kimsa Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Etter at Luftmengdemåler ble byttet sitter jeg kunn att med tomgangsproblemer på bilen. Fenomentet opptrer som oftest etter at motoren har blitt litt varm og blir stoppet. Den har problemer med å stå på tomgang i starten hvis den ikke får gass hjelp. Også når en trår inn klutsjen har den problemer noen ganger. Normalt sett går turtallet først ned til 1100 omdreininger før det så etter en liten stund faller til 8/900, min går fint ned til 1100 men etter det hender det den begynner å hoppe på 500 og opp til 1000 før den til tider også kan stoppe! Er det noen tomgangsregulatore eller noe på denna bilen som skal byttes? Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 jeg tok og demonterte rundt "forgasseren" - der spjelet er . vasket rein med forgasser rens . fant da ett hull som sikkert slipper luft forbi spjelet ved tomgang . Renset det med en messing bøste ( til hånd våpen) og resatte ECU - etter det går den mye penere ... OBS husk og få det tett med O ringen suger det falsk luft får du problemer ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted April 19, 2007 Author Share Posted April 19, 2007 Hmm, spennende svar! er veldig lite morot kyndig så er ikke helt sikker på hvor i motoren dette er Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
96mondeo4x4 Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 er det ikke slik at Spjeldhuse absolutt ikke skal vaskes? Mener å ha lest i haynes boka, at det er noe belegg i spjeldhuset? Dog har jeg intrykk at at du kan sakene dine bige, så heller deg, en haynes 1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro, 2000 Audi A4 TQ Avant 2000 Audi A3 1.8T 2004 Audi A3 Latskap (samboerens) 2008 Renault Traffic arbeisbil Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted April 20, 2007 Share Posted April 20, 2007 er det ikke slik at Spjeldhuse absolutt ikke skal vaskes? Mener å ha lest i haynes boka, at det er noe belegg i spjeldhuset? Dog har jeg intrykk at at du kan sakene dine bige, så heller deg, en haynes Nå er jeg ikke noen spesialist , men jeg har den stygge u vanen att jeg iriterer meg , og da bare må jeg ...... Og når jeg så ned i "spjel huset" og det var ett sort belegg måtte jeg vaske det reint ..... . for meg så det ut som spjelet ikke var helt lukket Og jeg gjør det først på min bil - så jeg har prøvd det ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest imcute Posted April 30, 2007 Share Posted April 30, 2007 Nå er jeg ikke noen spesialist , men jeg har den stygge u vanen att jeg iriterer meg , og da bare må jeg ...... Og når jeg så ned i "spjel huset" og det var ett sort belegg måtte jeg vaske det reint ..... . for meg så det ut som spjelet ikke var helt lukket Og jeg gjør det først på min bil - så jeg har prøvd det ..... til informasjon så står det på selve spjeldhuset at den IKKE skal vaskes, på et klistremerke hvorfor ford har skrevet det, veit jeg ikke. men hvis den ble bedre av det, så ser jeg ingen grunn til og ikke gjøre det... eller i det minste ikke bruke noe vaskemiddel, med heller pirke ut møkka... Jeg har faktisk samme problemet som trådstarter, med det skjer KUN når den kaldstartes. hvis jeg ikke rører gassen så går den opp og ned på turtallet, og noen ganger så stopper den. hvis jeg bare kakker på gassen, så er alt bra igjen rart... Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted April 30, 2007 Share Posted April 30, 2007 (edited) Bare et tips: ta av spjelhuset, det er ikke småtterier med koks/sot det bygger seg opp, sånn at du ikke får dette inn i motorn ved oppstart igjen. Ikke skrap med skrujern eller no der spjelet lukker/tetter. Husk også å renske bypasskanalen slik Bige skrev!. Det er TPSén som ikke tåler vann! derav klistremerket. Edited May 1, 2007 by xr4ti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest imcute Posted May 1, 2007 Share Posted May 1, 2007 Bare et tips: ta av spjelhuset, det er ikke småtterier med koks/sot det bygger seg opp, sånn at du ikke får dette inn i motorn ved oppstart igjen. Ikke skrap med skrujern eller no der spjelet lukker/tetter. Husk også å renske bypasskanalen slik Bige skrev!. Det er TPSén som ikke tåler vann! derav klistremerket. tps= throttle position sensor? vasker dere med bremserens, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 Bare for å spørre, har du vakuumlekkasje i motoren? Bytta T-stykket som går inn ved fordelerlokket i dag, begynte å suse noe kraftig i går og fant fort ut at det t-stykket måtte byttes, da den sleit veldig med å holde seg stabilt på tomgang. Byttet min i dag, og nå går bilen veldig bra, fusker ikke i det hele tatt nesten og holder seg stabilt på tomgang - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted May 10, 2007 Author Share Posted May 10, 2007 Feilen er funnet. Ble ny luftmassemåler og nå går bilen som en drøm! Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now