RS 1000 Posted March 13, 2007 Author Share Posted March 13, 2007 har fullt ladetrykk 1.6 på 3200 Ikke så værst, men: Da antar jeg at du har A/R0.48 turbinhus. Dette reduserer motoreffekten 10-15 hk sammenlignet med A/R 0.63 turbinhuset og sammenlignet med ovennevnte bremsepapirer så ser vi at du da ikke har en turbo som klarer 400 hk. Selv om VI foreløpig ikke VET den hele og fulle sannehet enda, så tyder alt på at KRX 400 lader tidligere og klarer høyere toppeffekt. Den vil også gi høyere driemoment pr enhet ladetrykk pga lavere eksostrykk. I tillegg oppgis KRX 400 til 400 hk på 1,7 BAR sammenlignet med E46 hvor kompressorkartet viser 380 hk ved 1,3 BAR. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
86cosworth Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 anbefaler du en slik turbo til 330 oppsettet Pælle Væck? Er ikke seperat wg på denne her sant ? 1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal* 1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 anbefaler du en slik turbo til 330 oppsettet Pælle Væck? Er ikke seperat wg på denne her sant ? Sjekk bilde i linken helt i starten. Er integrert wg ja! 287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc). Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++ Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 lurer meg på om det ikke var 44mm integrert wg, men dette kan nok pelle væck bekrefte Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
86cosworth Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Sjekk bilde i linken helt i starten. Er integrert wg ja! sjekka linken etterpå.. 1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal* 1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden* Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 14, 2007 Author Share Posted March 14, 2007 (edited) Anbefaler du en slik turbo til 330 oppsettet Pælle Væck? Er ikke seperat wg på denne her sant ? Ja, det vil jeg gjøre og samtidig gjenta at man trenger en tettering eller en plate mellom eksosmanifold og turbo, samt sveise om dowpipen. Dersom man ikke synes at dette er ett uovervinnelig problem, da mener jeg at dette helt klart er riktig turbo å kjøpe. Den har integrert wg ja. Lurer meg på om det ikke var 44mm integrert wg, men dette kan nok pelle væck bekrefte Takker for tilliten, men hvor stor den er VET jeg ikke. 44 mm høres stort ut. Husk at Cosworthturboene bare har 36 mm og baklokkene som passer til Turbonetics har enda mindre wg lokk. 44 mm stemmer muligens for IRX 450 m.fl. Edited March 23, 2007 by WingDude Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
capri-rs Posted March 14, 2007 Share Posted March 14, 2007 her er litt om irx serien IRX450 (Hk) Kompressorns inducer diameter 51,1 mm Kompressorhjulets backwheel diameter 81,0 mm Kompressorhusets utvändiga diameter 170,0 mm Kompressorns anslutning mot luftfiltret 70,0 mm Kompressorns utlopp 50,0 mm 360 graders axiallager Högglanspolerade hus Exducer diameter turbinhjul 54,5 mm Singleflow turbinhus med integrerad wastegate Diameter wastegate hål 36,0 mm Rektangulär fläns mot grenröret, typ T3 Olja in plan fläns: skruvhålens cc mått 38,0 mm Olja ut plan fläns: skruvhålens cc mått 51,0 mm Turbon är highflow preparerad IRX550 (Hk) Kompressorns inducer diameter 54,8 mm Kompressorhjulets backwheel diameter 76,0 mm Kompressorhusets utvändiga diameter 170,0 mm Kompressorns anslutning mot luftfiltret 70,0 mm Kompressorns utlopp 50,0 mm 360 graders axiallager Högglanspolerade hus Exducer diameter turbinhjul 54,5 mm Singleflow turbinhus med integrerad wastegate Diameter wastegate hål 36,0 mm Rektangulär fläns mot grenröret, typ T3 Olja in plan fläns: skruvhålens cc mått 38,0 mm Olja ut plan fläns: skruvhålens cc mått 51,0 mm Turbon är highflow preparerad IRX600 (Hk) Kompressorns inducer diameter 58,5 mm Kompressorhjulets backwheel diameter 82,0 mm Kompressorhusets utvändiga diameter 170,0 mm Kompressorns anslutning mot luftfiltret 70,0 mm Kompressorns utlopp 50,0 mm 360 graders axiallager Högglanspolerade hus Exducer diameter turbinhjul 58,0 mm Singleflow turbinhus med integrerad wastegate Diameter wastegate hål 36,0 mm Rektangulär fläns mot grenröret, typ T3 Olja in plan fläns: skruvhålens cc mått 38,0 mm Olja ut plan fläns: skruvhålens cc mått 51,0 mm Turbon är highflow preparerad er nok 36 mm på irx serien også "Understeer" is when you hit the fence with the front of the car."Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car."Horsepower" is how fast you hit the fence."Torque" is how far you take the fence with you. