Peder`n Posted April 4, 2007 Posted April 4, 2007 Fikk mangel på horn på eukontroll....og har jo koblet horn med relè før.... Har kjøpt meg et horn på Torshov, som trekker litt mer strøm enn orginalhornet....derfor må jeg koble "gjennom" et relè... Men er ikke kar om å få det til denne gang....Hornet er i orden, relèet er i orden....men jeg klarer ikke å få koblet det opp så det virker.... Det er et "vanlig" relè med 30,85,86,87-stikker....og hornet har en pluss og minus... brytern i rattet er også i orden, men alikevel...buhu! Er det noen som kan forklare dette?...det med oppkobling altså?!....for jeg har sett meg blind på det nå.... drivi på for lenge...Det er sikkert noe helt riv ruskende galt jeg gjør, som jeg tror er logisk...(typisk meg) Peder
Blown540 Posted April 5, 2007 Posted April 5, 2007 Koble tenningsspenning eller batt + til 30. Gods 85. Koble bryteren i rattet til 86 og koble + ledningen fra hornet til 87, og gods den andre på hornet....... Det bør funke da... ----------------------------------------------------------------------1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor----------------------------------------------------------------------
Egil Posted April 5, 2007 Posted April 5, 2007 Koble tenningsspenning eller batt + til 30. Gods 85. Koble bryteren i rattet til 86 og koble + ledningen fra hornet til 87, og gods den andre på hornet....... Det bør funke da... Koble batt + til 30. Hornet skal fungere uavhengig om tenninge er av
tuszi Posted April 5, 2007 Posted April 5, 2007 mange biler så funker ikke hornet uten tenning da har f.eks en carravelle t2 som russebil som må ha tenning får at dette skal fungere
Egil Posted April 5, 2007 Posted April 5, 2007 mange biler så funker ikke hornet uten tenning da har f.eks en carravelle t2 som russebil som må ha tenning får at dette skal fungere VI får holde oss til topix
Mondeo Power Posted April 5, 2007 Posted April 5, 2007 Er det bare det gamle hornet som har som har tatt kvelden, eller er det mere feil? Hvilke bil er det du har? På mange av fordene sitter det rele orginalt til hornet, så da trenger du ikke legge opp eget.
Granada 2.8 Ghia Posted April 5, 2007 Posted April 5, 2007 Hvis du skal legge opp lettest mulig, så tar du å monterer relèet der tute har sitti egentlig. kobler de to orginale ledningene på 85 og 86, kobler + fra batteriet med sikring(maks 25 cm fra batteriet) inn på 30, pluss til tuta inn på 87 og - til tuta rett til gods. Monterer du kompressorhorn så må du ikke bruke det orginale relèet/ledningsnett, har tatt noen sikringer på det :-) Er det bare ei vanlig tute så skal det gå greit. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Hvitmk1 Posted April 5, 2007 Posted April 5, 2007 Husk at på mange biler er ledningen fra rattet minus ! Rolf
Mondeo Power Posted April 5, 2007 Posted April 5, 2007 Husk at på mange biler er ledningen fra rattet minus ! Rolf Stemmer det, på sierra feks så er det 12v konstant på pinne 30 & 86 (begge får spenning fra samme sikring - F14 10A). Så er det jordingen gjennon rattet som styrer relet (pinne 85), mens hornet får 12v fra 87 på relet. (dette gjelder 87-92mod)
Peder`n Posted April 6, 2007 Author Posted April 6, 2007 Er det bare det gamle hornet som har som har tatt kvelden, eller er det mere feil? Hvilke bil er det du har? På mange av fordene sitter det rele orginalt til hornet, så da trenger du ikke legge opp eget. Det er litt bastard jeg har nå....en 86 Sierra stasjonsvogn,byttet over fra 86 dashbord til 92....og tok også å byttet ut hendlene ved rattet....92 hadde tuten i rattet, mens 86 hadde på venstre hendel... Jeg koblet ledningen fra hendelen til ledningen som kom fra rattet, men det er nok noe her jeg har gjort galt, for på rattet (92) kom det to ledninger, begge brune, og fra hendelen (86) kom det bare èn ledning, rød med gul strek, (som kanskje tilsier at det er minus?!) og må vel være at alle ledningene på hendelen har felles jord? Det er et sånt kompressorhorn jeg har kjøpt, så relè og sikring må jeg ha.... Går opp igjen nå for å se om jeg får det til å stemme...tror jeg røsker vekk alt og begynner fra bunn igjen .... Peder
Peder`n Posted April 6, 2007 Author Posted April 6, 2007 Jepp...sånn ble det.... Aner ikke hva jeg hadde gjort galt.... den siste gangen bare funket det.... Peder
Granada 2.8 Ghia Posted April 8, 2007 Posted April 8, 2007 Slik er koblinga på alle forder fram til sierra med tute i rattet ca. Er og sjelden med forder tuta virker på med tenninga av så vidt jeg veit. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Guest johanness1 Posted May 14, 2007 Posted May 14, 2007 Sikkert en bumping, men hornet på sierran min virka heller ikke(orginale) tok ut strømmen og renska kontakta tok hammern og banket på hornet og kjekket om det var strøm til horn og etter på så sa det BÆRT BÆRT. *hehe*' Det virker
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now