Jump to content

KRX 400


RS 1000

Recommended Posts

Jeg er kanskje generelt skeptisk til poster som dette, hvor produktet fremstår som guds gave til bilen. Da tenker jeg reklame med en gang. Skal ikke skryte på meg å ha så peiling på dette, og det er sant som du sier i forhold til nyere og bedre teknologi, men dersom denne turboen er så bra som den framstår i denne tråden, burde det ikke da vært mange flere som bruker den? Faktaopplysningene om diameter virker forsåvidt ikke som noe hokus pokus, nei, men det kan jeg ikke så mye om..

 

For å bevise at dette er en 400hk turbo som lader tidlig bør man kanskje montere den i en Cosworth med så godt som tilsvarende oppsett som en annen Cosworth, gjerne originale/ubygde motorer begge to, hvor turboen er eneste forskjellen. F.eks KRX 400 mot en Escort Cosworth turbo med .55 hus eller kanskje en Garrett GT2871, leverer ikke de omtrent det samme? ELLER sammenligne ladetrykkskurver mot en T3, som det blir påstått denne skal lade tidligere enn.. Dersom denne KRX 400 produserer merkbart bedre resultater skal jeg si meg enig i at denne er en 400hk turbo som lader tidlig på Cosworth (for dette er vel et Ford/Cosworth-forum?). Ble litt kronglete forklart kanskje, håper dere skjønner hva jeg prøver å komme fram til ;)

 

Fram til da velger jeg å være skeptisk til dette. Har litt tro på ordtaket dersom det virker for godt til å være sant, er det ofte det. Kanskje jeg er litt vrang nå? :P

 

Det synes jeg er bra, for det skal man være. Jeg har ikke forsøkt å få KRX til å fremstå som en guds gave til bilen. Motivet var å vise at det fins nyere, mer moderne og i mine øyne bedre alternativer til 400 hk turboer enn T34 og E46. Når det ikke er flere som bruker denne, så kanskje det er fordi at det ikke er så mange som er klar over at denne er et alternativ?

 

I forhold til dette med faktaopplysningene kan jeg si at de fleste som har kjørt en T34 med A/R 0,48 turbinhus vet at denne lader tidlig. Det er også i denne utgaven at T34 brukes i motorsport som f.eks bakkeløp.

 

Når vi vet at KRX 400 leveres i Rallyutgave så er det vel en selvfølge at den lader tidlig?

 

Glem Garrett GT2871. Eneste som er værre er GT2876. Se litt på hvilke motorer disse turboene funker på.

 

Er enig i ordtaket ditt, men tar du en helt moderne turbobil og setter på en gammel T3 turbo så hadde også resultatene blitt " for dårlig til å være sant". Det er ikke mange som klager på turbo-lag nå, sammenlignet med før. Bedre turboer er hovedårsaken til dette, selv om motorene også er noe forandret.

 

Ser man på f.eks Volvo 740/940 så er motoren den samme, men den leveres med forskjellige turboer alt etter årmodell mm, og da er også karakteristikk og kjøreopplevelse forskjellig, selvsagt. Husk at turboen er "sjef" over motoren, ikke omvendt.

 

Utviklingen går sin nådeløse gang. De som vil kan oppnå fordeler med å oppgradere til mer moderne og effektive saker, de som ikke ønsker å ta del i dette, kan la være. Denne tråden er kun ment som objektiv informasjon til dem som skulle være interessert, fra min side.

 

Jeg påstår ikke at dette er en gudegave eller en mirakelturbo, men jeg mener at det er ett bedre valg enn mange andre 400 hk turboer. Hva man til slutt velger, av gjør selvsagt den enkelte selv.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

nå blir det ved nær fremtid testet en slik på en cosworthmotor steg 1 som har gått med std T3. Så får vi jo se hva resultatene blir. her blir det KUN turbobytte

 

Dette gleder jeg meg til å se resultatene på. Få bremset denne og lagt ut papirer på det. Dersom det viser seg å være betydelig bedre resultater enn andre 400hk turboer vil dette sikkert bli et populært valg blant Cosworth-eiere.

