Jump to content

KRX 400


RS 1000

Recommended Posts

Hva er realistiske maks hk-tall for T34'n ifølge kompressor-map?

med f.eks .48 eksoshus? :rolleyes:

 

Dessverre er det slik at det avhenger mest av hvem som leser kompressorkartet.

 

Det er også slik at eldre og mindre effektive motorer trenger mer luft og fuel pr. avgitt hk enn mer effektive og da gjerne moderne motorer. (Og turboer)

 

Selve kartet viser at maks luftmengde er ca. 42,5 lb ved 2,5 PR og 60%.

<400 hk.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

sorry, da har jeg husket feil i såfall......men da er det jo 308 hk på hjul og 378 i motor... i følge dem som fulgte med i timene da :rolleyes:

 

Tommy, jg tror du hadde rusk i forgasseren jeg...

 

Og skål...

 

mye rart der ute idag. hehe men rusk i forgasseren kan nok stemme om det ikke var rusk andre steder også.. heheh skål igjen

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

2wd cos, T34 med .48 hus, lyseblå dyser,portet topp med sprekk ett eller annet sted.

303 på hjul, 344 i motor. 1.5 bar ved maks hk.

Turbo som gjorde at tallene ikke ble høyere.

 

 

306 på hjul med min skål :lol:

 

306 på hjul med min skål :lol:

 

 

og jeg kan bremse mer :lol:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Jooo, for DEG er det nok det, men for de som følger med så var det en annen som klarte hele 378 hk med det som her fremstilles som IDENTISK turbo og i tillegg har vi det som Combatkit postet.

 

 

At den kuttet på første testen var pga for høyt ladetrykk, Den peaket sannsynligvis god over 2 bar, men kutter pga boostcut i chippet.

 

Polly mente effekten ikke ble høyere fordi .48 huset bremset, og jeg vil ikke legge meg opp i diskusjonen her inne om hvilken turbu som er bra og hvilken som ikke er det :rolleyes:

Virker som dere som diskuterer det har mer enn nok kunnskap som jeg ikke har uansett <_<

 

Bilen er heller ikke mappet inn med den turboen, men en større, så chippet er ikke helt korrekt.

 

Det er en god grunn til at den andre og større turboen ikke står på lenger. (Med forbehold om at jeg husker rett da

 

Ja, jeg prioriterte tidligere ladetrykk istedet for maks effekt.

Edited by Janna
Link to comment
Share on other sites

Hva er realistiske maks hk-tall for T34'n ifølge kompressor-map? med f.eks .48 eksoshus? :rolleyes:

 

Sånn ute i virkeligheten vil det være rundt 375-380... hva det står på et papir er vel ikke relevant.

 

 

 

Converting wheel bhp to flywheel bhp and vice versa

To reflect the fact that % losses are high for low powered cars and vice versa I use the following equations which have been found to correlate well with real world transmission losses.

 

FWD cars - add 10 bhp to the wheel figure and divide the result by 0.9

 

RWD cars - add 10 bhp to the wheel figure and divide the result by 0.88

 

4WD cars - add 10bhp to the wheel figure and divide the result by 0.84

 

To estimate the expected wheel bhp from a known flywheel bhp just reverse the equations

 

FWD - multiply flywheel power by 0.9 and then deduct a further 10 bhp

 

RWD - multiply flywheel power by 0.88 and then deduct a further 10 bhp

 

4WD - multiply flywheel power by 0.84 and then deduct a further 10 bhp

Link to comment
Share on other sites

nei, han bremser jo biler hver dag. Pelle som er verdensmester og turbogud vet bedre!

Takk for komplimentet og den store tilliten, men også denne gang tar du feil og må korrigeres fordi:

1. For det første er det feil.

2. For det andre er det ikke min påstand,

3. Det er heller ikke min oppfatning, mening eller mine ord.

 

Ved å følge med å tenke selv så burde du klart å resonere deg frem til følgende fakta:

T34 turboer har vært brukt på Cosworthmotorer i 20 år nå og det er bremset effekter på hele 430 hk med slike. Bremsepapirer på dette er tilgjengelig flere steder, inkl på dette forumet. Hvorfor er dette vanskelig å forstå? 400 hk + er riktignok med A/R 0.63 turbinhuset, men ett A/R 0.48 reduserer ikke effekten så mye som dette.

 

EDIT.

 

Når man da er genuint interessert så stusser man over påstanden og spør om HVORFOR, men slik innstiling virker å være ukjent for deg.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

les hva han skriver du så ser du.. det er forøvrig dradd 397hk ut av t34 med ar48. Dette er gjort i england

 

pelles høyre hånd som også går med nts jakke ja... kjempe dette...

 

Kan du vise meg bremsepapirene på dette og spec på motor...?? For det er nemlig ikke mannen i gaten som får til akkurat det...

