Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som vet hva som må gjøres for å få dette godkjent? bremser, fjæring...?

Takker for svar :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Posted

For å få det godkjent trenger du bremser foran og bak fra 2.8i

 

DVS.

Ventilerte skiver foran, 9" tromler bak...

 

Med dette oppsettet kan man godkjenne en Capri med en 5.0l v8... :D

Posted
For å få det godkjent trenger du bremser foran og bak fra 2.8i

 

DVS.

Ventilerte skiver foran, 9" tromler bak...

 

Med dette oppsettet kan man godkjenne en Capri med en 5.0l v8... 

 

Takker :) Grunnen til at jeg spør på dette er at han som hadde bilen før meg bytta motor, men registrerte den ikke... Bremser... Tenkte å bygge skiver helt rundt jeg, eller er det bare foran på wilwood kitet? det største der er 310mm...

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Posted

Godkjenn bilen først.

 

Biltilsynet er ikke så enkle å ha med å gjøre når det gjelder ombygging av bremser, og så vidt jeg vet er det ikke noe godkjenningspapirer med Wilwood settene.

 

For å få skiver bak vil jeg anbefale og kjøpe et sett fra Rally Design, eller Kollevold. Men du kan også fikse dette selv med å bruke calippere bak fra en Scorpio, da disse har mekanisk håndbrems.

Posted

vilken model er det?

hvis det er veteran, så kan du vel nesten gjøre hva du vil???

mye lettere i hvertfall

 

hvis på vanlig sierra, og du setter på 2,8 2,9 bakstilling,

så kan du gå til ford, og få godkjennings papirer der.

koster 3000

 

så viser du de hos biltilsynet, og de blir skrevet inn i vognkortet

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Posted
vilken model er det?

hvis det er veteran, så kan du vel nesten gjøre hva du vil???

mye lettere i hvertfall

 

hvis på vanlig sierra, og du setter på 2,8 2,9 bakstilling,

så kan du gå til ford, og få godkjennings papirer der.

koster 3000

 

så viser du de hos biltilsynet, og de blir skrevet inn i vognkortet

 

Det er en 1979 modell... Men finnes det ikke noen kit med papirer på da?

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Posted

Ikke som jeg har hørt om.. og jeg har leta lenge. :huh:

 

Det beste er nok å skaffe seg orginale 2.8i skiver og godkjenne det.

 

Bak tror jeg det allerede er samme som 2.8i.. du kan arrestere meg på den da men.. skal finne ut i morgen.. :D

Posted

Takker selvsagt for all hjelp jeg får :) Men tilbake... Hva med de som finnes på denne sia?

 

Movit Brakes

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Posted

Interessant side.. :rolleyes:

 

Du må nok sende dem en mail og spørre om settene deres er TÜF godkjente.

 

Bak så må du ha mekanisk parkbrems...

Posted
Interessant side.. 

 

Du må nok sende dem en mail og spørre om settene deres er TÜF godkjente.

 

bra du synes det... Ja, jeg skal sende mail og spørre :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

  • 2 months later...
Posted
Ikke som jeg har hørt om.. og jeg har leta lenge. :huh:

 

Det beste er nok å skaffe seg orginale 2.8i skiver og godkjenne det.

 

Bak tror jeg det allerede er samme som 2.8i.. du kan arrestere meg på den da men.. skal finne ut i morgen.. :D

Er tromlene bak på en 2.0S de samme som på 2.8i? Er det da bare å bytte til ventilerte skiver foran? Hvor får jeg eventuelt tak i disse? Hvor stor effekt kan du kjøre med da..? Ble litt mange spørsmål dette, men men... :rolleyes:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Posted

vil regne med at de er ca en 1" større .. pleier å være slik. men jeg er ikke 100% sikker

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Posted

de er vel ikke fullt en tomme bredere. Katalogen til ebc brakes ligger på nett så det er bare å sjekke der. Kan tenke meg det er litt fiklete å oppgradere til bredere tromler siden avstanden mellom enden på stikkakslingen og bakplata som er skrudd fast i endselve akslinghylsa avgjør hvor bred trommel det er plass til

Guest capritoo
Posted

Tromlene på 2,0S og 2,8i er ikke like, men 2,8i tromler etc er bolt on.

