Jump to content

jernspon fra bremseskiver og klosser har satt segi lakken!

Recommended Posts

Har nå endelig byttet klosser og skiver foran på bilen min, en mondeo Mk1, etter at de har skrapa på jernet en god stund.. Var faktisk så lite på den ene sida at jeg kunne ta neglen på bremseflaten, og det er ekstremt.. Skulle ikke gått ann å få det så jævl... som det var på den nå..

Men så så jeg at masse brunt spon eller støv, fra klossene og skivene har gått bakover langs dørene og lagt seg oppå lakken, og det hjalp veldig lite å få dette vekk med såpe og høytrykk :( prøvde med neglen, da gikk det såvidt av, men å rispe av alt det med neglen er jo håpløst..!

Så er det noen som vet om noe jeg kan bruke for å få dette vekk fra lakken? Sitter noe sinnsykt..! Og vil gjerne ha det vekk.. :(

Svar mottas med stor takk!

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Har nå endelig byttet klosser og skiver foran på bilen min, en mondeo Mk1, etter at de har skrapa på jernet en god stund.. Var faktisk så lite på den ene sida at jeg kunne ta neglen på bremseflaten, og det er ekstremt.. Skulle ikke gått ann å få det så jævl... som det var på den nå..

Men så så jeg at masse brunt spon eller støv, fra klossene og skivene har gått bakover langs dørene og lagt seg oppå lakken, og det hjalp veldig lite å få dette vekk med såpe og høytrykk :( prøvde med neglen, da gikk det såvidt av, men å rispe av alt det med neglen er jo håpløst..!

Så er det noen som vet om noe jeg kan bruke for å få dette vekk fra lakken? Sitter noe sinnsykt..! Og vil gjerne ha det vekk.. :(

Svar mottas med stor takk!

Trur rett og slett du må rubbe lakken, og polere opp igjen om du skal ha en liten mulighet... Setter seg noe sinnsykt det der, så håper dette er en lærepenge... Både farlig og dumt...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Guest Waterwolf

Hvist det gikk med negler så prøv med tennveske/diesel og en isskrape med den myke gummien eller ett viskelær hehe. Ville ha prøvd forsiktig på en liten plass først for å se hvordan det gikk.

Du kan jo også prøve og rubbe det bort men er kjipt hvist man rubber for mye så man ser skjollene i lakken etterpå.

Med det ene eller det andre pass på så du ikke gnikker så mye at du brenner lakken

Edited by Waterwolf

ok.. skal prøve ut dette.. MEn hva vil det si å "rubbe" lakken? er grønn på lakk-slæng.. :P

Rubbe/slipe/ vekk oksidert lakk

Gjøres når lakken har falmet , sees spesielt tydelig på gamle røde biler .

Det finnes lakkrens firmaer som sikkert gør jobben for deg mot et lite honorar

Guest Erik Braseth

PICT4590.JPG

Hvis det er et slikt belegg du har i lakken så sliter du. Dette er en felg som har stått på bil med gåent hjullager (mye varme) og totalt nedslipte klosser. metallspon er rett og slett brent inn i lakken. Eneste som nytta på den felgen var å slipe det bort

Dette fjerner du med rubbing, og en skikkelig poleringsmaskin, så polerer du over etterpå... Jeg gjør slikt daglig, og det fungerer meget bra... Maguairs lakkrens er fin... men regner ikke med at du har slikt utstyr, så da blir det litt ekstra jobb å gnukke og gni ;)

Hvor i landet bor du da? kanskje jeg kan hjelpe...

Gjøres når lakken har falmet , sees spesielt tydelig på gamle røde biler .

kan jeg love deg au man kan! :S panseret er nesten hvit! :blink: Skal sette den bort te et lokalt firma te someren! Bli bra!

Jau du må bare gni her Sindre! Lykke til! Og heller byt lit før neste gang! ;)

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

hmm.. Er vel ikke så ekstremt som på den felgen, men er et brunaktig belegg ja.. måtte bruke hammer og flattrekker for å få av masse på felgen.. :P

Cossiemk1, Bor i Lier, ved drammen..

Ok, jeg bor rett utenfor Horten, så da er det jo ikke så lange biten...

Kan du prøve å ta et bilde av "problemet" og legge det ut her??

Ok, jeg bor rett utenfor Horten, så da er det jo ikke så lange biten...

Kan du prøve å ta et bilde av "problemet" og legge det ut her??

Kan vaske bilen i morra og ta bilde. syns ikke med all møkka over.. Horten er ikke lange biten nei.. Har vært nedi der en gang, så kan veien sånn halvveis.. :P

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

• 2 weeks later...