Sierra IS-RS Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 (edited) Kan noen lage en tråd på "hvordan time kent cam" (tenker da på kvasskam og juterbart kamdrev) GJERNE med biilder, og så godt forklart som overhode mulig, og oversikt av hva man trenger av verktøy Sikker på at det er flere enn meg her inne som trenger å lære det Det har kommet til det at jeg må time kammen min selv (kent FR33) , helt gal etter å få bilen på veien og d er enest justeringen jeg har igjen d.Dessverre så er det få som driver å timer kammer her i området, man må til spesialister og det tar tid og koster flesk, samt man lærer det ikke selv, så da har du det gående neste gang au! Edited April 28, 2007 by Sierra IS-RS Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By: 2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift... Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT Bmw 523 98 Mod Yamaha RX1 Mountain 06
Guest SieRRa Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 (edited) Kan noen lage en tråd på "hvordan time kent cam" (tenker da på kvasskam og juterbart kamdrev) GJERNE med biilder, og så godt forklart som overhode mulig, og oversikt av hva man trenger av verktøy Sikker på at det er flere enn meg her inne som trenger å lære det Det har kommet til det at jeg må time kammen min selv (kent FR33) , helt gal etter å få bilen på veien og dessverre så er det få som driver å timer kammer her i området, man må til spesialister og det tar tid og koster flesk, samt man lærer det ikke selv, så da har du det gående neste gang au! Kjøp deg boka how to power tune ford sohc, fra autonor-autodata. Der står absolutt alt innen trimming og justering av kammer osv Kjøpte du nytt kammsett,så følgte det med en gradskive.Mener å uske at fr33 kammen har 108G på fult løft. Ta av toppdekselet, vri motoren til 108 g etter skiven, og juster kammen slik at den står i fult løft.dersom du har justerbart kamdrev da, har du ikke det ,kan du prøve et hakk frem eller tilbake på org kamdrevet. Funket på min før jeg kjøpte justerbart et, øket turtallet mye,men mistet litt moment. Dra motoren rundt før du starter opp etter slik justering uansett da !!!!! Mye bedre får du det vell ikke til uten måleinnstrumenter. Edited April 27, 2007 by SieRRa
Sierra IS-RS Posted April 27, 2007 Author Posted April 27, 2007 (edited) men greia er jo at jeg skal gjøre det med måleinstumenter da (mikrometer), få det slik som det skal være, så håpte det kunne forklares her, vrimler jo av folk her inne som har skråpeiling så det skulle jo ikke være noe problem og lage en "how to" på det feltet ? Edited April 27, 2007 by Sierra IS-RS Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By: 2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift... Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT Bmw 523 98 Mod Yamaha RX1 Mountain 06
LordSnick Posted April 28, 2007 Posted April 28, 2007 Tatt i fra Tech Support og så under Camshaft Fitting & Timing hos burtonpower.com står på engelsk ja..men der står det du trenger å vite. Jeg klarte detutifra den beskrivelsen på min motor så. Rotate the crankshaft clockwise to 90 degrees after TDC. This will make sure all the pistons are half way down the bore. Now position the dial gauge so that it can read the lift of the inlet valve of number 1 cylinder from the top of the valve retainer. Rotate the cam until the gauge shows that the valve is at full lift. As with the crankshaft, there will be a dwell period where the valve is at full lift. True full lift is at the centre of this dwell period. Roughly position the cam at true lift position. Now rotate the crankshaft clockwise to the full valve lift position (as specified on the camshaft data sheet - this figure is typically from 100 to 120 degrees after TDC), fit the timing belt or chain and set up the tensioner. Now rotate the crank clockwise until the inlet valve of number one cylinder is just off full lift position (such as 0.005” or 0.15mm). Record the figure on the timing disc from the pointer. Then continue to rotate the crank clockwise until the valve has fully opened and then closed by the same distance as previously used (0.005” or 0.15mm). Read the figure on the timing disc again. The position of full lift is the middle of these two figures. The full lift position can be calculated by adding the two figures together and dividing by two. Adjustments can then be made to the camshaft timing, using an adjustable cam pulley or offset dowels, if this figure does not agree with the one on the data sheet. Check the timing again after adjustments using the same procedure. Having timed the camshaft, check that there is no piston to valve contact. Minimum clearance is 0.060” (1.5mm). This can only be checked by dummy building the engine with a piece of Plasticine placed on the crown of the piston. As the engine is turned, the valves will indent the Plasticine. The clearance is then measured as the thickness of the Plasticine between the piston crown to the bottom of the valve indent. Before starting the engine, turn the engine over by hand to ensure that it turns freely. Prime the oil system and check that everything is set to ensure that the engine starts straight away. The engine must not be turned over for any length of time on the starter. Once started, do not allow the engine to idle for the first 20 minutes and keep the revs to a minimum of 2500 rpm. This will ensure adequate lubrication of the cam and followers and reduce the contact force between the cam and follower. If any adjustments need to be made within the first 20 minutes, then shut the engine down. Do not allow the engine to idle. Please note that new hydraulic lifters may in some cases operate with excessive noise for a few minutes before they are fully charged with oil. 91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
Sierra IS-RS Posted April 28, 2007 Author Posted April 28, 2007 (edited) Flott, men ingen som har på norsk, feks sin egen erfaring ? Vanskelig nok å forstå på norsk første gangen hehe Edited April 28, 2007 by Sierra IS-RS Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By: 2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift... Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT Bmw 523 98 Mod Yamaha RX1 Mountain 06
LordSnick Posted April 28, 2007 Posted April 28, 2007 Er ikke no stor erfaring å dele. Jeg fulgte det som står der og det gikk som smurt, ingen problemer. Eneste er at dette er lettest å gjøre når motoren ikke står i bilen. Men regner med at den ikke gjør det uansett?? 91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
Sierra IS-RS Posted April 28, 2007 Author Posted April 28, 2007 Klart motoren står i bilen, står som sagt klar med alt, trenger kun justeringen på kammen får prøve å følge d greia som står på engelsk da Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By: 2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift... Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT Bmw 523 98 Mod Yamaha RX1 Mountain 06
LordSnick Posted April 28, 2007 Posted April 28, 2007 Roter veiva 90 grader etter øvre død punkt altså mot høyre når du står foran bilen. Da er du sikker på at alle stempla står i midten av hver sin sylinder, slik at du kan rotere kammen fritt uten fare for at ventila slår i stempla. Sett fast mikrometret slik at den leser av løftet på innsugsventilen(den første ventilen på høyresiden når du står foran motoren) på sylinder nr 1. Sett mikrometret rett over toppen på ventilen i det "hakket" til vippearmen. Roter kammen til mikrometret sier at ventilen er helt åpen, dette forutsetter at kammen ikke har starta og dytte på vippearmen før du starter. Som sagt så vil det være en liten peroide på kammen hvor den har fullt løft, type 3-4mm, midten her er fullt løft, sett kammen røflig i midten av denne "perioden"(det er derfor man har justerbart drev etterpå så du kan få den nøyaktig). Nå skal du rotere veiva til det løftet kammen står oppført med..noen nevte 108 grader lenger oppe er, husk at du alt har vridd den 90 grader så du skal da 18 grader til mot høyre. Her kommer den gradskiva inn i bildet. Bruk den tappen i blokka som du bruker ellers til å finne øver død punktet og sikt deg inn på 108 grader etter øvre død punkt. Sett så på kambeltet og stram opp, husk at tenninga må stå til å tenne på nr1 da, før du strammer opp alt. Nå roter veiva fortsatt mot høyre til innsugsventilen du målte på er akkurat av fullt løft, altså når du ser at mikrometret "synker" igjen da ca 0,15mm som det står. Se så hvor mange grader veiva står i og skriv opp dette tallet. Fortsett å rotere veiva til ventilen har lukket seg helt og åpnet seg helt igjen pluss da 0,15mm. Se på veiva og skriv ned hvor mange grader den sier nå. Legg disse tallene sammen og del på 2. Du skal da få ca 108 om du har gjort det riktig. Hvis du ikke har 108 så kan du da bruke kamdrevet og justere deg da mer til høyre eller venstre alt ettersom hva du fikk av tall. Kamdrevet har streker som går Advace eller Retard, hver strek er 1 grad. Har du for lavt tall mer til høyre(Advance) har du for høyt mer til venstre(Retard). Se etter på samme måte etter du eventuelt har justert. Se/hør også etter at ikke ventilene tar i stempelet. Før du starter motoren se etter at du kan rotere veiva/kammen fritt rundt, enklest uten plugger i så du slipper at den bygger opp komp. Husk å klin på masse av den røde olje gugga som følger med om du kjøpte komplett kamkitt da. Dra den på startern en liten stund så du er sikker på at du har fått opp olje trykk. Fyr den opp og la den stå i 20min på 2500-3000rpm. Hører du noen ulyder skru av med en gang ikke la den gå på tomgang. Har noe med at du skal slite til kammen eller noe..ja...ta forbehold om skriveleifer ...ellers så håper jeg at det blei bedre å lese... 91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
brede Posted April 28, 2007 Posted April 28, 2007 et lurt triks er å ta av reimskiva merk opp antall grader du skal ha ,bruk en gjennomsiktig gradskive.sag et spor på riktig plass så er det enklere å få til
LordSnick Posted April 28, 2007 Posted April 28, 2007 det er ikke så dumt nei.. 91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
Sierra IS-RS Posted April 29, 2007 Author Posted April 29, 2007 (edited) Tusen hjertelig Edited May 4, 2007 by Sierra IS-RS Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By: 2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift... Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT Bmw 523 98 Mod Yamaha RX1 Mountain 06
Recommended Posts