Guest Hazard Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 Hei, jeg fikser opp en scorpio 2,9 ghia også kom jeg over disse to metalboksene. Hvilken hensikt har de? vel bilder sier mer en tusen ord =) Motor står å går, å den svarte slangen er avkoblet. ingen forskjell.. Det er heller inne suging/blåsing fra boksene. Det er en sånn til vær sylinder, (eksosside)
L&D Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 EGR (eksos gjennvinning) -2013 Ford Focus 1,6i EcoBoost (150hk)x-Ford Mondeo MKII + MKIII, 2x Scorpio, Escort-Ford Anglia 105E-Ford Escort MKII (Bilcross)-Ford Escort MKII (prosjekt)
Guest Hazard Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 Hm;P okaj, hva er formålet med å gjennvinne eksos?
2.8 injection Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 i teorien er det for å få ned co utslippet, men om det virker så veldig bra er en annen sak. 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land
Guest 2.8v6 Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 er ikke dette et forvarmings system..??
Guest Ørjan G Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 For det første er det en 2,8 liter og ikke en 2,9. For det andre er de feilkoblet. Systemet heter puls air og prinsippet er at det tilsettes frisk og oksygenrik luft til de uforbrente restgassene som er i eksosmanifolden. Disse restgassene vil forbrenne når oksygen tilsettes og utslippene reduseres.
Guest Hazard Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 Okaj, takk for at du klarnet opp om det var 2,8 litern Selger sto fastbestemt på at det var 2,9ern vel, de er feilkoblet? Hvordan kobler jeg de riktig? Kan dette være en faktor at jeg fikk en 7 av 3 på coutslipp på eugodkjenninga? Hvorfor har jeg ikke sett disse på andre motorer? kan du si utifra bildene hvilken moddel motoren er?
Guest Nemi Posted February 26, 2007 Posted February 26, 2007 Hei Har samme type motor stående i garasjen. Har planer om å fjerne hele systemet. Grunnen til at du ikke har sett denne type anlegg før, er sikkert fordi (så vidt jeg vet) at det aldri ble montert på norske Scorpioer. Sverige hadde dette systemet (hvor min motor kommer fra) Aner ikke om det har noe å si for effekten sin del å ha disse rørene stående, men jeg blir i hvertfall å fjerne dem...er bare i veien uansett
Guest drezz Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Hei Har samme type motor stående i garasjen. Har planer om å fjerne hele systemet. Grunnen til at du ikke har sett denne type anlegg før, er sikkert fordi (så vidt jeg vet) at det aldri ble montert på norske Scorpioer. Sverige hadde dette systemet (hvor min motor kommer fra) Aner ikke om det har noe å si for effekten sin del å ha disse rørene stående, men jeg blir i hvertfall å fjerne dem...er bare i veien uansett Min 2.0i motor sto også i en svensk scorpio, og den hadde også egr systemet. Der fjernet vi alt og sveiste igjen hullene på eksosmanifoilen. Er jo rør som stikker inn i eksosen, så de forhindrer jo gjennomstrømminga litt, så antar det blir en ørliten forskjell. Men mange bekker små..
Count Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 i teorien er det for å få ned co utslippet, men om det virker så veldig bra er en annen sak. Feil.. for å få ned NOx utslipp. Merker ikke noe på CO 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Slåstad RS Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Feil igjen , pulsair er for å senke co og hc. Egr. er for å senke forbrenningstempereturen på tomgang og motorbrems , altså senke nox. Air pump er for å senke co og hc , et desperat forsøk for å få katalysator til å funke på gamle motorer . Det som bildene viser er pulsair , og de er blendet slik luftslangen sitter på denne motoren , alså ingen virkning. EGR har en vacumstyrt metall ventil , som slipper eksos inn i innsuget igjen. Kjetil. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Count Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Og enda en liten feil.. Egr er inaktiv ved tomgang og WOT (full peddik), fordi dette ville forårsake mindre kraft, og en ustabil tomgang. Men bortsett fra det, helt riktig. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Slåstad RS Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 (edited) Hva får egr ventillen til å åpne seg? Vacum. Når har du det? Men ja det ville forstyrre tomgang , derfor er fjæra i ventillen så stiv at den trenger motorbrems vacum i innsuget for å åpne fullt. Da tror jeg vi er enige.Edit : Da er jeg enig. Edited February 27, 2007 by Slåstad RS Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
Guest Ørjan G Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 Okaj, takk for at du klarnet opp om det var 2,8 litern Selger sto fastbestemt på at det var 2,9ern vel, de er feilkoblet? Hvordan kobler jeg de riktig? Kan dette være en faktor at jeg fikk en 7 av 3 på coutslipp på eugodkjenninga? Hvorfor har jeg ikke sett disse på andre motorer? kan du si utifra bildene hvilken moddel motoren er? Bare hyggelig. Ja da er han enten ignorant eller svindler. Fortjener ett lite kakk i skallen uansett. Husker ikke nøyaktig i farten hvordan de skal kopples, men ser ikke bort fra at de skal trekke frisk luft direkte fra luftfilterboksen. Som de sier her brukes puls air på utanlandske motorer. (Og det er en fordel å ha dette på turbomotorer også.) Nei dessverre. Feil.. for å få ned NOx utslipp. Merker ikke noe på CO Kjedelig for oss alle når så bastante påstander faktisk er feil.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now