 

Det synes jeg er bra, for det skal man være. Jeg har ikke forsøkt å få KRX til å fremstå som en guds gave til bilen. Motivet var å vise at det fins nyere, mer moderne og i mine øyne bedre alternativer til 400 hk turboer enn T34 og E46. Når det ikke er flere som bruker denne, så kanskje det er fordi at det ikke er så mange som er klar over at denne er et alternativ?

 

I forhold til dette med faktaopplysningene kan jeg si at de fleste som har kjørt en T34 med A/R 0,48 turbinhus vet at denne lader tidlig. Det er også i denne utgaven at T34 brukes i motorsport som f.eks bakkeløp.

 

Når vi vet at KRX 400 leveres i Rallyutgave så er det vel en selvfølge at den lader tidlig?

 

Glem Garrett GT2871. Eneste som er værre er GT2876. Se litt på hvilke motorer disse turboene funker på.

 

Er enig i ordtaket ditt, men tar du en helt moderne turbobil og setter på en gammel T3 turbo så hadde også resultatene blitt " for dårlig til å være sant". Det er ikke mange som klager på turbo-lag nå, sammenlignet med før. Bedre turboer er hovedårsaken til dette, selv om motorene også er noe forandret.

 

Ser man på f.eks Volvo 740/940 så er motoren den samme, men den leveres med forskjellige turboer alt etter årmodell mm, og da er også karakteristikk og kjøreopplevelse forskjellig, selvsagt. Husk at turboen er "sjef" over motoren, ikke omvendt.

 

Utviklingen går sin nådeløse gang. De som vil kan oppnå fordeler med å oppgradere til mer moderne og effektive saker, de som ikke ønsker å ta del i dette, kan la være. Denne tråden er kun ment som objektiv informasjon til dem som skulle være interessert, fra min side.

 

Jeg påstår ikke at dette er en gudegave eller en mirakelturbo, men jeg mener at det er ett bedre valg enn mange andre 400 hk turboer. Hva man til slutt velger, av gjør selvsagt den enkelte selv.

 

OK ;)

 

Få lagt ut bremsepapirer på den Cosworthen hvor det kun er foretatt turbobytte. Viser det seg å være bra er jeg overbevist ;)

Fram til da er jeg egentlig ferdig med å diskutere, tror jeg har fått fram poenget mitt :)

Edited by Hansi

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det vel flere grunner til at folk bør ta info som kommer fra NTS med mere enn en klype salt....... :rolleyes:

 

nå må du gi deg da, pga din lille krangel med nts så mener du at de er en gjeng med svindlere som ikke kan jobben sin?

Jeg synes du skal ta ett oppgjør med nts på privat basis og ikke hele tiden komme med "nts er en gjeng med svindlere"

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Guest mi_r16
Få lagt ut bremsepapirer på den Cosworthen..

 

Det er dessverre ikke så enkelt å skaffe dette på en 4x4 heromkring

 

Børge Olsen hos B.O Racing fikser vel det lett?

Link to comment
Share on other sites

Siden Ford ikke er et vag produkt så er nok ikke Børge noe interressert. Og ikke hadde jeg vært interressert i å gjøre noe hos ham av alle, bortsett fra å kjøre fra ham da. hehehe

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest mi_r16

Børge skulle jo ordne til så Glenn Einar fikk kjøre 240en sin der! Så SÅ merkeidiot kan han vel umulig være? Og adaptere til navet på bilen din har han nok også siden Audi også bruker 4x108 så det burde heller ikke vært noe problem. Men det blir vel opp til deg om du ha det ned på papir eller ikke hva turboen duger til. Er vel ingen andre steder rundtom Bergen som har muligheten..

Link to comment
Share on other sites

mi_r16: kunne vært greit å se hvordan det blir på papiret selvom det stort sett bare kan brukes til å tørke seg bak. det er langt viktigere å se hvordan bilen går i det virkelige liv. å sitte med ett papir som f.eks sier 400hk er jo lite kult når en ussel steg1 cosworth skamflekker deg. nei.. takker seg til drag, det er helt ærlig og viser hva bilen OG sjåføren er god for.. det som teller..

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest mi_r16

Hmm.. Må jo huske på Tommy at en tur på en rullendes landevei kan jo gi ufattelit mye mere enn bare et papir som sier effekten osv. Du har jo mulighet for å få logget feks a/f og eksostemp! Få en skikkelig diagnose på hvordan alt fungerer sammen.. Om det kanskje ikke oppsettet fungerer sånn man forventer så ser du fort at det kanskje ikke er feks turboen sin feil, som kanskje noen ville trodd.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Må jo huske på Tommy at en tur på en rullendes landevei kan jo gi ufattelit mye mere enn bare et papir som sier effekten osv. Du har jo mulighet for å få logget feks a/f og eksostemp! Få en skikkelig diagnose på hvordan alt fungerer sammen.. Om det kanskje ikke oppsettet fungerer sånn man forventer så ser du fort at det kanskje ikke er feks turboen sin feil, som kanskje noen ville trodd.

 

Betviler at forslaget ditt er gjennomførbart i praksis pga pris.

 

Børge Olsen hos B.O Racing fikser vel det lett?

 

Det betviler jeg. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hmmm må jo vere ein ekstrem turbo dette her, hvorfor har eg berre hørt om den turboen her på forumet og ikkje ute blant motorfolket?? vist denne er so voldsom grom hvor blir den då av nts har vel hatt den turboen her i salg no ei god stund stemmer ikkje dette?? + at det er jo ikkje noko billig turbo valg dette her då. hmmm skeptisk eg ska og bremse til helga nokon som har ein slik turbo som holder til 55ohk so er det berre og komme med han kan lett prøves i benk so får vi svar alle..eg skal bremse ein motor med turbonetics spr 60 som alle veit ikkje er den mest effektive når det gjelder spool up. motor nr 2 skal bremsest med ein garret (GT35/40R 3582) det er ein bedre turbo+ at den er ein goddel under prisen nts skal ha for sine ladere

Link to comment
Share on other sites

1. Hmmm må jo vere ein ekstrem turbo dette her.

2. Hvorfor har eg berre hørt om den turboen her på forumet og ikkje ute blant motorfolket??

3. Hvis denne er så voldsom grom hvor blir den då av...

4. NTS har vel hatt den turboen her i salg no ei god stund stemmer ikkje dette??

5. + at det er jo ikkje noko billig turbo valg dette her då.

6. Hmmm skeptisk eg ska og bremse til helga nokon som har ein slik turbo som holder til 550 hk så er det bare og komme med han.

7. Kan lett prøves i benk so får vi svar alle.

8. Eg skal bremse ein motor med Turbonetics SPR 60 som alle veit ikkje er den mest effektive når det gjelder spool up.

9. Motor nr 2 skal bremsest med ein garret (GT35/40R 3582) det er ein bedre turbo

10. + at den er ein goddel under prisen NTS skal ha for sine ladere.

 

1. Den tilhører NTS sin ekstremserie, så ja.

2. Ikke godt å si. "Motorfolket" er kanskje mer opptatt av å få maksimalt med hk og dreiemoment for pengene, og da er det andre turboer som gir bedre resultater enn hva KRX 400 gir. Ett eksempel er IRX 450 som også er billigere.

4. Jo, det stemmer.

5. Nei, det er det ikke. Flowprepping er håndarbeid og turbinhuset er kermikkbelagt. Slikt koster penger.

6. Det skal man være så det er bra. Kanskje Benspeed har fått turboen sin så du kan få sammenlignet med den?

7. Det ville vært aldeles glimrende.

8. Håper at du legger ut bremsepapirer.

9. Den er jeg skepisk til. Lader ikke spesielt tidlig den heller.

10. Flow preparering og keramikkbelagt turbinhus vil forbedre, og øke prisen på enhver turbo.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre ikke så enkelt å skaffe dette på en 4x4 heromkring, men vi får se hva Tommy W får til.

quote]

 

Nå viser det seg at Aktiv Bilservice / Polly Motorsport har 4 hjuls rulle som er oppe å går så da ordner det seg nok med effektmåling, selv om det ikke er mulig å sammenligne med T3 turboen da det ikke er tatt effektmåling med denne.