 

Ble ikke så overbevist av den cosworth'en me KRX 400 turbo som bremset hos polly værtfall.....

Edited by jusf4fun
Link to comment
Share on other sites

han spurte etter 48... skjønner ikke hvorfror du sammenligner dette med 63...

 

Greit nok.

Det er fordi:

Jeg oppfattet at han stilte to spørsmål, ett i som angikk kompressorkartet og ett som angikk T3 A/R 0.48 huset.

 

Videre er det slik at det KUN er Escort Cosworth turboen som HETER T34 og denne har kun A/R 0.63 turbinhus.

 

I første del av spørsmålet het det: "Hva er realistiske maks hk-tall for T34'n ...".

 

EDIT.

 

Dette viser da som vi ser til selve turboen og ikke til en motor. På spørsmålet " Hva er realistiske maks tall for en hjemmebygget Cosworthmotor med T34 A/R 0.48 turbinhus" er svaret ett annet fordi resultatet vil variere mye pga det store antallet variabler.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Pga min uvitenhet angående de forskjellige variantene av standardturboer, så "antok" jeg at de også var levert med 0.48 eksoshus. Beklager.. :ph34r:

 

-Derfor var spørsmålet mitt ment som ett, og ikke to spm.

 

-Så da forstår jeg det slik at en orginal T34 med 0.63 eksoshus klarer i overkant av 400, og mulig 420hk.. Og med 0.48 hus så er det mulig å nå 370-380hk.

 

Greit å vite, kun derfor! Takker.

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

les hva han skriver du så ser du.. det er forøvrig dradd 397hk ut av t34 med ar48. Dette er gjort i england

 

kan du ikke legge ut bremsepapir av bremsinga di på lørdag da ??? greit og se på opplading og kurve

gjerne papier på den t34 du refere til her og

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke så overbevist av den Cosworth'en med KRX 400 turbo som bremset hos Polly værtfall.....

 

Det skal vi fort bli enig om, og det var ikke turboen som var problemet.

 

Kan informerer om at den Volvo 240´en som visstnok fikk "størst" resultat har vært G-målt til 212 "enheter", noe som da tilsvarte 335 WHP og 379 hk på svinghjul med 2wd.

 

Cosworthen du nevnte har vært G-målt til 207 enheter noe som da indikerer hele 327 WHP.

 

Vinge87: For deg som ikke har tro på dette kan det likevel nevnes at det ikke er usannsynlig at du hadde endt opp med ett resultat i nærheten av 335/212*222 = 350, noe i overkant av 350 WHP.

 

 

Pga min uvitenhet angående de forskjellige variantene av standardturboer, så "antok" jeg at de også var levert med 0.48 eksoshus. Beklager.. :ph34r:

 

-Derfor var spørsmålet mitt ment som ett, og ikke to spm.

 

-Så da forstår jeg det slik at en orginal T34 med 0.63 eksoshus klarer i overkant av 400, og mulig 420hk.. Og med 0.48 hus så er det mulig å nå 370-380hk.

 

Greit å vite, kun derfor! Takker.

 

Jeg synes ikke du har noe å beklage.

 

Ok.

 

Se på de blå kurvene på bilde nr. 4 her og legg spesielt merke til ca. 570 Nm og ca 320 hk ved 4000 o/min.:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?sho...amp;hl=dynamics

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

pelles høyre hånd som også går med nts jakke ja... kjempe dette...

 

Kan du vise meg bremsepapirene på dette og spec på motor...?? For det er nemlig ikke mannen i gaten som får til akkurat det...

 

Ble ikke så overbevist av den cosworth'en me KRX 400 turbo som bremset hos polly værtfall.....

 

 

komme med papir fra bremsing av bilen til tommy w da :closedeyes:

kunne du sagt hva dere har g målt den til da ???

ja mene deg pelle :lol:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Kunne du sagt hva dere har g målt den til da ???

ja mene deg pelle :lol:

 

Det har jeg jo gjort over her. Det er bare å fundere litt. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg jo gjort over her. Det er bare å fundere litt. :)

 

 

ja visst ja så det nå :blush: tvile ikke på at bil gikk bra blir vel ca 370 hk men han peaka jo 2 bar eller ?? cosworth motorern går jo ikke akkurat dårlig uansett hviken turbo man skulle finne på og lade 2 bar med .. ????

når har/hadde han fullt trykk da ? 2500 ? 3000?

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

ja visst ja så det nå :blush: tvile ikke på at bil gikk bra blir vel ca 370 hk men han peaka jo 2 bar eller ?? cosworth motorern går jo ikke akkurat dårlig uansett hviken turbo man skulle finne på og lade 2 bar med .. ????

når har/hadde han fullt trykk da ? 2500 ? 3000?

 

Husk da at han kjører originalt eksosanlegg.

