Guest gatebilmannen Posted March 5, 2007 Posted March 5, 2007 (edited) Det er helt suverent. Kjøpte meg biltema startkabelpakke i dag. Den nest dyreste. Målte de og kom fram til at de er 3m lange. Det burde holde til og få lagt det bakover i bilen. Men tror jeg må få lagt om linjekabelen min siden den ligger på samme side som batteriet står på. Tror ikke jeg får lagt 3m over på venstre siden og bakover når batteriet er på høyre!? Vi får se om det holder. Fin tykkelse på kabelen iallefall. Og billigere! Mvh Gatebilmannen Edited March 5, 2007 by gatebilmannen
sierraturbo Posted March 5, 2007 Posted March 5, 2007 skal du bruke de til anlegg? må ikke det da. tror ikke isolasjonen er lagt for å ha strøm i gjenom seg over lang tid morfar hadde 2 bateri i bilen og han hadde bare startkabler mellom de og da smeltet isolasjonen på de. men uansett er ikke det noe bra da å ha på anlegg mener hvertfal jeg. sierra sedan 2.0 gl 1987. + cosworth 4x4 delebil så her blir det cosworth (en dag)sierra sedan 2.0i 1987sierra sedan 1.8 turbodiesel 1992 (bruksbil)toyota landcruiser lj70 1986mod
Guest Erik Braseth Posted March 5, 2007 Posted March 5, 2007 25 kvadratmeter kabel. Kjører du lastebil?
Guest gatebilmannen Posted March 5, 2007 Posted March 5, 2007 Kjører du lastebil? Hiii hiii, Skrive leif! Nei jeg kjører limosin skal du bruke de til anlegg? må ikke det da. tror ikke isolasjonen er lagt for å ha strøm i gjenom seg over lang tid morfar hadde 2 bateri i bilen og han hadde bare startkabler mellom de og da smeltet isolasjonen på de. men uansett er ikke det noe bra da å ha på anlegg mener hvertfal jeg. Bruttern har brukt sitt i snart drøye 2 år nå og ikke hatt noen problemer. Han har alltid hatt heftig anlegg og biltema startkablene har aldri blitt svidd.
Guest A2theB Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Hvorfor ikke kjøpe ordentlige kabler? Er billig tatt i betraktning at bilen kan brenne uten..
Guest gatebilmannen Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Det skal rimelig mye trafikk gjennom en startkabel for at isolasjonen skal smelte og begynne og brenne. Tenk deg litt om. Jeg skal ikke si for sikkert, men jeg skal vedde for at det skal like mye til og få en biltema startkabel til å smelte som en vanlig strømkabel med samme tykkelse gjør..
Hansa Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Når man kobler i hus så er 25kvadrat godkjent for 100Ampere. Lagt delvis i kabelkanal, og delvis åpent.
zanor Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Når man kobler i hus så er 25kvadrat godkjent for 100Ampere. Lagt delvis i kabelkanal, og delvis åpent. Og da snakker vi også vekselstrøm. Det skal høyere kvadrat til for at det skal kunne gå like høy ampere når det er snakk om likestrøm. Når det gjelder startkabler så fungerer sikkert dette bra til å drive anlegg med. MEN når det står at på pakken at de skal tåle f.eks 100 ampere så er snakk om over veldig kort tid. Prøver man belaste disse med 100 ampere over litt tid (er snakk om noen små minutter) vil de bli meget varme og dette vil gå utover isolasjonen som kan smelte. Og deretter føre til kortslutning og brann.
Guest Dagfinn Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 hvorfor ikke bruke vanlig kabler som er beregnet til bilstereo? er da mye greiere...ikke noe dyrere heller
a.cosworth Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 (edited) hvorfor ikke bruke vanlig kabler som er beregnet til bilstereo? er da mye greiere...ikke noe dyrere heller Enig, hvofor kan du ikke bare ta vanlig kablel? Vanlig kabel som altid blir brukt til streo i bil. Jeg bare lurer egentlig, jeg ser liksom ikke helt poenget med å kjøpe startkabler. -Arne Edited March 7, 2007 by egO '03 Silverado, Duramax'11 VW transporter'06 Land Cruiser konebilX'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT LightningX...osv...
Guest gatebilmannen Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Det er jo ikke dyrere. Det er faktisk billigere. En 3m lang 21kvadrat "pluss"kabel på biltema koster 129 kr og en 21kvadrat 3m jordingskabel koster ca like mye. Når du regner dette sammen så får ca 230 kr og dette er 21 kvadrats kabler. Derimot får du startkablene som er begge 3 meter lange og er på 25kvadrat i tykkelse til 170 kr. Tåler ganske mye disse kablene. Og de tåler over lengre tid også. Bruttern kjørte til bodø med sånne kabler lagt opp. Musikken på full guffe. Han har koblet på 2 kondensatorer og Soundmagus på 3000watt.
Egil Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 (edited) Enig, hvofor kan du ikke bare ta vanlig kablel? Vanlig kabel som altid blir brukt til streo i bil. Jeg bare lurer egentlig, jeg ser liksom ikke helt poenget med å kjøpe startkabler. -Arne gatebilmannen er fornøyd med sitt kjøp av strøm kabler og han deler sitt kjøp med alle oss på forumet han er fornøyd med sitt valg. Dere andre som har andre ønsker , vell la oss ta en titt på deres biler og se om dere har valgt de dere selv anbefaler. Ikke Edited March 7, 2007 by Joker
Henning--- Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Joa, var en løsning dette og... Gatebilmannen ; om du er gjerrig/pengesparende for tiden? siden alt skal nesten være grattis?
Guest gatebilmannen Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 (edited) Joa, var en løsning dette og... Gatebilmannen ; om du er gjerrig/pengesparende for tiden? siden alt skal nesten være grattis? Hehe... Jeg er lærling, med j***** sugen lønn og en bil å betale diverse på! Jeg er ikke akkurat gjerrig, men veldig sløsende Bruker ganske mye penger på dama -Så når det kommer til meg så får ikke jeg alltid kjøpt det jeg vil ha fordi jeg allerede har brukt det! Jeg veit Jeg veit! Jeg må bli mer sparende av meg selv! Men er ikke alltid like enkelt Edited March 8, 2007 by Combatkit banneord
Guest Waterwolf Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 (edited) Og da snakker vi også vekselstrøm. Det skal høyere kvadrat til for at det skal kunne gå like høy ampere når det er snakk om likestrøm. Helt feil er ikke om det er værken likestrøm eller vekselsstrøm som har noe med saken og gjøre. Det har med hvor mye effekt man kjører iforhold til spenninga. La oss si 1500W ved 230 volt ac eller dc det blir 6.5 amper. men ved bare 12v så blir 1500w og trekke 125 amper (enfase last). Altså regelen er at skal man ha samme effektforbruk så kan man enten gå opp med spenninga så amperen synker. eller ned med spenninga så amperen øker. Derfor man har høyspennt linjer med feks 130 000v , da slipper man en kabel som er like feit som bilen din hvist man skal overføre store effekter med bare 12v. Ganske logisk egentlig tenk deg en lastebil, den er en strøm molekyl. Enten kan du kjøre større lastebil for å flytte mer last (altså høyere strøm), eller så kan du kjøre mange mindre lastebiler fortere etter hverandre (altså høyere spenning). Men du har da flyttet like mye last innen samme tidspunkt Dessuten så tar en svær lastebil større plass apropo en feitere kabel. Edited March 8, 2007 by Waterwolf
Guest gatebilmannen Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Helt feil er ikke om det er værken likestrøm eller vekselsstrøm som har noe med saken og gjøre. Det har med hvor mye effekt man kjører iforhold til spenninga. La oss si 1500W ved 230 volt ac eller dc det blir 6.5 amper. men ved bare 12v så blir 1500w og trekke 125 amper (enfase last). Altså regelen er at skal man ha samme effektforbruk så kan man enten gå opp med spenninga så amperen synker. eller ned med spenninga så amperen øker. Derfor man har høyspennt linjer med feks 130 000v , da slipper man en kabel som er like feit som bilen din hvist man skal overføre store effekter med bare 12v. Ganske logisk egentlig tenk deg en lastebil, den er en strøm molekyl. Enten kan du kjøre større lastebil for å flytte mer last (altså høyere strøm), eller så kan du kjøre mange mindre lastebiler fortere etter hverandre (altså høyere spenning). Men du har da flyttet like mye last innen samme tidspunkt Dessuten så tar en svær lastebil større plass apropo en feitere kabel. Dette her var utrolig bra skrevet Waterwolf! Jobber vel ikke som høyspenningselektrikker?
Guest Waterwolf Posted March 9, 2007 Posted March 9, 2007 Dette her var utrolig bra skrevet Waterwolf! Jobber vel ikke som høyspenningselektrikker? Hehe busted
Guest Kriz Posted April 7, 2007 Posted April 7, 2007 ikke rart de pleier å bruke 24volt batterier i steden for 12volt i lastebilene...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now