarkson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kvegardh Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 fant tilbud til xr4i min på 999 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest LaLinea Posted September 12, 2007 Share Posted September 12, 2007 Har vel noe med at de fleste vanlige biler prioriterer komfort og fremkommelighet fremfor sportslighet... Hvorfor er en Cossie lavere enn en standard Sierra f.eks? Den er lavere fordi en lavere bil ligger bedre på veien. Men Cosworth har vel andre støtdempere å hardhet på fjærstålet. Det verste med kappa fjærer er egentlig forspennet. At fjæra ramler ut av skåla og kan skjære seg inn i dekka osv. men hvis man kapper så det fortsatt er forspenn er det ikke noe problem. Fjæra forandrer seg ikkenoe av å bli kappa, blir bare kortere. Så hvis man stripser fast eller lager til noe med slangeklemmer etc i begge ender er det ikke noe problem.... Du mente ikke detta med strips å slangeklemmer? Da er du dom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Selger ikke Eiker Motorshop senkefjærer til 1000kr tru? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted September 13, 2007 Share Posted September 13, 2007 Plukket av senke fjærer av 5dørs combi coupen min, byttet til standard foran og forsterket bak Er helt ****** med lav bil som henger fast små stein Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now