Guest gshock Posted March 31, 2007 Share Posted March 31, 2007 Hei, har et problem med cossin' min for tida, trenger litt info fra folk med praktisk erfaring som kanskje har hatt samme dritten.. Før jeg legger ut om problemet og hva jeg har gjort av feilsøking, tenkte jeg sjekke om noen har hatt problemer med sensorer på motoren og kan si litt om hvordan bilen oppførte seg .. for det er vel kun : - blå - vanntemp - brun- luft temp - grå - tomgang - rød - throttle psition noen følere jeg har glemt ? så hvis noen har f.eks hatt problemer med vanntemp sensoren, hvordan oppførte bilen seg? eller luft temp ? takker for hjelp.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted March 31, 2007 Share Posted March 31, 2007 Er vel flere..? Spjeldhus sensor f.eks.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCos2wd Posted March 31, 2007 Share Posted March 31, 2007 (edited) Du har nå også map sensor,veivføler,phase sensoren i fordeler og tennings modulen. Når Vann temp sensoren ryker så vil enten motoren bli tung startet eller så vil den gå meget fet når den blir varm. Får for mye bensin. Når MAP sensoren ryker så vil motoren være veldig tungstartet og når den starter så vil den gå VELDIG fet. Etter min egen erfaring . Når AIR temp sensoren er defeket så får du egentlig ingen endring på motoren som du vil merke. Den vil da bare gi feil signaler til ECU. Når Phase sensoren i fordeleren er defeket så vil vel bilen oppføre seg veldig rart. Etter det jeg har hørt ???? Turteller blir krakilsk osv? rett meg Når gasspjeld sensoren er defekt så vil jeg tro at ECU får feil signaler hvordan gasspjeldet posisjon er. Da vil den sikkert gi feil luft/bensin blanding. Når TPS sensoren er defekt så vil motoren jage på tomgang. Går opp og ned på turtall. Når Sensoren på veiva blir defekt så vil ikke motoren starte. Da får den ikke de rette signalene som den trenger for å vite når og hvilke sylinder den skal tenne på. Rett meg vis jeg tar feil Sikkert noe jeg har glemt. Tom Andre Edited March 31, 2007 by SierraCos2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gshock Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 (edited) ok, takk for svar.. kan jo forklare problemet egentlig, ka njo være noen som har vært borti det.. monterte nytt batteri (lurer på om dette kan være problemet egentlig, men alle sier nei) kjørte en liten tur - alt virket normalt. parkerte i en oppoverbakke, så skulle en kamerat teste bilen .. Når han skulle dra på så bare lugget det og smalt i potta. jeg fikk humpet bilen hjem, den klarte såvidt å dra uten at den hugger skikkelig til (føles som trykkvakt på rs turbo) klarte ikke kjøre opp en bakke på første gir, bare hakker hardt og dør ut. men virker som at hakkingen blir værre ettersom varmere motoren blir. fikk kjørt den hjem og begynt litt feilsøking. Trudde først det var kondens, fylte mer bensin og masse kondensfjerner. viste seg så at lambdaen var gåen. byttet denne. kjørte så en tur fra kald motor, da fikk jeg faktisk dratt på litt på 1 og 2 gir, men fikk et bittelite kutt på andre og et smell i potta. sikkert vanlig bensinsmell.. men ettersom den ble varmere, ble hakkingen værre. kuttingen på bilen er uavhenging av turtall og ladetrykk.. bilen er helt fin på tomgang, lett å starte og kan ruses opp.. men så fort det blir belasting, så er hakkingen i gang. (det hakker såpass at kameraten min holdt på å skalle i frontruta) de fleste jeg har pratet med sier det kjennes ut som et tenningsproblem. så ble det testet diverse ting : - bytte mapsensor.. - teste annen coil - teste andre plugger - teste en annen hjerne - sjekket div sensorer, hadde ute lufttemp sensor og ohmet. vet ikke verdier som skal være, men hadde hvertfall utslag. - noen tok også å nappet pluggledingen litt opp fra pluggen, for da ble visst gnisten sterkere eller noe sånt. hjalp heller ikke. noen som har noen gode tips ? har sluppet opp for ideer nå snart. For hvis vanntempføler bare gjør at den får litt mye suppe, så tviler jeg litt på om det hjelper å bytte den.. kan jo ta ut og ohme den men... kan batteriet lage sånn tull? Edited April 1, 2007 by gshock Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Vestre Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 bensinfilter??? Ford Capri 3.0 BrattvågSpesialwww.haramgatebil.net Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Du har nå også map sensor,veivføler,phase sensoren i fordeler og tennings modulen. Når Vann temp sensoren ryker så vil enten motoren bli tung startet eller så vil den gå meget fet når den blir varm. Får for mye bensin. Når MAP sensoren ryker så vil motoren være veldig tungstartet og når den starter så vil den gå VELDIG fet. Etter min egen erfaring . Når AIR temp sensoren er defeket så får du egentlig ingen endring på motoren som du vil merke. Den vil da bare gi feil signaler til ECU. Når Phase sensoren i fordeleren