 

For og montere ventilerte skiver fremme må eksisterende calipere breddes og skims monteres mellom caliper og fjærbein(slik som 2,8i har orginalt).

Disse deler samt bremseskiver etc får du kjøpt hos rs_euroford@chello.no, et firma på Østlandet spesialisert seg på Capri og eldre Ford.

Rimligere en og bestille små partier fra England, dessuten selger de deler fra Rally design etc.

 

Med kun ventilerte bremseskiver foran er alle Capri modellene TUV godkjent for opptill 180 hk, uten annen opgradering. Dette gjelder da i utgangs punktet med Ford's skiver.

Posted

Takker for svar! :) Ingen her som har peil på ca hvor mye dette vil koste..? :rolleyes:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Posted

hvis bakplata på 2.8i bremsene er like mye "offset" innover som tromlene er bredere så er de nok bolt on.

 

Er det bare frambremsene som har betydning for hvor mange hk som er lov? Spiller det ingen rolle om man har 45mmx9" eller 57mmx9" sko bak?

 

Ligger det noe TÜV papirer på nettet et sted som dokumenterer at ventilerte skivebremser foran er tilstrekkelig for alle gamle forder med inntil 180ps?

 

Lurer litt dette fordi jeg vurdere å sette toliters zetec i mk1escorten med tid og stunder

Posted

er det forresten noen som veit om f.eks veng eller steelpannels selger bakplatekopier? resten av bremsene er vel slitedeler

Guest capritoo
Posted
hvis bakplata på 2.8i bremsene er like mye "offset" innover som tromlene er bredere så er de nok bolt on.

 

Er det bare frambremsene som har betydning for hvor mange hk som er lov? Spiller det ingen rolle om man har 45mmx9" eller 57mmx9" sko bak?

 

Ligger det noe TÜV papirer på nettet et sted som dokumenterer at ventilerte skivebremser foran er tilstrekkelig for alle gamle forder med inntil 180ps?

 

Lurer litt dette fordi jeg vurdere å sette toliters zetec i mk1escorten med tid og stunder

Når det gjelder ford Capri finnes det en TUV godkjenning på at ved kun bytte til Ford's ventilerte skiver etc foran er bilen TUV godkjent opptill 188 HK.

Dette gjelder alle modeller

Men Capri med 3 liters motor er unntatt fra dette og "kun" godkjent med 180HK om det monteres ventilerte skiver på 3 liters beina(dette er andre skiver og nav enn 2,8i har, samt at sporvidden med denne ombygningen øker med med ca 30mm)

 

På andre Ford modeller finnes det tilsvarende TUV godkjenninger Som Ford fikk utført så vidt jeg vet, har ikke nærmere kjennskap til disse.

På Escort er da tillat HK med ventilerte skiver lavere enn Capriens 188/180HK, mener det er en tilsvarende TUV sertifikat 140 eller 160 HK, men dett kan vel andre si mer om.

 

Fordi om man har et TUV sertifikat/godkjenning er det nødvendighvis ikke slik at Biltilsynet må godta dette og godkjenne bilen. Alle ombygninger/godkjenninger bør avtales på forhånd med biltilsynet.

Guest capritoo
Posted

Prøvde og legge ut bilde av Tuv sertifikatet, men det fungerte dårlig, dvs ble uleselig.

  • 8 months later...
Posted

er det noen stor utfordring å bygge om til skive bremser bak på Capri? (1982 2.8i)

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted
er det forresten noen som veit om f.eks veng eller steelpannels selger bakplatekopier? resten av bremsene er vel slitedeler

 

www.oldcars.de

 

;)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Posted
er det noen stor utfordring å bygge om til skive bremser bak på Capri? (1982 2.8i)

 

Gå inn på sidene til www.caprisport.com og send en e-post til de å spør, de hjelper deg, og de har bra med peiling ;)

 

Mvh B)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...