Jump to content

Motor fusk og stopp på tomgang


kimsa

Recommended Posts

Har hatt ei feil siden ejg kjøpte bilen min for snart 3 år siden, og ingen finner ut hva som er galt. Noen ganger kalarer den ikke å stabilisere seg på turtall, og kan stoppe på tomgang. Bilen bremser også mere med motoren enn den skal, og får lavere turtall, før den plutselig bykser av gårde att og går som den skal. Dette virker som skjer ved væromslag, så har ventet på at noe skulle skje att snart.

 

I dag derrimot 11.april 2007 kom problemet att, etter et halvt års opphold. Bare at nå var det verre enn noen gang..

 

Jeg fikk ikke bilen til å stå på tomgang, bare stoppet med en gang, og den bremset for mye på motoren. Når jeg endelig fikk bilen ut på en vei så ga jeg nesten flat pedal på 2 gear, da hoppet turteller nåla først på 7000 omdreininger, før den falt til 3 og gikk gjevnt oppover fra der. Derretter små lugget bilen en liten stund før den ble helt frisk att. Kjørte da 10 min, med frisk bil, den gikk som ei kule, før jeg stoppet på butikken. Var inne 5 min og kom ut att, bilen startet som en gud, og gikk på normalt turtall. Begynte å kjøre, men så begynte den etter 1 min å bremse for mye att, før den stoppet, nå stoppet den 7 ganger på 500meter inne i bolig feltet jeg bor i. Lot bilen trille på 1 gear ned en bratt bakke. Først lå den på 1800omdreininger og du kjente den bremset for mye att, før den bykset til og kom på 3500 som er normalt for denne bakken. Nå gikk bilen fint att, og sto 10 min på tomgang før jeg rygget i garagen, der sto jeg noen min og tomgangskjørte, før jeg prøvde å tappe så vidt på gassen. Da skjedde det noe rart att. Bilen begynte å hoppe mellom 0 og 500 omdreininger i nesten 1 min før den kom opp i 1500 gikk sakte ned til 1000 ( normalt turtall ) og så stoppet.

 

Hva er galt med denna bilen?

18 feilsøk har ikke gitt ressultat!

 

Plugger og pluggledninger samt luft filter er byttet sommeren 2006. Bensin filter er ikke byttet mens jeg har hatt bilen, tipper dette kan være rundt 3,5 år. Har en misstanke om at katalysatoren kan være litt tett.

Det er de forutsettningene jeg kan sette for svaret deres

 

Håper noen kan hjelpe meg, blir gal snart!

Link to comment
Share on other sites

I dag var det hele like ille, men som jeg forventet, bilen var helt frisk og i orden i dag tidlig, ingen problemer, parkerte på jobb kl 09.00 og tok att bilen i sol steiken kl 19.00 da var det hele i gang igjenn.

 

Nytter ikke å kjøre med det her, tørr knapt sette bilen på værksted for tviler på de finner ut noe denne gangen heller!

 

Coli? Det er der pluggene går inn? Er det en dyr og vanskelig opperasjon.

 

Det virker for meg som at noe er fuktig eller blir tullette pga kondens, siden det skjer kunn ved store temp forrandringer!

 

Hjelp!

Link to comment
Share on other sites

har det røret som går fra Eksosmanifolden, og til etter en "utstaka" katalysator.

Men det er langt og skummelt å kjøre fra Lillehamer og til Sørum, for å sjekke den delen ;)

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Tror bare jeg får sette bilen på ford å se hva de finner utt. Grøss, det kommer til å bli dyrt.

 

Men dette er en periodisk feil, og bilen har gått feilfritt i 9 måneder nå, siden sist jeg hadde samme feilen. Må da være noe en kan finne ut av. Og kan umulig være noen stor greie, siden bilen har gått feilfritt i hele vinter og sommer halvåret de siste 3 årene, men tuller høst og vår.

 

Mot slutten av Mai tipper jeg hele feilen er borte att, også kommer den att i september

Link to comment
Share on other sites

periodiske feil kan absolutt bli DYRE!!! da de aldri viser seg, mens bilen er på verksted ;)

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en tur til en NAF test stasjon se/hør om det kan hjelpe deg.
:rolleyes: :rolleyes: :lol:

 

 

Coilen er i andre enden av pluggkablene ja. Fire skruer og kontaktene så er den av. Men veivakselføler er vel egentelig og aktuelt. Nederst på motorblokka, mot fronten av bilen og mot svinghjulet/girkassa.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

:rolleyes: :rolleyes: :lol:

Coilen er i andre enden av pluggkablene ja. Fire skruer og kontaktene så er den av. Men veivakselføler er vel egentelig og aktuelt. Nederst på motorblokka, mot fronten av bilen og mot svinghjulet/girkassa.

Ok..

 

Jeg har ikke veldig stor greie på motor så blir masse dumme spørsmål :blush:

Men etter jeg kjøpte mondeo har jeg fått lære å skru en del, ryk jo sund noe hver dag på dessa dritt bilan

 

Time på ford er forresten bestillt til torsdag, og bilen er tauet hjem i garagen i dag, var over og ut før i dag!

Link to comment
Share on other sites

Ny oppdattering.

 

Har sjekket en del opplagte ting i motoren i dag, og fant til slutt ut hva jeg tror er problemet.

 

Når jeg kobler fra luftmengdemåleren så går bilen helt fint. Bilen var håpløs å kjøre opp til værkstedet jeg har stått på, men nå har den gått perfekt i 6 timer. NÅr jeg setter på kontakten igjen begynner den å tulle.

 

Må våre luftmengde måleren ( MAF ) som er gåen!

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke luftmengdemåleren som var gåeen. Den er akkurat byttet. Dato 16/04 - 2007 Så fort bilen blir koblet fra kontakten inn på denne måleren går den akkurat som den skal att..

 

Hva pokker er galt!

 

Blir gal av denne bilen

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Har vært på ford noen ganger også ja.

 

Sist ble det byttet mengde måler, t stykke og noen lambeda sonder.

 

Men må legge til at innlegget i sta var forhastet. Lugginga og alt sånn er blitt borte etter at jeg monterte ny måler. Eller, det har i hvertfall ikke vært noe de 5 timene jeg har hatt ny. Men har fortsatt ett lite problem.. Akkurat når jeg startet bilen hopper den , og klarer ikke stabilisere seg på turtall, men om jeg hjelper den med litt gass i en 15 sek går den helt fint til den blir stoppet att. Da må jeg gjøre det samme igjenn.. Men ellers er alle de andre syptomene borte i kveld.

 

Ble litt skuffet over at den ble litt tregere i aksen etter jeg byttet.

 

Det er en brukt måler, men trenger de kjøres inn eller noe sånn? Har kjørt bilen 20 mil i nød program før jeg satte på den nye føleren

Link to comment
Share on other sites

Ta av batteriet en stund...15 min eller.no

Da resetter du "styringa"

 

Er en sikring du kan nappe ut, men husker ikke nummer.

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...