Hvor mye han har peaket og slik kan han svare for selv, men når vi G-målte bilen til nevnte resultat på den forrige motoren, da ble det ikke ladet så mye som det du nevner her.

Tommy W har sett dette ett par tusen ganger mer enn meg og har det vel forhåpenligvis på video også, så det er bedre å spørre ham.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok.

Det er fordi:

Jeg oppfattet at han stilte to spørsmål, ett i som angikk kompressorkartet og ett som angikk T3 A/R 0.48 huset.

 

Videre er det slik at det KUN er Escort Cosworth turboen som HETER T34 og denne har kun A/R 0.63 turbinhus.

 

I første del av spørsmålet het det: "Hva er realistiske maks hk-tall for T34'n ...".

 

EDIT.

 

Dette viser da som vi ser til selve turboen og ikke til en motor. På spørsmålet " Hva er realistiske maks tall for en hjemmebygget Cosworthmotor med T34 A/R 0.48 turbinhus" er svaret ett annet fordi resultatet vil variere mye pga det store antallet variabler.

 

Ok, han skrev jo selv med 48 hus. ser ikke problemet med det. Og skrev hva som var realistisk ikke hva som er teoretisk mulig om alt er 110% Noe det Aldri er.

 

dessuten kan man kjøpe en ferdig garret t34 der man velger selv mellom 48 eller 63.. dem sier selv ca 380 hk og 420 hk på dem. disse blir ofte nevnt som steg 2 og steg 3. med den største vil jo det så klart bli ¨litt¨ senere ladetrykk. Men av kjørbarhet bør man jo ikke kjøpe større turbo enn man trenger...

Link to comment
Share on other sites

komme med papir fra bremsing av bilen til tommy w da :closedeyes:

kunne du sagt hva dere har g målt den til da ???

ja mene deg pelle :lol:

 

jeg har desverre ikke fått papirene enda. sitter like spent som noen andre å venter. Å komme med tall utfra hva jeg tror jeg husker blir feil. I følge han som bremset bilen min så fusket bilen tilogmed i oppladingen desverre.

 

som tidligere nevnt så passerte forrige motoren 2bar før 3000rpm. Har jo da selvsagt video av dette og det er flere her inne som har sett den.

 

når vi målte bilen til 207hk/tonn på hjulene så peaket bilen rundt 1.5bar og falt til 1.3bar på 7000rpm. når endelig boost-controlleren begynte å virke slik jeg ville så tok motoren kveld. grunn er enda ikke påvist. har egentlig ikke hatt tid å undersøke annet enn det som står på bilen og der virker det ikke som det er feil, med mindre det har noe med fuskingen jeg har nå å gjøre da.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

pelles høyre hånd som også går med nts jakke ja... kjempe dette...

 

Kan du vise meg bremsepapirene på dette og spec på motor...?? For det er nemlig ikke mannen i gaten som får til akkurat det...

 

Ble ikke så overbevist av den cosworth'en me KRX 400 turbo som bremset hos polly værtfall.....

 

har papirer på 371 hk på hjul hos trond jeg var ingenting spesielt med den motoren. foresten på 1,5 bar trykk

Link to comment
Share on other sites

jeg har desverre ikke fått papirene enda. sitter like spent som noen andre å venter. Å komme med tall utfra hva jeg tror jeg husker blir feil. I følge han som bremset bilen min så fusket bilen tilogmed i oppladingen desverre.

 

som tidligere nevnt så passerte forrige motoren 2bar før 3000rpm. Har jo da selvsagt video av dette og det er flere her inne som har sett den.

 

når vi målte bilen til 207hk/tonn på hjulene så peaket bilen rundt 1.5bar og falt til 1.3bar på 7000rpm. når endelig boost-controlleren begynte å virke slik jeg ville så tok motoren kveld. grunn er enda ikke påvist. har egentlig ikke hatt tid å undersøke annet enn det som står på bilen og der virker det ikke som det er feil, med mindre det har noe med fuskingen jeg har nå å gjøre da.

 

 

ok men da håper jeg du legger ut papir når de kommer ,hadde vært morro å sett det tidlige trykke på papir

vet du hvorfor lade trykke har vært ustabilt ??

antar siden du har chip med høyere tenning så ble motoren din ennå mer sårbar for lite bensin og varmgang(bare tipping ) ,

org eksos må du få kasta langt vekk :wacko:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

org eksos må du få kasta langt vekk

 

Det er porno lyd når det blir "struping", viser til flere tilfeller på eikås. :D

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

har ikke noe mer tenning og den har gått alt annet enn magert. Har snakket mye med han som lager chipet og han har lagt seg på det samme som de andre motorene da motoren egentlig skulle live-mappes når jeg fikk laget eksos og sullet meg over til østlandet. prøver å lete frem filmene, men er ikke helt sikker på hvor offentlig jeg vil ha dem. hehe

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...