laerdh Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Jeg kjørte bevisst med et gåent hjullager bak på høyre side i en god stund, men i går takket det for seg. Hjulet begynte plutselig å låse seg, noe som var litt skummelt der og da (vinterføre). Jeg regna med at hjullageret var smadra i tusen biter, så jeg kjøpte meg et nytt, og det er nå jeg trenger hjelp. Noen som har en god punktvis forklaring på hvordan man gjør dette? Har prøvd å løsne på den 41mm store mutteren for å komme inn til lageret, men det hjalp ikke, så jeg spør dere før jeg går videre og gjør eventuelle feil Lars '91 Sierra Sedan IST - Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map - Ny motor på gang
Samatron Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 skive eller trommel brems? jeg har aldri vært borti trommel, men skive er ganske lett..
Gess Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Vil tippe at skive og trommel er ganske like. Den store mutteren må av. Letteste måten å løsne den på er med stort verktøy, gjerne med forlengelses rør. Bilen bør stå på bakken, med brekket på, i gir etc. Sjekk om det er links gjenger, veldig kjedelig om du drar den feil vei. Ellers så sitter lagrene i et lagerhus som demonteresfra ankerplaten med fire bolter, enkelt o greit. Lagrene må naturligvis presses ut og presses på plass. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
bana_iøra Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Links på v-side og vanlig på h-side, hvis jeg ikke husker feil.
Guest drezz Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Veldig likt mellom skiver og tromler. Lagerhuset til skivebrems har bare de to "ørene" som caliperne er festet i
laerdh Posted February 27, 2007 Author Posted February 27, 2007 (edited) Det er trommelbrems. Jeg sliter noe j***** med å få ut de to gamle ringene som kulelageret "sitter" i. Noen som har noen tips på å få de ut? Jeg har prøvd med varmepistol og slikt, men de sitter fortsatt helt dønn fast. Lars Edited February 27, 2007 by laerdh '91 Sierra Sedan IST - Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map - Ny motor på gang
Peder`n Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 Ikke at jeg skal være en slags dommedagsprofet her...men kanskje du har klart å varmkjøre hele lageret?...det ser du forsåhvidt når du tar det av...blått stål og sånt... Men det er en hardhendt finmekanisk jobb ofte, å bytte ut disse lagrene....dunke/hamre ut det ene fra den andre siden...og omvendt...men du må såklart jobbe deg rundt....ikke lett å hamre på samme stedet hele tiden...da blir det skjevt, og du kan kile fast hele greia mer.... Stå på!...det går til slutt....MED EN STOR NOK HAMMER!! Peder
Guest drezz Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 Vi brukte vel trykkluftsMEISEL eller noe slikt sist det ble gjort på min bil... Om du ikke har det eller en stor hammer får du begynne å pumpe jern
laerdh Posted February 28, 2007 Author Posted February 28, 2007 (edited) Takk for svar Men jeg lurte på èn ting til. Det gjør vel kanskje arbeidet lettere hvis jeg drar ut drivakselen og jobber fra baksiden også? Hvis det er mulig da. Og hvis jeg hamrer for mye på de ringene, så kommer jeg til å skade veggene rundt tror jeg, og det er vel ikke akkurat så bra? Eller er det bare å hamre løs og håpe på det beste? Edited February 28, 2007 by laerdh '91 Sierra Sedan IST - Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map - Ny motor på gang
cosworth540 Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 Takk for svar Men jeg lurte på èn ting til. Det gjør vel kanskje arbeidet lettere hvis jeg drar ut drivakselen og kommer fra baksiden også? Hvis det er mulig da. Og hvis jeg hamrer for mye på de ringene, så kommer jeg til å skade veggene rundt tror jeg, og det er vel ikke akkurat så bra? Eller er det bare å hamre løs og håpe på det beste? Ser ut som om du heller bør levere bilen til en som kan å skru,etter det du skriver her.
Guest Dagfinn Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 eller bar komme til meg og hente deg ei bakstilling. jeg skal opp på verkstedet og demontere den ra bilen nå. er du intr så kan du sende ei mld eller ringe på 47909207
Guest gatebilmannen Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Når vi skulle bytte hjullager på min forran så brukte vi varmeblåse som jeg fikk kjøpt på maxbo og peisa på med wd 40 og fett så gikk den lett av.
Guest gondl3n Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Bank på!! Hjul lagret skal ligge i skåler! På min gamle bil måtte vi bytte hele hjul lager huset! Da dette hadde fått skikkelig juling pga varm kjørt!
Guest Troya Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Du må ha hele navet ut av bilen for og få bytta lager.. skru det løs med de 4 boltene rundt "hullet" der lageret sitter.. og ja, du må ha ut stikk aksel og..
Peder`n Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Ja...skulle til å si det....Tror du har skaffet deg en serdeles vanskelig oppgave hvis du ikke sitter med navet...(eller hva det nå heter) i hendene...det må ut av bilen etter min erfaring...for det er bare for vanskelig ågjøre den jobben mens det sitter på bilen....hvertfall altfor knotete... Finner ikke bildene jeg tok av dette.... Peder
Guest Erik Braseth Posted March 3, 2007 Posted March 3, 2007 Denne klumpen inneholder lageret og sitter med 4 skruer. Forhåpentligvis ser ikke lageret ditt slik ut. Dette kom iallefall ut i småbiter. Trenger ikke å ta av drivakselen såvidt jeg husker, da man bare trenger å skru av den store mutteren og trekke hele navet ut (mulig det er annerledes på biler uten skrudde aksler?)
laerdh Posted March 4, 2007 Author Posted March 4, 2007 Yes! Jeg gjorde dette for en stund siden, og det letta jo selvfølgelig arbeidet endel, men det viste seg at jeg tydeligvis fikk feil lager fra bilxtra, noe de også bekreftet, så jeg fikk retur på det. Fant heller ut at jeg bare skaffer meg et nytt nav med et bra lager fra en annen bil. '91 Sierra Sedan IST - Haltech E6X, Garrett T3, Gule dyser, 3" eksos, 3bar map - Ny motor på gang
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now