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 15, 2007 Author Share Posted March 15, 2007 (edited) Ja, hullet er 36 mm. Lokket er større vet du og alle andre oppgir ventilstørrelse, ikke størrelsen på hullet. Kan se om jeg får anledning å måle IRX 450 lokket senere i dag. Se der ja. Der kom jaggu IRX 550 også. Den har jeg ventet på. Vi må ikke glemme den råeste da. IRX 450S. Den går med IRX600 turbin og en helt spesiel billetfrest impeller med målene 55/78 mm og er en oppgradering av den vanlige IRX 450 turboen. Koster 5500 + mva ekstra. Edited March 15, 2007 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cbp Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 HVor er det info om IRX550 og 450S? Og hva er egentlig forskjell på IRX og KRX? If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Salgstråd dette eller? Skjønner ikke hvordan folk kan bli så kjøpek*te av "ubekreftet skryt", men det er kanskje bare meg.. 91 Sierra Cosworth 4x4 Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing Prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 ubekreftet? har fått dette bekreftet jeg.. og alle som har vært med vedkommende har også det. bare til å ta turen hit så kan jeg sikkert ordne det slik at du får sitte på når den BLÅSER en steg1 cosworth med std 4x4 turbo og manifoil i spoolupen på hvilket som helst gir.. Bare si når du kommer du så skal vi ordne det. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 16, 2007 Author Share Posted March 16, 2007 HVor er det info om IRX550 og 450S? Og hva er egentlig forskjell på IRX og KRX? Du må vel ringe NTS. Bortsett fra kapasiteten så er den største forskjellen turbinhuset. IRX er bolt on til Cosworth. Det er ikke KRX, dessverre. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Øyvind Tempel Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 ubekreftet? har fått dette bekreftet jeg.. og alle som har vært med vedkommende har også det. bare til å ta turen hit så kan jeg sikkert ordne det slik at du får sitte på når den BLÅSER en steg1 cosworth med std 4x4 turbo og manifoil i spoolupen på hvilket som helst gir.. Bare si når du kommer du så skal vi ordne det. glede seg enda mer til å sitte på en tur i kveld!!! sory OFF TOPIC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Øyvind Tempel Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 kan bekrefte at i hvertfall jeg ville heller kastet den T35 turboen jeg har i bosset og heller hatt denne etter å ha prøvd dette! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 tempel: husk nå at det er fjærer på actuatoren for at den IKKE skal spoole så fort opp og holde trykket nede. Gleder meg til han fjerner dem og får spool opp slik den skal. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magnus Kvame Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Dere tror ikke det kan være en annen grunn til at denne turboen lader så tidlig da? Hint: Jo mer effektiv motor, jo tidligere vil turboen lade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted March 17, 2007 Share Posted March 17, 2007 Magnus Kvame: Kunne jo vært slik, men vi som kjenner motoren og har fulgt denne helt fra den var en C20LET med std turbo osv og til en hver tid sammenlignet med cosworth 4x4 med std turbo merker nå at for første gang har ikke cosworthen noen sjangse å holde følge i spoolupen. Ikke en gang på motorveien om cossien holder 3gir og opelen holder 5gir. opelen går rett fra og det selvom effekten er lav. Den opelmotoren er fortsatt ikke noe mer effektiv enn std C20LET da det er bunndelen som er nyoverhalt pga opel sine kjempe sterke råder. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mi_r16 Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 Magnus Kvame: Kunne jo vært slik, men vi som kjenner motoren og har fulgt denne helt fra den var en C20LET med std turbo osv og til en hver tid sammenlignet med cosworth 4x4 med std turbo merker nå at for første gang har ikke cosworthen noen sjangse å holde følge i spoolupen. Ikke en gang på motorveien om cossien holder 3gir og opelen holder 5gir. opelen går rett fra og det selvom effekten er lav. Den opelmotoren er fortsatt ikke noe mer effektiv enn std C20LET da det er bunndelen som er nyoverhalt pga opel sine kjempe sterke råder. Hmmm.. Det høres litt rart ut at kadetten med std turbo bare holdt følge med cossien før den fikk ny turbo osv? Er c20let motoren så lite effektiv i utganspunktet at den bare går like bra som en bil som veier nærmere 500 kilo mere og har mye mere drivverkstap? Kunne forresten godt tenke meg å sett flødedata på de to toppene. Tipper opeltoppen fløder endel bedre enn cossien sin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 mi_r16: hvis du får forskjellen mellom 1100kg eks fører som kadetten er veid til og 1400kg inkl fører til å bli 500kg så greit.. og det er cosworthen som har mer drivverkstap, men det er ikke allverden i lavere fart. Opelen sin topp fløder nok bedre enn cosworthen sin, men hjelper lite dersom turboen fløder veldig mye dårligere. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 Blir ikke dette litt som å sammenligne de berømte "apples and oranges"? Blir spennende å se hvordan den fungerer om noen velger å prøve den på en Cosworth, funker den like bra da er det jo bare velstand 91 Sierra Cosworth 4x4 Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing Prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 18, 2007 Author Share Posted March 18, 2007 (edited) Salgstråd dette eller? Skjønner ikke hvordan folk kan bli så kjøpek*te av "ubekreftet skryt", men det er kanskje bare meg.. Kanskje de har satt seg ned og sett og tenkt litt? Dersom du ser på de faktiske opplysningene så har en Cosworth 4x4 T3 turbo 47,5 mm inducer og 60 mm stordiameter. Turbin er 59 mm stordiameter og 49,5 mm exducer. Designet på hjulene og husene på denne turbone er minst 30 år gamle. KRX 400 er svært mye nyere. Inducer er 47,5 og stordiameter er 66mm. Turbinen har 49,5 mm exduser her også, men stordiameteren er nok mindre pga at han som lager disse turboen "liker" høy trim på turbinhjulet. Turbinhuset er er av annet fabrikat enn resten av turboen og jeg antar at det er valgt fordi at det er det mest effektive som gir det beste resultatet. 25 år med utvikling har da gitt oss en turbo som har vitale må ikke helt ulik T3 turboen, men som lader tidligere pga mer effektiv turbin som produserer høyere dreiemoment, samtidig som en større og flow preppet kompressoren klarer å levere en større luftmenge, selv med samme inducer diameter. Det er ikke noe Hokus Pokus med dette, synes du? Blir ikke dette litt som å sammenligne de berømte "apples and oranges"? Blir spennende å se hvordan den fungerer om noen velger å prøve den på en Cosworth, funker den like bra da er det jo bare velstand Man vil nok ikke få identisk resultat, men noen stor forskjell vil det ikke være på en 4x4 motor. Originalt gir Cosworth 2wd 204 hk med 0,7 BAR ladetrykk og 4x4 gir 220 hk med 0,8 BAR. (ca 204 hk med 0,7 BAR her også) Opel Calibra turbo gir 204 Hk med 0,7 BAR. Bortsett fra "bolt on" problematikken er det bare velstand. Edited March 18, 2007 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 Kanskje de har satt seg ned og sett og tenkt litt? Dersom du ser på de faktiske opplysningene så har en Cosworth 4x4 T3 turbo 47,5 mm inducer og 60 mm stordiameter. Turbin er 59 mm stordiameter og 49,5 mm exducer. Designet på hjulene og husene på denne turbone er minst 30 år gamle. KRX 400 er svært mye nyere. Inducer er 47,5 og stordiameter er 66mm. Turbinen har 49,5 mm exduser her også, men stordiameteren er nok mindre pga at han som lager disse turboen "liker" høy trim på turbinhjulet. Turbinhuset er er av annet fabrikat enn resten av turboen og jeg antar at det er valgt fordi at det er det mest effektive som gir det beste resultatet. 25 år med utvikling har da gitt oss en turbo som har vitale må ikke helt ulik T3 turboen, men som lader tidligere pga mer effektiv turbin som produserer høyere dreiemoment, samtidig som en større og flow preppet kompressoren klarer å levere en større luftmenge, selv med samme inducer diameter. Det er ikke noe Hokus Pokus med dette, synes du? Man vil nok ikke få identisk resultat, men noen stor forskjell vil det ikke være på en 4x4 motor. Originalt gir Cosworth 2wd 204 hk med 0,7 BAR ladetrykk og 4x4 gir 220 hk med 0,8 BAR. (ca 204 hk med 0,7 BAR her også) Opel Calibra turbo gir 204 Hk med 0,7 BAR. Bortsett fra "bolt on" problematikken er det bare velstand. Jeg er kanskje generelt skeptisk til poster som dette, hvor produktet fremstår som guds gave til bilen. Da tenker jeg reklame med en gang. Skal ikke skryte på meg å ha så peiling på dette, og det er sant som du sier i forhold til nyere og bedre teknologi, men dersom denne turboen er så bra som den framstår i denne tråden, burde det ikke da vært mange flere som bruker den? Faktaopplysningene om diameter virker forsåvidt ikke som noe hokus pokus, nei, men det kan jeg ikke så mye om.. For å bevise at dette er en 400hk turbo som lader tidlig bør man kanskje montere den i en Cosworth med så godt som tilsvarende oppsett som en annen Cosworth, gjerne originale/ubygde motorer begge to, hvor turboen er eneste forskjellen. F.eks KRX 400 mot en Escort Cosworth turbo med .55 hus eller kanskje en Garrett GT2871, leverer ikke de omtrent det samme? ELLER sammenligne ladetrykkskurver mot en T3, som det blir påstått denne skal lade tidligere enn.. Dersom denne KRX 400 produserer merkbart bedre resultater skal jeg si meg enig i at denne er en 400hk turbo som lader tidlig på Cosworth (for dette er vel et Ford/Cosworth-forum?). Ble litt kronglete forklart kanskje, håper dere skjønner hva jeg prøver å komme fram til Fram til da velger jeg å være skeptisk til dette. Har litt tro på ordtaket dersom det virker for godt til å være sant, er det ofte det. Kanskje jeg er litt vrang nå? 91 Sierra Cosworth 4x4 Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing Prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSCoz Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 Som jeg skulle sagt det selv. Mirakel-turboer har jeg fått nok av. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kh turbo Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 Måten å gjøre det på.... spenn opp en motor og test div. turboer... 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 nå blir det ved nær fremtid testet en slik på en cosworthmotor steg 1 som har gått med std T3. Så får vi jo se hva resultatene blir. her blir det KUN turbobytte Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now