tmars Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 (edited) Saken er at jeg har et 40mm lesjøfors senkesett montert på sierran(godkjent i vognkort) ...men dette senker ikke nok, så jeg tenkte å "justere" med vinkelkuttern Får tak i kortere dempere selvfølgelig..Vet det er litt jallemekk og kutte, men.. Hvor mye problemer kan dette skape hvis jeg blir stoppa i kontroll og dem ser at det er kappa feks en runde? Snakker vi inndragelse av førerkort eller bare visning hos bt? Er 2 år til neste EU-godkjenning BTW. Evt. noen som vet om noen greie fjører som senker mye? Edited April 18, 2007 by tmars
D.Toft Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 tror ikke dem merker noe, når du tar så lite. om du blir stoåået, er det rett til BT... kan jo kjøpe cosworth fjører da, 30mm til cosworth, da er bilen senket ca 55mm
tmars Posted April 18, 2007 Author Posted April 18, 2007 tror ikke dem merker noe, når du tar så lite. om du blir stoåået, er det rett til BT... kan jo kjøpe cosworth fjører da, 30mm til cosworth, da er bilen senket ca 55mm Hadde tenkt å kappe så hjulbuen ligger fint langs dekket med litt klaring da selvfølgelig .. Men har hørt kapping kan føre til avskilting, bot og inndraging av førerkort osv.. Noen som har blitt stoppa med kappafjører?
tommy w Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 tmars: etter hva jeg har hørt så finnes det ett firma i bergen som spesiallager fjærer til deg slik du vil ha dem. da kan du få bilen lav og stiv (disse senkefjærene en får er blaute som en gammel fisk). Forøvrig så er det vel heller ikke laget kortere dempere til sierra som jeg vet om da Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
D.Toft Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 *kremt* gule koni er 4cm kortere i stempelet enn org dempere
Homemade Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Kan jo høre med disse. http://www.fjerfabrikk.no/ De lager "alt" De sa til meg at du får med godkjenningspapirer til biltilsynet.
tmars Posted April 18, 2007 Author Posted April 18, 2007 tmars: etter hva jeg har hørt så finnes det ett firma i bergen som spesiallager fjærer til deg slik du vil ha dem. da kan du få bilen lav og stiv (disse senkefjærene en får er blaute som en gammel fisk). Forøvrig så er det vel heller ikke laget kortere dempere til sierra som jeg vet om da Det må vel som combatkit sier finnes kortere dempere..Altså jeg har på et 40mm senkesett, og det er absolutt maks som man kan senke sånn at fjørene fortsatt står i forspenn når bilen er heist opp (med originale dempere)...40 mm på en original sierra er imidlertid altfor lite, ergo skal jeg senke mer må jeg ha dempere som er tilpasset, det, slik at fjørene fortsatt står i forspenn... har sett på noe gule koni fra en 2wd cosworth, og disse er vel en del kortere enn mine originale sierra dempere?? COMBATKIT: mener du gule koni til vanlig sierra eller sierra cosworth? er det noen forskjell på dem?
Tommen Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Husk at fjærskåla på cosworth orginal demperene er droppa litt i forhold til vanlig sierra da Eg satte på eibach cosworth senkesett å orginal cosworth dempere på 3dørs 2.0L min å de blei låååg The Golden era.. 1986-1987-1988
Vebba Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 Sånn skjer hvis du blir tatt med kappede fjører Du blir avskiltet og må på full teknisk før du får igjen skilta. 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK...
Guest Ford_V6 Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 Sånn skjer hvis du blir tatt med kappede fjører Du blir avskiltet og må på full teknisk før du får igjen skilta. Ikke nødvendigvis. Jeg hadde en Sierra st.vogn for en del år siden. Monterte Jamex senkesett på den, men syns ikke den ble lav nok så jeg kappa fjærene 3 runder både foran og bak...i den enden som vindingene står tettest så klart. Da ble den akkurat passe lav, men original-demperene funka heller dårlig. De bunna så det sang foran. Så kjøpte jeg kortere Spax dempere til doningen, 40mm foran og 20mm bak. Den kombinasjonen ble veldig bra. Bilen ble faktisk godkjent på biltilsynet med dette oppsettet.
D.Toft Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 Det må vel som combatkit sier finnes kortere dempere..Altså jeg har på et 40mm senkesett, og det er absolutt maks som man kan senke sånn at fjørene fortsatt står i forspenn når bilen er heist opp (med originale dempere)...40 mm på en original sierra er imidlertid altfor lite, ergo skal jeg senke mer må jeg ha dempere som er tilpasset, det, slik at fjørene fortsatt står i forspenn... har sett på noe gule koni fra en 2wd cosworth, og disse er vel en del kortere enn mine originale sierra dempere?? COMBATKIT: mener du gule koni til vanlig sierra eller sierra cosworth? er det noen forskjell på dem? er forskjell på dem ja, da cosworth sine er litt anderledes bygget opp, litt tykkere.. men som sakt det finnes korte dempere til std sierra, og med tanke på at man kan ha 40mm senk på en bil uten å bytte til kortere dempere, så kan man ha 80mm på biler med gule koni, da dem har 4cm kortere stempler
tmars Posted April 19, 2007 Author Posted April 19, 2007 Takker for svar her...Men gule koni til cosworth, vil dette passe på stanard sierra? Spurte på totenautofrumet, der fikk jeg til svar at dette passa rett over... Men ser det er delte meninger her
96mondeo4x4 Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 ber om forlatelse for å stjele tråden... MEN det hadde sett dumt ut med 2 tråder anng. fjærer og BT etter hverandre. Jeg har en Mondeo som er orginalt senket... (vet ikke hvor mye) Dersom jeg treffer rett jaevel, som ser at bilen er senket, ber han meg om papirer på senking av bil..... Står jo ikke i vognkort dette? Trur dette gjelder en del forder. (Escort SI sport, Mondeo SI, Mondeo 4x4) Kan jeg få problemer med en paragraf-rytter med dette? Kan jeg evt få papiere/dokumentasjon fra ford, om at bilen er senket? 1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro, 2000 Audi A4 TQ Avant 2000 Audi A3 1.8T 2004 Audi A3 Latskap (samboerens) 2008 Renault Traffic arbeisbil
tmars Posted April 19, 2007 Author Posted April 19, 2007 (edited) ber om forlatelse for å stjele tråden... MEN det hadde sett dumt ut med 2 tråder anng. fjærer og BT etter hverandre. Jeg har en Mondeo som er orginalt senket... (vet ikke hvor mye) Dersom jeg treffer rett jaevel, som ser at bilen er senket, ber han meg om papirer på senking av bil..... Står jo ikke i vognkort dette? Trur dette gjelder en del forder. (Escort SI sport, Mondeo SI, Mondeo 4x4) Kan jeg få problemer med en paragraf-rytter med dette? Kan jeg evt få papiere/dokumentasjon fra ford, om at bilen er senket? Om bilen kom slik fra fabrikk trenger du ikke dokumentasjon på det...Bilen er vel typegodkjent for norske veger Edited April 19, 2007 by tmars
96mondeo4x4 Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 står jo ikke noe sted at bilen er senka.... Og ser noen under en teknisk kontroll eller.no anna, at bilen er senka, kan det jo kanskje bli morro? ser for meg: "Å, jasså, denna bilen er jo senka" hva skal jeg evt si da? jo det er den, men den vart levert slik?? Kan jo alle med senka sierraer si at den ble levert slik da?? 1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro, 2000 Audi A4 TQ Avant 2000 Audi A3 1.8T 2004 Audi A3 Latskap (samboerens) 2008 Renault Traffic arbeisbil
D.Toft Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 ta en tur innom ford, be dem sjekke opp rammenr, der skal det stå om bilen er org senket ...
tmars Posted April 19, 2007 Author Posted April 19, 2007 Men er det forresten noen som kan bekrefte at det er mulig å montere gule koni fra cosworth på vanlig sierra (91 modell dohc) uten problemer? Hvis det er som dere sier at fjærskåla er lavere, kan det jo umulig passe da dekket såvidt går klar av fjørbeinet slik det er nå (org. dempere) Eller tenker jeg feil nå?
Egil Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 Et alternativ for og komme enda lavere Om ønsket er og komme nærmere asfalten med bilen , kan også mindre hjul monteres . det orginale er antagelig 186/65R14" med dia. på596 rulleomkr 1818 minste -5%1726 , =185/50R14 /1736 eller P235/50R13 dia566 /1726
lyrix Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Men er det forresten noen som kan bekrefte at det er mulig å montere gule koni fra cosworth på vanlig sierra (91 modell dohc) uten problemer? Hvis det er som dere sier at fjærskåla er lavere, kan det jo umulig passe da dekket såvidt går klar av fjørbeinet slik det er nå (org. dempere) Eller tenker jeg feil nå? hvis du skal ha cosworth dempere må du kutte litt i fjærskåla, det måtte jeg gjøre med 8x17" felger.. 40mm senk + cosworth dempere er passe lavt.. 08 mondeo titanium X 91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/76 volvo 242 turbo prosjekt94 pajero GLS 33" dekk <---selges
tmars Posted April 20, 2007 Author Posted April 20, 2007 hvis du skal ha cosworth dempere må du kutte litt i fjærskåla, det måtte jeg gjøre med 8x17" felger.. 40mm senk + cosworth dempere er passe lavt.. Å begynne å kappe er uaktuelt Har 17*7 et38 med 205/40R17, satser på at det går;)
Granada 2.8 Ghia Posted April 21, 2007 Posted April 21, 2007 Tok eksosen i går jeg, subba i gata på notodden, hehe.... `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
tmars Posted April 26, 2007 Author Posted April 26, 2007 Men om uhellet skulle være ute, og det blir oppdaget at man har kjørt med kappa fjører, kan man risikere å få skylda uansett liksom? + at forsikringsselskapet nekter å betale ut?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now