Mk1-Sindre Posted March 24, 2007 Share Posted March 24, 2007 Etter at jeg byttet skiver og klosser på mondeon min (mk1), la jeg merke til en slags lyd som virker som kommer fra drivknuta eller et eller annet sted fra høyre side foran. Den øker med farta, hører den ganske greit rundt 50-60 og så blir den lavere, men legger fortsatt merke til denne lyden. Når jeg bremser ned, hører jeg denne lyden ganske kraftig rundt 60 og 30-20. Det rister ikke i rattet, så det er ikke noe kast i skivene antar jeg. For noen dager siden bytta jeg over til sommerdekk, da jeg fant ut at dekket mitt var helt utslitt og var ganske ujevnt på et dekk, slik at hele bilen rista når jeg kom opp i fart. Men denne lyden som øker med farta, den er verst når jeg kjører ca rett fram og til høyre. Da er det som om jeg omtrent hører hver gang hjulet går rundt, men når jeg svinger til venstre, er denne lyden et konstant "svisj", klarer ikke helt å forklare det.. men legger merke til lyden. Det rister ikke i bilen nå etter at jeg la over til sommerdekka. Skal også nevne at på den akselen som kmmer utifra girkassa ut til høyre forhjul, så er det en beskyttelsesring eller noe som sitter i den delen som er på drivknuta, som er løs. Virker som om denne har fått seg en skikkelig smell eller noe, virker som den satt sist jeg sjekka i går, men har sett når jeg har løfta den på bukk at den har vært løs, så er det noen som vet hva denne ringen har som oppgave, eventuelt hva som kan skje om jeg fjerner den, siden den henger løst? Ting som har blitt bytta på bilen foran, er girkassa, da hadde vi alt av og smalt det på igjen, i ettertid fant vi ut at boltene til drivakselen var løs på begge siden, men dette har vi strammet, og det kom ikke en slik lyd som jeg prøver å beskrive her etter det. Denne lyden som høres ut som hjulet går rundt, kom ca når skivene mine begynte å skrape, var ingenting før det. Begge hjullagrene foran er bytta, det til høyre var feilmontert, så det ble bytta på nytt. Men det kan da ikke være hjullagret denne gangen igjen? Er desperat nå, denne lyden plager meg virkelig..! - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ST200evil Posted March 24, 2007 Share Posted March 24, 2007 sikkert noe som har lagt seg mellom kloss og skive.. eller så subber skiva di i kjøledekselet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted March 25, 2007 Author Share Posted March 25, 2007 kan umulig være noe med klossene og skivene, siden disse er kliss nye? OG det er sånn halveis dunke/bankelyd, bare at det ikke rister.. Og jeg merker vibrasjon i rattstanga ved pedalene når jeg kjører, tok opp beina der og kjente.. Men ikke i rattet.. =/ hjeeelp! - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mike Posted March 26, 2007 Share Posted March 26, 2007 (edited) Er sikkert komt noe mellom skivene og klossene ja.. Småstein eller noe. Jekk opp bilen, snurr hjulet og hør etter lyden. Siden du har bytta begge hjullagrene, regner jeg med at du veit hvordan den lyden høres ut og kan utelukke/konstatere ut i fra det. Edited March 26, 2007 by Mike Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted March 26, 2007 Author Share Posted March 26, 2007 Det er i fart dette gjelder, men kan alltids prøve.. Og nei, er ikke noe slitt hjullagerlyd.. OG svisjelyd trekker jeg tilbake, er med en dunkelyd lissom, bankelyd.. - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted March 26, 2007 Share Posted March 26, 2007 Du har ikke dradd drivakselen litt for langt ut, slik at den ene kula på indre drivledd har falt ut, og bare ligger inne i mansjetten? Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted March 28, 2007 Author Share Posted March 28, 2007 Hvordan kan jeg undersøke det da? - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted March 28, 2007 Share Posted March 28, 2007 Hvordan kan jeg undersøke det da? Kan først prøve å klemme på mansjetten om det ligger noe løst inni der. Ellers må du av med den store klemma og se inni der Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted April 8, 2007 Author Share Posted April 8, 2007 klakker også når jeg svinger når jeg såvidt har fart, da klakker det som bare F... Nå har lyden bare blitt enda verre, pluss at det kommr en slags ulelyd av og til når jeg svinger omtrent stillestående i fart.. Begynner å bli møkklei denna bilen, nå som også demperne bak har begynt å knirke som et uvær, spes når jeg kjører over humper, kan stå bak bilen og presse den ned, og så knirker det.. Må jeg bytte demperne..? - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted April 8, 2007 Share Posted April 8, 2007 Du får ikke reparert bilen din på forumet. Ut og finne jekk og hjulvinne. Er ikke så lange jobben å sjekke litt om det ser noe som går borti. Har en liten teori om at kanskje hjulbosset ikke er presset langt nok inn i hjullageret slik at kalipperen ligger an mot skiva. Men å finne ulyder er ikkke lett på et forum Knirkelyden bak er det nok stabstagforingene som står for. Kan hjelpe med demontering og smøring med kobberfett el.l. Hjelper det ikke er det ikke rare investeringa. Enkle å skifte er de også, to gummiputer som sitter rundt stabstaget Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted April 9, 2007 Author Share Posted April 9, 2007 Du får ikke reparert bilen din på forumet. Ut og finne jekk og hjulvinne. Er ikke så lange jobben å sjekke litt om det ser noe som går borti. Har en liten teori om at kanskje hjulbosset ikke er presset langt nok inn i hjullageret slik at kalipperen ligger an mot skiva. Men å finne ulyder er ikkke lett på et forum Knirkelyden bak er det nok stabstagforingene som står for. Kan hjelpe med demontering og smøring med kobberfett el.l. Hjelper det ikke er det ikke rare investeringa. Enkle å skifte er de også, to gummiputer som sitter rundt stabstaget Til din info har jeg både løftebukk og omtrent et helt verksted til rådighet, greia er at jeg har kikka under bilen flere ganger, og ikke sett noe som kan være galt, Jeg er ikke mekaniker, så ser ikke ting så lett som mekanikere kan. Hmm, Hjulbosset sier du, kan det løsne over tid? For denne lyden kom etter at skiva var helt nedspist, og er snart 1 år siden jeg byttet hjullageret.. Av og til kan denne lyden minne om slitt hjullagerlyd, men er da for merkelig at dette er tilfelle igjen? =/ Men hvordan kan jeg undersøke hjulbosset? Og til knirkingen bak, er jobben med å bytte disse foringene du nevner vanskelig? Har hørt skrekkhistorier om bytting av foringer, da man må presse ut foringene med verkstedpresse osv.. =/ Jeg spør her inne fordi jeg har sett under bilen flere ganger og ikke vet hva som er galt, eller hva jeg kan gjøre focusst, jeg er ikke av den typen som sitter foran en pc og forventer at andre skal gjøre jobben for meg, så da var det avklart - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted April 9, 2007 Share Posted April 9, 2007 Da er jo saken grei. Snurr rundt hjulet med bilen i bukken, og hør hvor låten kommer fra. Foringene er veldig enkle, to skruer på hver hvis jeg husker rett. Bare tar av en bøyle over foringene, de er delt så de er bare å dra av staget. Du ser det når du ser under bilen, litt vondt å forklare. Pictures anyone???? Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted April 10, 2007 Share Posted April 10, 2007 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts