Jump to content

KRX 400


RS 1000

Recommended Posts

Høres jo litt merkelig ut mtp. hvor mye en T34 leverer med 2,2bar i forhold til hva grønndysene leverer.

Så med 2,2bar, irx450 og grønndyser høres det ut som en ganske lite effektiv motor.

Der turboen mest sannsynlig ikke er problemet.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det går jo litt på hvordan chipet er også da.

på forrige min så klarte jeg ikke å få mer enn 1,3 bar på IRX450 pga de grønne dysene var helt tom. lå rundt 14-15:1 i lambda

på grunn av det lave mottrykket så overlevde motoren så lenge jeg hadde den.

 

liten stund etter hørte jeg snakk om at nye eier kjørte over 2 bar med samme dysene uten at det gikk noe bedre av den grunn.

sannsynligvis er chipet skiftet, kammer justert feil eller noe annet er feil i oppsettet.

Det er ikke bare hva turboen klarer som avgjør hvor mye effekt en klarer på et gitt ladetrykk, dette er det stort sett chipet og innstillinger av kammer osv som avgjør.

 

en annen ting er jo at det var jo virkelig en her inne som trodde at de grønne dysene hans virkelig klarte å gi ham 385hk med en T34 og postordre chip.

 

Jeg har kjørt langt over 2bar ladetrykk på orginale 4x4 dyser uten at det gir noe særlig mer enn 250hk med steg1 chip.

på samme motor ved turbo bytte og chip over til ett slags steg3 gjorde motoren 340hk på 1.3 bar uten at noe ble justert utenom software, map og dyser.

 

det er mye som avgjør hvor høy fyllingsgrad en får og ved dårlig fyllingsgrad vil det jo fort bli høyt ladetrykk uten å gi mye effekt.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Høres jo litt merkelig ut mtp. hvor mye en T34 leverer med 2,2bar i forhold til hva grønndysene leverer.

Så med 2,2bar, irx450 og grønndyser høres det ut som en ganske lite effektiv motor.

Der turboen mest sannsynlig ikke er problemet.

 

 

Denne bilen jeg snakker om, fungerer utrolig bra og ifølge g-måler gjør den 0-100 på 4.8 sekunder og 0-402 meter på 12.4 sekunder, så jeg syns den er veldig effektiv i forhold til oppsett. Den gang det blei målt, kjørte han på 1.7-1.8bar, og var liten forskjell fra 1.3bar som var da han kjøpte bilen... var etter han begynte lade over 1.8 at det virkelig begynte skje noe... Ifølge samme måling blei beregningen ca 390hk den gangen... regnet da med ca 50hk i drivverkstap...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Denne bilen jeg snakker om, fungerer utrolig bra og ifølge g-måler gjør den 0-100 på 4.8 sekunder og 0-402 meter på 12.4 sekunder, så jeg syns den er veldig effektiv i forhold til oppsett. Den gang det blei målt, kjørte han på 1.7-1.8bar, og var liten forskjell fra 1.3bar som var da han kjøpte bilen... var etter han begynte lade over 1.8 at det virkelig begynte skje noe... Ifølge samme måling blei beregningen ca 390hk den gangen... regnet da med ca 50hk i drivverkstap...

hvilken eksosmanifold bruker han?

Link to comment
Share on other sites

det står irx på den..

 

Nækj.. den ser liksom ikkje hjemme ut på ein måte :rolleyes:

 

Har prata litt med T-king å han snakka om ein T3 super trim 60.. Jækla usikker hva eg skal velge.

Vil ha ein kvikk bil som ikkje går til Hæ#¤%& med ein gang!

 

Ser at det er på moten med T3/T04E med ar50 på eksos sida i england.. noen som har prøva det her til lands??

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Nækj.. den ser liksom ikkje hjemme ut på ein måte :rolleyes:

 

Har prata litt med T-king å han snakka om ein T3 super trim 60.. Jækla usikker hva eg skal velge.

Vil ha ein kvikk bil som ikkje går til Hæ#¤%& med ein gang!

 

Ser at det er på moten med T3/T04E med ar50 på eksos sida i england.. noen som har prøva det her til lands??

 

Kjøpte en T34 hybrid turbo av T-king. Den havarerte etter andre oppstart. olje å alt fikk den.

Fikk byttet i en gt3071R og de fleste sier at det var et mye bedre valg, og at eg kommer te å bli fornøyd :)

 

så vi får se når chip i fra pukkelrygg kommer :)

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en T34 hybrid turbo av T-king. Den havarerte etter andre oppstart. olje å alt fikk den.

Fikk byttet i en gt3071R og de fleste sier at det var et mye bedre valg, og at eg kommer te å bli fornøyd :)

 

så vi får se når chip i fra pukkelrygg kommer :)

 

Dette blir bra hvet du

Link to comment
Share on other sites

Nå har eg kastet bort noen timer på å lese 39sider :lol:

 

Har en kamerat som kjører med Krx400 med 450 trykk hus, på sin Toyota Celica GT4 (3s-gte)

Nå kjører han med ca1bar, den går betydelig bedre en min 200sx s14 (sr20det) med GT2860rs på samme trykk.

Desse motorene er helt originale uten om att han har smidde stempel og råder.

 

selvfølgelig er dette 2 forskjellige motorer, men ganske like i oppbygning.

 

Det eg vil fram til er att hans Celica virker mye kvikkere og sterkere en min 200sx.

Den kommer tidligere og hardere en min, tømmer gir fort som fy.

Begge bilene skall mappes ordentlig så får vi se hvem som er kjappest :)

 

Så det att folk slenger dritt osv om KRX seien, ser eg bare på som "svada" fra dem side.

 

Men dette gikk vell øret forbi de hardbanka Cossi karene ? er jo tross alt bare riskokerer :P

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Nå har eg kastet bort noen timer på å lese 39sider :lol:

 

Har en kamerat som kjører med Krx400 med 450 trykk hus, på sin Toyota Celica GT4 (3s-gte)

Nå kjører han med ca1bar, den går betydelig bedre en min 200sx s14 (sr20det) med GT2860rs på samme trykk.

Desse motorene er helt originale uten om att han har smidde stempel og råder.

 

selvfølgelig er dette 2 forskjellige motorer, men ganske like i oppbygning.

 

Det eg vil fram til er att hans Celica virker mye kvikkere og sterkere en min 200sx.

Den kommer tidligere og hardere en min, tømmer gir fort som fy.

Begge bilene skall mappes ordentlig så får vi se hvem som er kjappest :)

 

Så det att folk slenger dritt osv om KRX seien, ser eg bare på som "svada" fra dem side.

 

Men dette gikk vell øret forbi de hardbanka Cossi karene ? er jo tross alt bare riskokerer :P

 

 

Blir som å sammenligne epler og pærer. Bare fordi det er frukt betyr ikke at det smaker det samme.. Kompresjon, kammer innsug, eksos. alt har innvirkning.. Har aldri prøvd krx så aner ikke om den er bra bare for å ha det sagt. Vet du hvor mye luft begge turboene leverer på samme trykk da?

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Blir som å sammenligne epler og pærer. Bare fordi det er frukt betyr ikke at det smaker det samme.. Kompresjon, kammer innsug, eksos. alt har innvirkning.. Har aldri prøvd krx så aner ikke om den er bra bare for å ha det sagt. Vet du hvor mye luft begge turboene leverer på samme trykk da?

 

Dette var bare "synsing" fra min side, Krx400 flytter en del mer en hva GT2860rs klarer på samme trykk ja.

Så det utgjør jo en god forskjell bare der.

KRX serien er nok ment for ha ett godt og langt effekt register, men det folk henger seg opp i er tall og hvordan andre turboer i samme klasse produserer mer hester.

Med tid å stunder kommer det noe som er bedre en KRX igjenn og da blir det sikkert like mye "ståhei" som i denne posten.

Og Nei, eg sier ikke att KRX er bedre en noen annen turbo.

Men kanskje det kan være artig å prøve noe nytt til en forandring ?

 

Turbo velger man etter smak og behag, og hvordan motoren er satt opp.

Noen er faktisk svært glad i "ketchup" effekt, menst andre igjenn setter respons og kjørbarhet først.

 

Ett annet spørsmål er HVORDAN er utveksling i girkasse og diff i forhold til hverandre??? kan bli lurt dær... :o

 

Du har nok rett der, siden Celica GT4 er 4wd så har den nok lettere utveksling i girkassa.

Kan bli litt blind på det med akselerasjon når en har tett steget girkasse.

Den overasket meg vertfall :D

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ihvertfall begynt å sette respons først. Men tør liksom ikke gamble på turbo når det faktisk er en del penger man snakker om.. Hørt at de nye Borg Warner turboene skal være bra. Bedre enn Garrett GT. Garrett har jo faktisk kopiert turbinbladene deres for å holde følge. Det ryktene sier ihvertfall ;) Hadde vært arti å prøvd..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ihvertfall begynt å sette respons først. Men tør liksom ikke gamble på turbo når det faktisk er en del penger man snakker om.. Hørt at de nye Borg Warner turboene skal være bra. Bedre enn Garrett GT. Garrett har jo faktisk kopiert turbinbladene deres for å holde følge. Det ryktene sier ihvertfall ;) Hadde vært arti å prøvd..

 

Heller bruke Comp turbo ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

1. Turbo velger man etter smak og behag, og hvordan motoren er satt opp.

2. Den overasket meg vertfall :D

1. Hmm, inntrykket er heller at folket velget turbo på grunnlag av antagelser, rykter og "det andre folk" bruker.

Det har skjedd mye på turbofronten de siste årene, men mange velger likevel turboer med gammelt opphav.

 

2. Hvis det hadde vært mulig å byttelåne turbo og ECU på disse to bilene så hadde nok resultatet blitt det samme. Alle GT28 har ett veldig lite turbinhjul og de har derfor eksoskapasitet deretter.

 

 

Heller bruke Comp turbo ;)

WHY??

En anbefaling kan godt følges opp med en forklaring på hvorfor?

 

En bilkjommi skal ha seg ny 550 hk turbo og KRB anbefalte Comp. Da Turbonetics ikke hadde hjul med kapaistiet + ønskede egenskaper. Etter endel undersøkelse kan jeg iallefall opplyse om at Comp. turbo, det blir det IKKE.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Hmm, inntrykket er heller at folket velget turbo på grunnlag av antagelser, rykter og "det andre folk" bruker.

Det har skjedd mye på turbofronten de siste årene, men mange velger likevel turboer med gammelt opphav.

 

2. Hvis det hadde vært mulig å byttelåne turbo og ECU på disse to bilene så hadde nok resultatet blitt det samme. Alle GT28 har ett veldig lite turbinhjul og de har derfor eksoskapasitet deretter.

 

 

 

WHY??

En anbefaling kan godt følges opp med en forklaring på hvorfor?

 

En bilkjommi skal ha seg ny 550 hk turbo og KRB anbefalte Comp. Da Turbonetics ikke hadde hjul med kapaistiet + ønskede egenskaper. Etter endel undersøkelse kan jeg iallefall opplyse om at Comp. turbo, det blir det IKKE.

 

Har kjøpt av KRB nå. Raimond har prøvd denne turboen på både en Audi og Cosworth med 650-750 hester og sammenlignet med Garrett GT serien.

Konklusjonen var at bare ved å bytte turbo uten å endre noe, ga faktisk Comp turboen en god del mer effekt og nm. Den kom igang 100 rpm seinere enn GT turboen.

Trengte mindre ladetrykk med Comp turboen for å oppnå samme effekt som med GT turboen. Raimond gikk god for denne, og ville heller anbefale å kjøpe Comp enn GT turbo.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å kjøpe meg ein T3 super trim 60 eg..

Håper den funker greit på grønt oppsett :)

 

Skal visst være veldig rask å det liker eg!

Trenger ikkje 400hk i ein "kosebil" ^_^

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...