Guest Ford_V6 Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 (edited) Heisann! Jeg har en Mondeo 1.8 -96mod. Driver og overhaler forstillinga på den nå i helga...dvs. bremser, hjullager, endeledd og bærebruer. Har fiksa bremser, hjullager og endeledd, men ikke bærebrua på venstre side foran. Er jo umulig å få ut den fremre bolten på brua. Den butter i girkassa. Hva er enklest? Kappe bolten, og så sette inn en ny bolt motsatt vei kanskje... Har prøvd å vippe opp girkassa med et maskinspett, men fikk den ikke høyt nok opp. Må tilføye at jeg var forsiktig da... Eller er det noen som har noen andre tips kanskje? På forhånd, takk! Edited March 19, 2007 by Ford_V6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace_ Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Kapp bolten og sett ny andre veien Mitt Prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Skal du ha flytta vekk girkassa, må du pese med motorfester, og allt mulig dritt som er unødvendig. Bare kapp skrua og sett en ny en andre veien - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford_V6 Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Da gjør jeg det. Takker! Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 Hvis du setter skruen feil vei, så husk å kappe bolten helt nede ved mutteren, ellers så har du snart hull i gearkassa. Det er jo bare tre ekstra bolter for å gjøre det riktig Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford_V6 Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 (edited) Hvis du setter skruen feil vei, så husk å kappe bolten helt nede ved mutteren, ellers så har du snart hull i gearkassa. Det er jo bare tre ekstra bolter for å gjøre det riktig Hmmm...tror den stikker 3-5mm over mutteren jeg. Flytter girkassa seg så mye da...er vel ca 20mm klaring der. Tre ekstra bolter? Hva mener du? Edited March 19, 2007 by Ford_V6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford_V6 Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Har fått no skjelving i bilen etter at jeg bytta de delene forresten. I 50km/t er det nesten ikke merkbart, litt mer i 60. Hvis jeg ligger i 80 på 5.gir er det også lite merkbart, men hvis jeg svinger litt hardt til venstre merker jeg det ganske tydelig. Og det er også tydelig merkbart når jeg gir gass, spesielt på 4. og 5. Men det som er litt rart er at det forsvinner når jeg svinger litt hardt til høyre. Merker det svakt når jeg gasser og svinger til høyre samtidig. Det var litt småglatt i dag tidlig, og når jeg fikk bilen til å spinne på 3. og 4. så var det ingen skjelvinger. Noen som har en idè på hva det kan være for no rart? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Kan hende du har montert dette feil. Hos meg er drivknuta mi ganske gåen, skjelver i bilen hele tida, blir verre med farta, og hører dunking som blir verre med farta.. Gå over dette en gang til og se om alt er riktig på plass, eller montert ordentlig. Hvis du har tatt av muttern på drivakselen, sjekk om denne er ordentlig stramma. - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford_V6 Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Kan hende du har montert dette feil. Hos meg er drivknuta mi ganske gåen, skjelver i bilen hele tida, blir verre med farta, og hører dunking som blir verre med farta.. Gå over dette en gang til og se om alt er riktig på plass, eller montert ordentlig. Hvis du har tatt av muttern på drivakselen, sjekk om denne er ordentlig stramma. Har montert alt riktig, og jeg dobbeltsjekka at alt var skrudd til. Mutteren til drivknuten stramma jeg godt ja. Lurer litt på om det kan være drivknuten på høyre side foran. Hjullageret på den siden var ganske dårlig så jeg kan tenke meg det har blitt ganske varmt, men vet ikke om det skal ha noe å si. Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Hmmm...tror den stikker 3-5mm over mutteren jeg. Flytter girkassa seg så mye da...er vel ca 20mm klaring der. Tre ekstra bolter? Hva mener du?Har nok sett noen eksempler på det ja.. Det sitter en bolt gjennom det fremre motorfestet, og to som holder selve motorramma på venstre side. Når disse er demontert er det bare å ta et spett mot girkassa og bende ramma ned nok til at du får bolten inn/ut Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford_V6 Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 (edited) Har nok sett noen eksempler på det ja.. Det sitter en bolt gjennom det fremre motorfestet, og to som holder selve motorramma på venstre side. Når disse er demontert er det bare å ta et spett mot girkassa og bende ramma ned nok til at du får bolten inn/ut Oki...får vel fikse det da. Tusen takk for at du sier ifra forresten! Jaha, men da vet jeg det til en annen gang i allefall. Merkelig at det ikke sto noe om det i Haynes-boka da... Edited March 20, 2007 by Ford_V6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford_V6 Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Den skjelvinga i bilen forsvinner nesten helt over 120km/t. Og den er nesten ikke merkbar når bilen har stått over natta, men når jeg har fått kjørt et par mil så merker jeg den godt. Noen som har noen formening om hva det kan være? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford_V6 Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Nå har jeg funnet ut hva den skjelvinga kom fra. Er visst ett eller annet med den indre drivknuten på venstre side. Vet ikke hva ennå, men skal straks ut å se på det. Det virker i allefall som om det er unormalt mye slark i den, og den beveger seg forover og bakover i bilens lengderetning når jeg vrir på den. Kan virke som om den ene "kula" har løsna... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford_V6 Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Den ene kula hadde løsna ja. Så nå er alt i orden igjen...håper jeg da. Skal ut å prøve nå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts