Jump to content

dyktige folk med praktisk erfaring,


Guest gshock

Recommended Posts

Guest gshock

Hei,

har et problem med cossin' min for tida, trenger litt info fra folk med praktisk erfaring som kanskje har hatt samme dritten..

Før jeg legger ut om problemet og hva jeg har gjort av feilsøking, tenkte jeg sjekke om noen har hatt problemer med sensorer på motoren og kan si litt om hvordan bilen oppførte seg ..

 

for det er vel kun :

- blå - vanntemp

- brun- luft temp

- grå - tomgang

- rød - throttle psition

 

noen følere jeg har glemt ?

 

så hvis noen har f.eks hatt problemer med vanntemp sensoren, hvordan oppførte bilen seg?

eller luft temp ?

 

takker for hjelp..

Link to comment
Share on other sites

Du har nå også map sensor,veivføler,phase sensoren i fordeler og tennings modulen.

 

Når Vann temp sensoren ryker så vil enten motoren bli tung startet eller så vil den gå meget fet når den blir varm. Får for mye bensin.

Når MAP sensoren ryker så vil motoren være veldig tungstartet og når den starter så vil den gå VELDIG fet. Etter min egen erfaring :).

Når AIR temp sensoren er defeket så får du egentlig ingen endring på motoren som du vil merke. Den vil da bare gi feil signaler til ECU.

Når Phase sensoren i fordeleren er defeket så vil vel bilen oppføre seg veldig rart. Etter det jeg har hørt ???? Turteller blir krakilsk osv? rett meg :)

Når gasspjeld sensoren er defekt så vil jeg tro at ECU får feil signaler hvordan gasspjeldet posisjon er. Da vil den sikkert gi feil luft/bensin blanding.

Når TPS sensoren er defekt så vil motoren jage på tomgang. Går opp og ned på turtall.

Når Sensoren på veiva blir defekt så vil ikke motoren starte. Da får den ikke de rette signalene som den trenger for å vite når og hvilke sylinder den skal tenne på.

 

Rett meg vis jeg tar feil :) Sikkert noe jeg har glemt.

 

Tom Andre

Edited by SierraCos2wd
SierraCos2wd-9329672012301110711-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Guest gshock

ok, takk for svar.. kan jo forklare problemet egentlig, ka njo være noen som har vært borti det..

 

monterte nytt batteri (lurer på om dette kan være problemet egentlig, men alle sier nei)

kjørte en liten tur - alt virket normalt.

 

parkerte i en oppoverbakke, så skulle en kamerat teste bilen ..

Når han skulle dra på så bare lugget det og smalt i potta.

 

jeg fikk humpet bilen hjem, den klarte såvidt å dra uten at den hugger skikkelig til (føles som trykkvakt på rs turbo)

klarte ikke kjøre opp en bakke på første gir, bare hakker hardt og dør ut.

 

men virker som at hakkingen blir værre ettersom varmere motoren blir.

fikk kjørt den hjem og begynt litt feilsøking.

Trudde først det var kondens, fylte mer bensin og masse kondensfjerner.

viste seg så at lambdaen var gåen. byttet denne.

kjørte så en tur fra kald motor, da fikk jeg faktisk dratt på litt på 1 og 2 gir, men fikk et bittelite kutt på andre og et smell i potta.

sikkert vanlig bensinsmell..

men ettersom den ble varmere, ble hakkingen værre.

kuttingen på bilen er uavhenging av turtall og ladetrykk..

bilen er helt fin på tomgang, lett å starte og kan ruses opp..

men så fort det blir belasting, så er hakkingen i gang.

(det hakker såpass at kameraten min holdt på å skalle i frontruta)

 

de fleste jeg har pratet med sier det kjennes ut som et tenningsproblem.

 

så ble det testet diverse ting :

- bytte mapsensor..

- teste annen coil

- teste andre plugger

- teste en annen hjerne

- sjekket div sensorer, hadde ute lufttemp sensor og ohmet. vet ikke verdier som skal være, men hadde hvertfall utslag.

- noen tok også å nappet pluggledingen litt opp fra pluggen, for da ble visst gnisten sterkere eller noe sånt. hjalp heller ikke.

 

noen som har noen gode tips ?

 

har sluppet opp for ideer nå snart. For hvis vanntempføler bare gjør at den får litt mye suppe, så tviler jeg litt på om det hjelper å bytte den..

kan jo ta ut og ohme den men...

 

kan batteriet lage sånn tull?

Edited by gshock
Link to comment
Share on other sites

Du har nå også map sensor,veivføler,phase sensoren i fordeler og tennings modulen.

 

Når Vann temp sensoren ryker så vil enten motoren bli tung startet eller så vil den gå meget fet når den blir varm. Får for mye bensin.

Når MAP sensoren ryker så vil motoren være veldig tungstartet og når den starter så vil den gå VELDIG fet. Etter min egen erfaring :).

Når AIR temp sensoren er defeket så får du egentlig ingen endring på motoren som du vil merke. Den vil da bare gi feil signaler til ECU.

Når Phase sensoren i fordeleren er defeket så vil vel bilen oppføre seg veldig rart. Etter det jeg har hørt ???? Turteller blir krakilsk osv? rett meg :)

Når gasspjeld sensoren er defekt så vil jeg tro at ECU får feil signaler hvordan gasspjeldet posisjon er. Da vil den sikkert gi feil luft/bensin blanding.

Når TPS sensoren er defekt så vil motoren jage på tomgang. Går opp og ned på turtall.

Når Sensoren på veiva blir defekt så vil ikke motoren starte. Da får den ikke de rette signalene som den trenger for å vite når og hvilke sylinder den skal tenne på.

 

Rett meg vis jeg tar feil :) Sikkert noe jeg har glemt.

 

Tom Andre

 

Hmmm -Hvor sitter gasspjeldsensor i forhold til TPS? Er ikke det samma sak lenger nå da?? :lol:

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Om dette skjedde etter du byttet batteriet, ville jeg tittet over jordingen jeg.

 

Men fremgangs måten her, (som jeg desverre har gjort alt for mange ganger) er skaff/lån lik bil, og bytt ett og ett komponent til feil er borte... tar tid og er frusterende... men fører frem, og koster minst penger...

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Om dette skjedde etter du byttet batteriet, ville jeg tittet over jordingen jeg.

 

Men fremgangs måten her, (som jeg desverre har gjort alt for mange ganger) er skaff/lån lik bil, og bytt ett og ett komponent til feil er borte... tar tid og er frusterende... men fører frem, og koster minst penger...

kunne ikke si det bedre selv .... sjekk jordingen til blokka .........jeg la en ny med dobbel kvadrat til blokka og en til carossen ....

Link to comment
Share on other sites

kunne ikke si det bedre selv .... sjekk jordingen til blokka .........jeg la en ny med dobbel kvadrat til blokka og en til carossen ....

 

lednings systemet rundt batteriet på sierra ligner ikke grisen,ledningen som jorder batteriet og motoren er vel det simpleste som noen gang har blitt leveret på bil :rolleyes:

så jeg slenger meg på den,sjekk kabbler rundt batteri...kanskje du glemte ledningen som går fra motor til batteri?

Link to comment
Share on other sites

Guest gshock

testet litt mer i dag, byttet til og med batteri på trass. bare for å eliminere den feilen også.

så tappet vi tanken og fylte ny bensin..

 

er verre når bilen blir varm og virker som om den også er "giravhenging"..

 

tok i gang på 1.gir med mye hakking, 2 gir - forsiktig gass, da virket den normal,

3 gir - fikk dratt på litt men hakket enda. så på 4.gir så fikk jeg plutselig dratt på, til og med med fullt trykk (1,1)

 

tenningsmodul neste tenkte jeg..

 

men er jo som dere sier, få tak i andre følere -- noe som også kommer til å bli gjort i påska..

 

takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slenger frampå forslag med fordelerlokk her og jeg. Min nykka no tullete når den fant ut at den skulle kødde. men hos meg gikk turtelleren bananas og da. Når det var dårlig kontakt på tenningsmodulen min så nykka den ikke, bare døde ut. Men kan jo hende at det er modulen din fordi.

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST - vraka

75- Escort Mk2 2.0L

Link to comment
Share on other sites

er ganske sikkert vanntemp føleren i bakant av toppen... prøv å start bilen, la den bli varm, så kobler du av føleren og setter en ledning mellom de kontaktene i den kontakten liksom.. kortslutter den.. går den fint da, så er det bare å bytte den så er det i orden

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best

Link to comment
Share on other sites

Guest gshock
er ganske sikkert vanntemp føleren i bakant av toppen... prøv å start bilen, la den bli varm, så kobler du av føleren og setter en ledning mellom de kontaktene i den kontakten liksom.. kortslutter den.. går den fint da, så er det bare å bytte den så er det i orden

takk, skal teste dette..

Link to comment
Share on other sites

Guest gshock

da var feilen funnet, takk for tips folkens..

etter å ha byttet så og si ALT, så viste det seg at det var et eller annet med kontakten til triggerføleren..

hadde aldri i min vilelste fantasi trodd det, ikke noen av de andre som har sett på den heller..

 

men nå går den som et uvær igjen :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...