Jump to content

Kappe fjærer på Sierra


TurboX

Recommended Posts

la det være helt klart Kapping av fjærer er IKKE noe biltilsynet ser på med gode øyne .

En godkjent "senke fjær " må gjennom de samme testene som standar fjær - blant annet att den ikke "bunner" og att den ikke svekkes gjennom testen - som utføres av TUV . Som du skriver og kappe en halv turn - går ikke da de fleste fjærer må gå i ett spor - så det blir enten 1 eller 2 turn .

Kan gi deg følgende test - sett deg på skjermen og mål hvor mye bilen sekker sammen - tar du vekk en turn er det ca 30mm + - se da på styre staget hvor mye det peker oppover - så kalt bumper stearing . Dette skjer også når du bremser - bilen siger forran og hjulene "spisser " eller peker utover du får en vinglete bil . Og egentilg ser det ikke noe tøft ut og komme med en bil som subber nedi alle farts dumper .....................

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Er ikke noe tøft med en fjellhøy bil heller... :rolleyes:

 

Stasjonsvogna mi var bedre langs vegen og stivere med kappa 2 runder enn det Cossien var med godkjente Eibach fjærer. Der måtte jeg legge imellom gummiklosser bak.

 

Uansett om man kapper eller setter på senkesett er det vel det samme som skjer med styringa?

 

OG: De fleste biler har så bra fjærer at når de blir kappa blir det stivere og holder seg lengre enn billige jallasenkesett...

 

Har 2 Golfer, den ene senka den andre ikke (jamex 60mm), den som er senka kan jeg ha 40-50 km/t mer i en skarp sving før den begynner å si ifra... samme dim på felger og dekk og nærmest identiske biler.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe tøft med en fjellhøy bil heller... :rolleyes:

 

Stasjonsvogna mi var bedre langs vegen og stivere med kappa 2 runder enn det Cossien var med godkjente Eibach fjærer. Der måtte jeg legge imellom gummiklosser bak.

 

Uansett om man kapper eller setter på senkesett er det vel det samme som skjer med styringa?

 

OG: De fleste biler har så bra fjærer at når de blir kappa blir det stivere og holder seg lengre enn billige jallasenkesett...

 

Har 2 Golfer, den ene senka den andre ikke (jamex 60mm), den som er senka kan jeg ha 40-50 km/t mer i en skarp sving før den begynner å si ifra... samme dim på felger og dekk og nærmest identiske biler.

 

 

rart ikke alle biler er levert med fjærer ferdig kappa :blink: greit du har dette synet selv men bør la være å reklamere for kappa fjærer

som i værste fall kan føre til ulykke og førerkortbeslag :ph34r:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Har vel noe med at de fleste vanlige biler prioriterer komfort og fremkommelighet fremfor sportslighet... Hvorfor er en Cossie lavere enn en standard Sierra f.eks?

 

Det verste med kappa fjærer er egentlig forspennet. At fjæra ramler ut av skåla og kan skjære seg inn i dekka osv. men hvis man kapper så det fortsatt er forspenn er det ikke noe problem. Fjæra forandrer seg ikkenoe av å bli kappa, blir bare kortere. Så hvis man stripser fast eller lager til noe med slangeklemmer etc i begge ender er det ikke noe problem....

Link to comment
Share on other sites

Om man så kapper av 40mm senkefjører en runde, og monterer dette sammen med gule koni (evt. andre sportsdempere), hva er farlig? Fjøra står jo godt i forspenn! Vil den knekke lettere når den er kappet eller hva? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest kvegardh

Anbefaler ikke klepte fjærer... er helt ****** å kjøre emd... har ikke gjort dette på sierra.. men på mercedes leke bil meg og en kamerat har... si en dumpel ien sving, vis du har tatt for mye av fjæra, vil du hoppe ut av veien!!!

 

kan legge emd bilde av merca( ja vet det ikke er ford... men vil ikke ødelegge en ford :D)

 

mercedesen med halve fjæra kappa bort.. altså 6 runder.. nærmere sagt ingen demping!

Edited by kvegardh
Link to comment
Share on other sites

Har vel noe med at de fleste vanlige biler prioriterer komfort og fremkommelighet fremfor sportslighet... Hvorfor er en Cossie lavere enn en standard Sierra f.eks?

 

Den er lavere fordi en lavere bil ligger bedre på veien. Men Cosworth har vel andre støtdempere å hardhet på fjærstålet.

 

Det verste med kappa fjærer er egentlig forspennet. At fjæra ramler ut av skåla og kan skjære seg inn i dekka osv. men hvis man kapper så det fortsatt er forspenn er det ikke noe problem. Fjæra forandrer seg ikkenoe av å bli kappa, blir bare kortere. Så hvis man stripser fast eller lager til noe med slangeklemmer etc i begge ender er det ikke noe problem....

 

Du mente ikke detta med strips å slangeklemmer? Da er du dom...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...