er defeket så vil vel bilen oppføre seg veldig rart. Etter det jeg har hørt ???? Turteller blir krakilsk osv? rett meg Når gasspjeld sensoren er defekt så vil jeg tro at ECU får feil signaler hvordan gasspjeldet posisjon er. Da vil den sikkert gi feil luft/bensin blanding. Når TPS sensoren er defekt så vil motoren jage på tomgang. Går opp og ned på turtall. Når Sensoren på veiva blir defekt så vil ikke motoren starte. Da får den ikke de rette signalene som den trenger for å vite når og hvilke sylinder den skal tenne på. Rett meg vis jeg tar feil Sikkert noe jeg har glemt. Tom Andre Hmmm -Hvor sitter gasspjeldsensor i forhold til TPS? Er ikke det samma sak lenger nå da?? 287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc). Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kh turbo Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 (edited) Om dette skjedde etter du byttet batteriet, ville jeg tittet over jordingen jeg. Men fremgangs måten her, (som jeg desverre har gjort alt for mange ganger) er skaff/lån lik bil, og bytt ett og ett komponent til feil er borte... tar tid og er frusterende... men fører frem, og koster minst penger... Edited April 1, 2007 by kh turbo 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Om dette skjedde etter du byttet batteriet, ville jeg tittet over jordingen jeg. Men fremgangs måten her, (som jeg desverre har gjort alt for mange ganger) er skaff/lån lik bil, og bytt ett og ett komponent til feil er borte... tar tid og er frusterende... men fører frem, og koster minst penger... kunne ikke si det bedre selv .... sjekk jordingen til blokka .........jeg la en ny med dobbel kvadrat til blokka og en til carossen .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Hvis du har fylt litt bensin og masse kondensfjerner bør du vel ta det litt pent. Ikke bra med for mye kondensfjerner..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 kunne ikke si det bedre selv .... sjekk jordingen til blokka .........jeg la en ny med dobbel kvadrat til blokka og en til carossen .... lednings systemet rundt batteriet på sierra ligner ikke grisen,ledningen som jorder batteriet og motoren er vel det simpleste som noen gang har blitt leveret på bil så jeg slenger meg på den,sjekk kabbler rundt batteri...kanskje du glemte ledningen som går fra motor til batteri? Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gshock Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 testet litt mer i dag, byttet til og med batteri på trass. bare for å eliminere den feilen også. så tappet vi tanken og fylte ny bensin.. er verre når bilen blir varm og virker som om den også er "giravhenging".. tok i gang på 1.gir med mye hakking, 2 gir - forsiktig gass, da virket den normal, 3 gir - fikk dratt på litt men hakket enda. så på 4.gir så fikk jeg plutselig dratt på, til og med med fullt trykk (1,1) tenningsmodul neste tenkte jeg.. men er jo som dere sier, få tak i andre følere -- noe som også kommer til å bli gjort i påska.. takker for svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs200 Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Jeg slenger frampå forslag med fordelerlokk her og jeg. Min nykka no tullete når den fant ut at den skulle kødde. men hos meg gikk turtelleren bananas og da. Når det var dårlig kontakt på tenningsmodulen min så nykka den ikke, bare døde ut. Men kan jo hende at det er modulen din fordi. 89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt 97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander 88- Sierra sedan IST - vraka 75- Escort Mk2 2.0L Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge86 Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 er ganske sikkert vanntemp føleren i bakant av toppen... prøv å start bilen, la den bli varm, så kobler du av føleren og setter en ledning mellom de kontaktene i den kontakten liksom.. kortslutter den.. går den fint da, så er det bare å bytte den så er det i orden "Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!" George Best Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gshock Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 er ganske sikkert vanntemp føleren i bakant av toppen... prøv å start bilen, la den bli varm, så kobler du av føleren og setter en ledning mellom de kontaktene i den kontakten liksom.. kortslutter den.. går den fint da, så er det bare å bytte den så er det i orden takk, skal teste dette.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gshock Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 da var feilen funnet, takk for tips folkens.. etter å ha byttet så og si ALT, så viste det seg at det var et eller annet med kontakten til triggerføleren.. hadde aldri i min vilelste fantasi trodd det, ikke noen av de andre som har sett på den heller.. men nå går den som et uvær igjen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now