Jump to content

Kjølevæska forsvinner


Guest Sonic_N

Recommended Posts

Guest Sonic_N

Hei igjen Ford-folk :)

 

Som dere ser av topic, så handler dette om kjølevæske.

Den forsvinner etter en tid. :blink:

 

Den tar som regel mange dager, faktisk flere uker før den blir borte, men borte er den. Men når jeg forsiktig åpner lokket på kjølevæsketanken, så kommer det som regel til bake en liten skvett. Som regel ja. Det hender seg at hvis det har gått LANG tid, da hører jeg bare surkling nedi der, og ingenting kommer tilbake. Det virker som om kjølevæska holder seg i motoren, men noe blir borte på vei dit..eller noe lignende. Kanskje jeg skulle ha sjekket kjølvevæske-tanken? Med tanke på at kjølevæska faktisk kommer seg til motoren, så kan det jo være i området tanken problemet ligger?

 

Jeg har prøvd å følge med under motoren, ved sidenav, til og med lagt ut et hvitt laken under bilen over natta, men ingenting å se. Og det rare er, at når jeg ser at det er tomt i tanken, så er motoren fortsatt like kald/varm. Temp. går ikke opp uansett. Jeg vet temp.måleren virker, for den HAR gått opp da jeg sto LENGE på tomgang, men aldri faretruende høyt.

 

Eneste løsning er kanskje å brukte trykk-test? Men er det noe jeg kan se etter selv før den tid? Evt.. hvor skal jeg se? Har lest om en del slanger og slike ting som skal sjekkes, og jeg går ut ifra at det er en slange, eller lignende som ikke er tett, ettersom væska faktisk holder seg i motoren.

Edited by Sonic_N
Link to comment
Share on other sites

Husker jeg hadde ett lignede problem på escorten jeg hadde. Der var det selve lokket til tanken som ikke var tett, noe som gjorde at vannet dampet bort. Kan jo evnt prøve å bytte lokket. Det skal jo holde på trykket og ikke slippe det ut, men samtidig så høres det litt rart ut siden du sier at det noen ganger kommer tilbake når du åpner lokket(trykket frosvinner).

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Bilen din "bruker" nok mest trolig det vannet som forsvinner. Hvorfor det noen gang kommer "tilbake" når du skrur opp lokket har en naturlig forklaring. Siden vann(og bortimot alt anna) utvider seg når det blir varmt. Og da tar vannet større plass, samme med lufta i ekspansjonstanken, når du skrur opp lokket forsvinner mottrykket som lufta lager og vannet kan da piple opp i ekspansjonstanken i stede for å trykke på slanger og rør. (Er vel derfor det kalles EKSPANSJONStank? vil jeg tru)

Link to comment
Share on other sites

Hei skift termostaten og sjekk for lekasjer når motoren går husk å gi litt gass siden trykket øker med turtallet. Sjekk ogs kork pakingen i tank-lokket som nevnt ovenfor.. ^_^

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

TOPPAKNINGEN DIN HAR GÅDD TIL H*LVETE... Typisk på Dohc..

 

Han sier at vannet kommer tilbake når han åpner korka, vannet forsvinner litt etter litt. Har noen av symptomene dine, åpne korka og gi litt gass, da strømmer det fint igjennom. zanor beskriver dette, og det stemmer etter det jeg har hørt.

For å si det på en annen måte, har stående en Sierra med OHC-motor med nyoverhalt topp og ny toppakning. Den bruker like mye, om ikke mer vann enn min DOHC. Det synker med væske i den og over litt tid. Tror neppe det er noen toppakning som er gåen på din, men ta ut termostaten og test den i varmt vann. Da får du iallefall sjekket om den åpner og lukker seg slik den skal.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder med det som blir sagt lenger opp her, motoren din bruker nok litt vann og det er mest sannsynlig topp pakningen som begynner å bli sliten. Er god grunn til å tro det siden du ikke finner noen lekasje, heller er det ikke pakningen på ekspansjonlokket siden det tydelighvis slipper opp trykket når du åpner og vannet renner tilbake til tanken. Og motoren din blir ikke for varm fordi det enda er nok kjølevæske i systemet til å holde en jevn temperatur. Kjører du lenger uten å etterfylle vil temp. nåla på instrument bordet bevege seg oppover. Siden den ikke bruker så mye er det ingen krise men se på eksosen din og er den hvit på varme dager så har du en lekk topp pakning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Jeg har litt av det samme problemet igrunn. I kaldt vær (typisk vinter med mye minusgrader) så minker kjølevæskenivået. Det synker helt til minimumsstreken og holder seg stabilt der. Har prøvd å etterfylle til toppmerket, men etter en mnd ca så ligger det på minimum. Det snedige er at det aldri synker mer en akkurat så mye at varsellampa i dashen begynner å lyse. Prøvde å kjøre i hele vinter uten å etterfylle og det holdt seg på minimum, når det først hadde sunket dit.

 

På sommeren derimot kan jeg kjøre hvor lenge som helst uten at det minker en millimeter. Det samme skjedde i fjor vinter også, minker til minimum og holder seg der resten av tiden

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...