 

Eg skal bremse ein motor med Turbonetics SPR 60 som alle veit ikkje er den mest effektive når det gjelder spool up.

 

Gratulerer med det flotte resultatet på 4000 o/min. Det synes jeg er mer enn alminnelig bra. :)

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med det flotte resultatet på 4000 o/min. Det synes jeg er mer enn alminnelig bra. :)

takk takk blei egentli bra tall motor 1 problemet var vel at den snudde på 6200rpm :( 0,7 bar meir baktrykk enn ladetrykk på 2bar da er det slutt på turbo resultat 562hk 720nm på 2bar 99okt..motor 2 garett gt3582r hadde 2bar på 4000rpm med 1,06 hus den ga 632hk 710nm på 99 okt 7000rpm med stigende effekt kurve denne snudde aldri på kurven eksoshuset på garretten var jo overkill so hadde blitt meir effektiv med eit ar 82 hus som eg først bestilte men desverre fekk feil--konklusjonen min er at garret turboen er ein av dei beste eg har kjørt so den kan eg trygt anbefale skal og bremse 1 motor til om ca 3veker hadde vore kjekt og prøvd ein turbo fra n turboservice da so hadde me fått da svart på kvitt................

Edited by HUSNES PIT STOP
Link to comment
Share on other sites

Dersom alt går som man håper så skal det om ca. 3 uker bremses en 1993 ccm Cosworthmotor med 700 hk turbo fra NTS så da få vi se hvordan resultatet blir.

 

Det jeg ønsker å se er 300 hk eller mer ved 4000 o/min.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

takk takk blei egentli bra tall motor 1 problemet var vel at den snudde på 6200rpm :( 0,7 bar meir baktrykk enn ladetrykk på 2bar da er det slutt på turbo resultat 562hk 720nm på 2bar 99okt..motor 2 garett gt3582r hadde 2bar på 4000rpm med 1,06 hus den ga 632hk 710nm på 99 okt 7000rpm med stigende effekt kurve denne snudde aldri på kurven eksoshuset på garretten var jo overkill so hadde blitt meir effektiv med eit ar 82 hus som eg først bestilte men desverre fekk feil--konklusjonen min er at garret turboen er ein av dei beste eg har kjørt so den kan eg trygt anbefale skal og bremse 1 motor til om ca 3veker hadde vore kjekt og prøvd ein turbo fra n turboservice da so hadde me fått da svart på kvitt................

 

gatebil henrik sin ??

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Nei, ka fakatten!

 

Hva i alle dager er dette for noe? Høres ut som en bløff! Effektkurven viser jo kun ca 200 hk på 4000 o/min og det tilsvarer nærmere 1,0 BAR, ikke mer.

 

EDIT.

 

Legg forøvrig merke til intercooleren. En slik skulle vi alle hatt i bilene våre. :lol:

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ka fakatten!

 

Hva i alle dager er dette for noe? Høres ut som en bløff! Effektkurven viser jo kun ca 200 hk på 4000 o/min og det tilsvarer nærmere 1,0 BAR, ikke mer.

 

det var da et veldig stort eksoshus da...

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Link to comment
Share on other sites

det var da et veldig stort eksoshus da...

 

Ja, og da får man lavt eksostrykk og flotte tall og i en MKII Escort vil det nok funke godt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Forresten kan ikke noen gi NTS beskjed om at husnes er villig til å prøve en nts turbo i benk mot en garret turbo?

Burde da være ett greit reklame stunt for nts å låne bort en turbo og eventuelt vært med til arp og fulgt med på bremsingen der, så kunne vi fått det bekrefta om garret turboene eller nts sine ekstrem turboer er best?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Om alt går som det skal får vi svar om ca. 3 uker.

 

Før: 2,2 L Cosworth med 620 hk Turbonetics turbo.

 

Nå: Bunndelen byttet til 2,0 L og turbo byttet til en med 700 hk kapasitet fra NTS.

 

Målet er først og fremst effektøkning på 4000 o/min. At toppeffekt blir høyere er uungåelig, selv med nesten 10% mindre motor.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...