Jump to content

Godkjenne Taunusen som Ist


Lars Magne

Recommended Posts

No har det jo seg sånn at eg skal prøve og få taunusen min godkjent som ist og rundt 140hk på hjula. Bilen er orginalt ein 1600.

 

var på biltilsynet og dei sa at eg måtte gå til Ford Norge og få dokumentasjon på kva eg måtte forsterke, så på ford verkstad for og sjå det er gjort skikkeligt og så måtte eg på biltilsynet...

 

Sendte då ein mail til Ford Norge, og her er svaret:

 

ei og takk for din henvendelse til oss.

 

Beklager sen tilbakemelding. Dette skyldes ferieavvikling på vår avdeling.

 

Ford Motor Norge AS kan ikke stå som rådgiver i ombyggingssaker. Vi forholder oss

kun til bilene slik de kommer til landet, nemlig originalen.

 

Siden vi ikke kan hjelpe deg med godkjenningspapirer, er det viktig at du kontakter

Biltilsynet før du starter ombyggingen for å høre hva de godkjenner.

 

Med vennlig hilsen

Ford Motor Norge AS

Vigdis Conradi Pedersen

Kunderådgiver

Tlf. 66 99 72 27

Fax. 66 99 72 88

 

 

 

Kva skal eg gjøre :( :ph34r: ?

<1978 Ford Taunus 2,0 Base

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville fått tak i spesifikasjonene på Taunus med 2.3 maskin. Det er nok de største bremsene, og sterkeste understellet du finner.

Ford kan nok hjelpe deg litt der hvis de gidder. Det er nok ikke de største forskjellene.

Ellers så plikter Biltilsynet å hjelpe deg med dokumentering av ombyggingsprosjekter.

Send en saklig søknad der du beskriver bilen slik den er i dag, dimensjoner på bremser etc, og beskriv hvordan den skal bli.

Ta med at du vil levere bremsepapirer fra NAF.

 

Kommer langt med en hyggelig og saklig tone.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Bremser bak fra Taunus 2,0/2,3, så kan du godkjenne som IS uten T.

2,3 Taunus hadde som mest 114 HK. bremsene foran er like på alle, og 9" bremser bak finner du både på 2,0 og 2,3. IS motoren har jo 115 HK

Så langt kan du vel få dokumentasjon fra en snill Ford forhandler, men over det har Ford aldri levert og da kan de selvfølgelig ikke stå ansvarlig for noe mer.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Snakk med RS Euroford Performance (99521298), og bestill skiver fra capri 2.8i, 245mm doble ventilerte, og ombyggingssett til kaliperne.

Mener å huske de skivene skulle være godkjent til ihverftall 150hk, oxo får du 9" tromler. Det burde holde på bremsesiden.

Polyforinger er oxo et must.

 

RS Euroford har noe med de beste prisene som jeg har vært borti, når jeg bestilte skivene betalte jeg 500kr/stk :)

Foringer hadde de oxo :)

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Guest Mr_Ford

hadde jeg vært deg hadde jeg tatt alt av understell fra en 2.3 hvis det var no forskjell og heller bytta ut bremsene med cosworth bremser.. bedre med litt for mye enn litt for lite

Link to comment
Share on other sites

Mon tro om ikke Funky Hunk er inne på noe.

Men jeg tror Calipperne fra Granada 2.8i Passer. Tror de har litt større bremsebelegg enn capri sine.

Sammen med ventilerte Capri 2.8i skiver må det kunne stoppe det meste du hiver nedi.

2.8i bremsene blir godkjent med 150 originalt, og over 200 i Granada iallefall. Mulig du bør bytte hovedsylinderen til en fra f.eks Scorpio eller Sierra.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Snakk med RS Euroford Performance (99521298), og bestill skiver fra capri 2.8i, 245mm doble ventilerte, og ombyggingssett til kaliperne.

Mener å huske de skivene skulle være godkjent til ihverftall 150hk, oxo får du 9" tromler. Det burde holde på bremsesiden.

Polyforinger er oxo et must.

 

RS Euroford har noe med de beste prisene som jeg har vært borti, når jeg bestilte skivene betalte jeg 500kr/stk :)

Foringer hadde de oxo :)

 

Okey :D . Takker for info! Skal ta og snakka med dei eg å høre kva dei har og sei

<1978 Ford Taunus 2,0 Base

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...